گروه بورس- رابطه میان فلسفه سرمایه‌گذاری، روش سرمایه‌گذاری و سیستم سرمایه‌گذاری شما، معیارهای سرمایه‌گذاری شما خواهد بود. از میان تمام سرمایه‌گذاری‌های خوب احتمالی در حوزه سرمایه‌گذاری شما، چگونه متوجه می‌شوید که یکی از آنها را برای خرید یافته‌اید؟ چه عاملی باعث می‌شود که یکی از آنها بر دیگر موارد ارجحیت داشته باشد؟ این مورد، همان سرمایه‌گذاری خواهد بود که با تمام معیارهای سرمایه‌گذاری شما مطابقت داشته باشد، به اضافه فهرست دقیقی از ویژگی‌هایی که شما در مورد یک سرمایه‌گذاری خوب مشخص کرده‌اید و با استفاده از آن می‌توانید کیفیت هر یک از سرمایه‌گذاری‌ها را اندازه‌گیری کنید.

در کتاب ۲۳ اصل موفقیت وارن‌بافت آمده است: بافت خصوصیات یک شرکت خوب را اندازه‌گیری می‌کند، خصوصیاتی از قبیل: کیفیت مدیریت، ماهیت برتری آن شرکت، قدرت جایگاه رقابتی آن شرکت، قدرت قیمت‌گذاری، بازده حقوق صاحبان سهام و البته قیمت سهام آن شرکت. در حالی که شوارتز کیفیت فرضیه سرمایه‌گذاری خود را در قبال رویدادهای به وقوع پیوسته می‌سنجد.

معیارهای سرمایه‌گذاری شما، مشخصه‌های یک سرمایه‌گذاری در حوزه انتخابی شما هستند که می‌توانید اکنون آنها را اندازه‌گیری کنید و می‌دانید که در طول زمان دائما برای شما سودآور خواهند بود.

معیارهای سرمایه‌گذاری شما، شش عامل حیاتی از سیستم سرمایه‌گذاری شما را برایتان مشخص می‌کند: چه چیزی بخرید، چه زمانی بخرید، چه زمانی بفروشید، چه مبلغی برای آن بپردازید، پس از سرمایه‌گذاری چگونه تشخیص دهید که همه چیز مرتب است و در هنگام جست‌وجو برای سرمایه‌گذاری‌ها بر روی چه چیزی متمرکز شوید. بنابراین لازم است که این معیارها را با دقت هر چه بیشتر مشخص کنید.

حاشیه امنیت شما چیست؟

یک سیستم سرمایه‌گذاری جامع، از دوازده عامل تشکیل شده است. تمام این عوامل با توجه به بالاترین اولویت سرمایه‌گذار خبره یعنی حفظ سرمایه، به یکدیگر وابسته‌اند. روش او برای حفظ سرمایه، اجتناب از ریسک است. او با قرار دادن روش مطلوب کنترل ریسک خود در تمام بخش‌های سیستم خود، این هدف را تحقق می‌بخشد.

روش اصلی کنترل ریسک بافت، این است که او همیشه چیزی به عنوان «حاشیه امنیت» دارد. اگر چه این اصطلاح به بنجامین گراهام و وارن بافت مربوط می‌شود، اما در واقع هر سرمایه‌گذار موفق نمونه‌ای مخصوص به خود از حاشیه امنیت دارد: او به این طریق میزان ریسک را به حداقل می‌رساند.

ممکن است تصمیم بگیرید که شبیه شوارتز عمل کنید و خود را به نوعی منضبط کنید تا به محض قرار گرفتن در حوزه‌ای که برایتان ناشناخته است، فورا از آن خارج شوید ـ ابتدا سرمایه‌گذاری‌های خود را بفروشید و سپس پرسش‌های خود را مطرح کنید. یا ممکن است از رویکرد آماری برای کنترل ریسک استفاده کنید.

هر حاشیه امنیتی را که انتخاب کنید، برای آنکه موثر واقع شود باید به عنوان یکی از اصولی که سیستم سرمایه‌گذاری شما بر پایه آن بنا می‌شود، قرار گیرد و با قوانین سیستم شما درآمیخته شود.

به‌کارگیری معیارهایتان

سرمایه‌گذار خبره با سرمایه‌گذاری همچون یک شرکت برخورد می‌کند. او بر روی یک سرمایه‌گذاری تمرکز نمی‌کند، بلکه بر روی نتیجه کلی حاصل از بکارگیری مداوم سیستم سرمایه‌گذاری خود در موارد مختلف، متمرکز می‌شود. او روش‌ها و سیستم‌هایی را به کار می‌گیرد و به این‌ترتیب می‌تواند در بلندمدت بازده‌های خود را با یکدیگر‌ترکیب کند. علاوه بر این، تمرکز ذهنی او بر روی همین موضوع قرار دارد: فرآیند سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از روش‌های موفقیت در بازار سهام.

