فارس - در شرایطی که بورس اوراق بهادار با توجه به قانون جدید در مرحله نوینی از تغییر و تحولات درون و برون سازمانی قرار گرفته، لزوم ارتباط بازار سهام ایران با سایر بازارهای بین‌المللی منجر به افزایش تعامل و تحرکات شده است.

بازار اوراق بهادار تهران تاکنون به دلائل مختلف از ارتباط با سایر بورس‌ها‌ محروم بوده و به صورت جزیره‌ای عمل کرده و در شرایطی که یکی از اهداف اصلی مدیران قبلی و کنونی سازمان بورس آماده‌سازی حضور شرکت‌های بزرگ و با ارزش داخلی در تابلوی معاملات بورس‌ها‌یی چون فرانکفورت و بحرین بوده است.
از طرف دیگر تلاش‌هایی در جهت افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و دعوت از سرمایه‌گذاران دیگر کشورها و پذیرش شرکت‌های کشورهای منطقه در بورس ایران به عمل آمده است، اما این تلاش‌ها نتیجه‌ محسوس و قابل رویتی نداشته است.
به نظر می‌رسد با دعوت سازمان بورس و اوراق بهادار از اعضای بورس یونان و حضور مدیران و کارشناسان بورس این کشور در تهران و برگزاری جلسات مشترک به منظور استفاده از تجارب و الگوهای جهانی و همچنین تطبیق شرایط درون‌سازمانی از جمله تاسیس شرکت سهامی بورس، اطلاعات شرکت‌ها، شفافیت و یکسان‌سازی اطلاعات، استفاده از نرم‌افزارهای معاملاتی به‌روز و گسترش بازار سهام ایران به دیگر بازارها از طریق عرضه سهام شرکت‌هایی چون ایران خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، صدرا و دیگر شرکت‌ها به همراه اعزام برخی از مسوولان سازمان بورس به دیگر کشورها، بین‌المللی شدن بورس اوراق بهادار تهران از جمله اهداف و برنامه‌های اصلی هیات‌مدیره جوان سازمان و شورای عالی بورس باشد.
اعضای بورس یونان با دعوت مدیران سازمان بورس در شرایطی امروز و فردا در خصوص کمیت و کیفیت بازار سهام با اعضای هیات‌مدیره‌، کارگزاران و برخی از مدیران بازار سرمایه نشست و سخنرانی مشترک برگزار خواهند کرد که به گفته یک منبع آگاه، یکی از اعضاء هیات‌مدیره‌ سازمان بورس به همراه یک نفر دیگر به تازگی از بورس کشور برزیل بازدید به عمل آورده و به منظور استفاده از الگوهای بورس این کشور چند روزی را در این کشور سپری کرده است. سفر 17 ساعته این عضو هیات‌مدیره‌ و همراه مربوطه (12 ساعت تا ایتالیا و 5 ساعت تا برزیل) دارای چنان اولویتی بوده که سختی‌های پرواز، توقف، تغییر آب و هوا،‌ دوری مسافت و... در پیگیری اهداف هیات‌مدیره‌ بورس نادیده گرفته شد. در کنار این موضوع خبر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک بازدیدی از بورس کشور مالزی به عنوان یکی از موفق‌ترین بورس‌ها‌ی دوران اخیر به عمل خواهد آمد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که با تاسیس و راه‌اندازی شرکت سهامی بورس حوزه عملیات به این بخش واگذار شده و سازمان بورس و اوراق بهادار با وظیفه نظارت فرصت بیشتری خواهد داشت تا با کم شدن وظایف مربوط به اجرا به اهداف میان مدت و بلند مدت توجه وافر و اصولی کند.
این رویداد که از طرفی انتظارات فعالان بازار سهام را از سازمان بورس بیشتر می‌کند، می‌تواند با همکاری دیگر ارگان‌ها و تشویق واقعی سرمایه‌گذاری خارجی رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. چرا که یکی از دغدغه‌های همه کارشناسان بازار در اجرای اصل ۴۴ لزوم تزریق منابع سرمایه‌گذاری خارجی به منظور جلوگیری از کمک سهام شرکت‌های بزرگ دولتی در دستان سرمایه‌گذاران شبهه دولتی است.
فرار از عملکرد جزیره‌ای
در همین رابطه داود میرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر لزوم گسترش بازار به وسیله برقراری ارتباط با بورس دیگر کشورها خصوصا کشورهای موفق می‌گوید: از مدت‌ها پیش به همراه رشد شاخص بورس تهران و در زمان مدیریت آخرین دبیر کل صحبت‌ها و تلاش‌هایی برای پذیرش سهام برخی شرکت‌های ایرانی در بورس فرانکفورت شد. منظور میرباقری عرضه سهام سرمایه‌گذاری غدیر و ایران خودرو است که اتفاقا مورد توجه ویژه مدیران این دو شرکت واقع شد.
به طوری که منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو در نشست مطبوعاتی نمایشگاه خودرو در سال 83 تاکید کرد: از جمله برنامه‌های بزرگ‌ترین شرکت خودروساز خاورمیانه عرضه سهام در بورس دیگر کشورها از جمله بورس فرانکفورت است. هدفی که تاکنون به هزار و یک دلیل محقق نشده است. میرباقری خاطرنشان می‌کند: دولت و همه مجموعه‌‌ها باید از تلاش هیات‌مدیره‌ بورس حمایت کنند و شرکت‌های برتر باید از هم‌اکنون با اصلاح ساختار مالی و اطلاع‌رسانی برای حضور در بورس دیگر کشورها با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند. وی تاکید کرد: با توجه به نیاز دنیای امروز و بحث دهکده جهانی چاره‌ای جز افزایش ارتباط با بورس دیگر کشورها نیست و مدیران سازمان بورس محکوم‌اند که از جزیره‌ای عمل کردن اجتناب کنند. وی ادامه می‌دهد: ‌خوشبختانه تاسیس و راه‌اندازی شرکت سهامی بورس در دیگر کشورها چند سالی است که مدنظر مسوولان بورس کشورهای مختلف قرار گرفته و با توجه به چنین فاصله اندکی می‌توان ارتباط دو سویه و قابل قبولی را ایجاد کند.
اولین گام لازم
میرباقری حضور مدیران دیگر بورس‌ها‌ و همچنین بازدید مدیران بورس ایران از دیگر کشورها را یکی از شروط لازم و نه کافی برای تعامل داشتن برمی‌شمرد و معتقد است: شاید اولین قدم برقراری چنین ارتباط‌‌ها و رفت و آمدهایی باشد، اما مهم‌ترین مساله حاکمیت استاندارد و اصولی بر بازار مهمی چون اوراق بهادار است، چرا که به طور مثال در بورس دیگر کشورها از حجم مبنا، نوسان 4‌درصد‌ی قیمت سهام، تابلوی چهارم، تک محصولی بودن و... خبری نیست. وی اضافه می‌