هنگامی که مشخص می‌شود چه نوع سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام خواهید داد و معیارهای ویژه خود را معین می‌کنید و همچنین چگونگی به حداقل رساندن میزان ریسک را مشخص می‌نمایید، آنگاه لازم است که قوانین و روش‌هایی را ایجاد کنید که با پیروی از آنها به تمرکز بلندمدت سرمایه‌گذار خبره دست یابید.

اولین گام، طراحی ساختار موجودی سهام یا پرتفولیوی شما است. آیا اقدام به خرید سهام خواهید کرد؟

سهام و قراردادهای آپشن؟ معاملات آتی؟ به صورت مکتوب یا تلفنی؟ سرمایه‌گذاری در املاک و مسکن؟ آیا بر روی کالا متمرکز می‌‌شوید و یا بر روی ارز و یا اوراق بهادار؟ یا‌ترجیح می‌دهید تا تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با سرمایه‌گذاری را به مدیران سرمایه که با دقت انتخاب شده‌اند، واگذار کنید؟ این موارد تعداد کمی از موارد ممکنی هستند که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید.

با اتخاذ این تصمیمات (که البته ممکن است با مشخص شدن حوزه سرمایه‌گذاری شما، کاملا واضح باشند) لازم است که اجزای دیگری از سیستم خود را پیش از ورود به بازار مشخص کنید.

آیا از ابزار اهرم استفاده خواهید کرد؟ اگر قصد سرمایه‌گذاری در معاملات آتی را داشته باشید، ممکن است تصور کنید که به طور خودکار از ابزار اهرم استفاده خواهید کرد. اما اینگونه نیست. استفاده از ابزار اهرم باید همیشه تصمیمی هوشیارانه و از پیش طراحی شده باشد. اگر مبلغ کامل برای یک قرارداد آتی را در حساب خود داشته باشید، حاشیه سود شما صد درصد است و در مورد عدم استفاده از اهرم در زمان خرید نیز به همین‌ترتیب خواهد بود.

گرچه شوارتز و بافت از ابزار اهرم استفاده می‌کنند، اما آنها هر دو از لحاظ نقدینگی ثروتمند هستند. به شما توصیه می‌کنیم از الگوی آنها پیروی کنید که تمرکز بر بخش «نقدینگی بالا» است، حداقل تا زمانی که مانند آنها به سطح مهارت ناخودآگاه در سرمایه‌گذاری خود دست یابید.

حتی در آن هنگام نیز اگر از ابزار اهرم استفاده کردید، از الگوی سرمایه‌گذار خبره پیروی کنید و به صورت مختصر از آن استفاده کنید و هرگز درخواست افزایش سرمایه از سوی کارگزار را به آسانی نپذیرید.

چگونه تاثیر مالیات‌ها و هزینه‌های معاملات را به پایین‌ترین حد می‌رسانید؟ سرمایه‌گذار خبره بر روی نرخ سود مرکب در بلندمدت، متمرکز می‌شود. یکی از روش‌هایی که آنها از طریق آن به بهبود این نرخ می‌پردازند، این است که سیستم خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که مالیات‌ها را به پایین‌ترین حد می‌رساند. این کار مستلزم آن است که هزینه‌های معاملات تا آنجا که ممکن است پایین نگه داشته شود.

راه‌های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که تا حدودی به نوع سرمایه‌گذاری‌های شما و یا به مدت زمانی که می‌خواهید آن سرمایه‌گذاری را حفظ کنید بستگی دارد.

برون‌سپاری کنید...

در هر شرایطی که باشید، باید از تمام امکانات موجود استفاده کنید، تا مالیات‌ها و کارمزدهای کارگزاری را به تاخیر بیندازید و یا کاهش دهید. با این کار قدرت بهره مرکب را تحت کنترل خود در‌می‌آورید تا چندین درصد به نرخ بهره سالیانه خود اضافه کنید ـ بدون آنکه مجبور باشید یک تصمیم سرمایه‌گذاری موفق اتخاذ کنید.

چه چیزی را باید به دیگران واگذار کنید؟ حتی اگر دارای گواهینامه بانکداری هستید و جایگاهی در بورس سهام (یا کالا) دارید، باز هم لازم است تا برخی از امور سرمایه‌گذاری خود را به دیگران بسپارید.

برخی افراد تصور می‌کنند که بازکردن حساب نزد شرکت‌های کارگزاری یا حساب بانکی به عنوان واگذاری امور محسوب می‌شود. اما در اصل این گونه است که: شما کسی را استخدام می‌کنید (آیا می‌دانید چه کسانی هستند؟) تا از سرمایه شما مراقبت کنند. آیا هنگامی که پول خود را می‌خواهید آماده خواهد بود؟ بانک و شرکت‌های کارگزاری ورشکست می‌شوند. بله، شما بیمه هستید... اما چه مدتی به طول می‌انجامد تا سرمایه خود را پس بگیرید؟

به هر اندازه که از ثروت بیشتری برخوردار باشید و کارهای شما پیچیده‌تر باشد، باید حجم بیشتری از کارهای خود را به دیگران واگذار کنید. ممکن است لازم باشد تا چند وکیل، حسابدار، مشاور مالیاتی، شرکت امانی و مشاوران دیگری را انتخاب کنید.

هنگامی که اقدام به خرید می‌کنید، تا چه میزانی خرید می‌کنید؟ هنگامی‌که سرمایه‌گذار خبره، سرمایه‌گذاری مناسب و منطبق با معیارهایش را می‌یابد، تا آنجا که توانایی دارد می‌خرد. تنها محدودیت او، مقدار پولی است که در دسترس دارد. در نتیجه موجودی سهام او متمرکز است و متنوع نمی‌باشد.

با تخصص پیدا کردن در حوزه مناسب سرمایه‌گذاری خود، تمام سرمایه‌گذاری‌های شما در زمینه‌ای مشابه خواهد بود. به این‌ترتیب شما نمونه رایج تنوع بخشی را به طور کلی از سیستم سرمایه‌گذاری خود حذف کرده‌اید. با این حال، بدون توجه به رویکردی که برای سرمایه‌گذاری خود اتخاذ کرده‌اید، شما باید قوانینی را برای آنچه که «حجم سرمایه‌گذاری» خوانده می‌شود، ایجاد کنید. به عبارت دیگر، چه میزان از پورتفولیوی سهام خود را به هر یک از سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص می‌دهید؟ در صورتی که این میزان برای سرمایه‌گذاری‌های مختلف متفاوت است، علت آن چیست؟

«حجم سرمایه‌گذاری» به نوعی، علت اصلی ایجاد اعتماد به نفس در مورد کاری است که انجام می‌دهید. هنگامی که به سطحی می‌رسید که با دیدن قیمتی مناسب، آن را تشخیص می‌دهید، در این شرایط کاملا خوشحال و آسوده هستید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

راه‌هایی برای حفاظت از سبد سهام

چگونه از پرتفولیوی سهام خود در برابر بحران‌های معمول همچون بحران‌های بازار، محافظت می‌کنید؟ هنگامی‌که بنیان‌گذاران شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بلندمدت سیستم خود را ایجاد کردند، عاملی که آن را رویدادهای «ده سیگما» نامیدند، را مورد توجه قرار ندادند، از آنجا که از لحاظ آماری به حدی غیر محتمل بود که آنها نگرانی چندانی در مورد آن نداشتند.

هنگامی که بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ به سرعت با قصور در پرداخت بدهی توسط روس‌ها در سال ۱۹۹۸ ادامه پیدا کرد، این شرکت با دو رویداد ده سیگمای پی در پی مواجه شد و ورشکست شد.

رویدادهای ده سیگما ممکن است غیر محتمل باشند، اما به این معنا نیست که آنها غیر ممکن هستند. سرمایه‌گذار خبره سبد سهام و روش سرمایه‌گذاری خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که حتی در بدترین شرایط بازار می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

اگر بازار در طول شب سقوط کند آیا فردای آن روز شما حاضر به سرمایه‌گذاری هستید؟ شما باید سیستم خود را به گونه‌ای طراحی کنید که پاسخ شما به این پرسش مثبت باشد!

اولین کاری که باید انجام دهید، تصدیق این موضوع است که هر چیزی ممکن است در بازارها رخ دهد. چند نمونه از بدترین موارد را در ذهن داشته باشید. سپس از خود بپرسید: در صورتی که هر کدام از این موارد رخ دهد، تا چه حد تحت تاثیر قرار می‌گیرید و چه کاری انجام خواهید داد؟

همانطور که دیدیم یکی از تدابیر حفاظتی شوارتز در برابر چنین ریسک‌های تاثیرگذار، توانایی او در اقدام فوری است؛ همانطور که در بحران مالی سال ۱۹۸۷ عمل کرد، زمانی که حتی اغلب سرمایه‌گذاران متخصص نتوانستند هیچ‌گونه عکس العملی نشان دهند.

محافظ اصلی سرمایه‌گذار خبره و این مورد درباره بافت و شوارتز نیز صادق است ـ استفاده با درایت آنها از ابزار اهرم می‌باشد. هر بار که بازار سقوط می‌کند، داستان‌هایی در مورد افرادی می‌شنویم که حتی زندگی خود را از دست می‌دهند، زیرا بیش از حد به ابزار اهرم متکی بوده‌اند. سرمایه‌گذار خبره به هیچ وجه خود را در چنین شرایطی قرار نمی‌دهد. شما باید از الگوی او پیروی کنید حتی اگر این کار به معنای زیر پا گذاردن یکی دیگر از پندهای مشهور در وال‌استریت باشد: همیشه با حداکثر توان سرمایه‌گذاری کنید.

منبع: www.bourse۲۴.ir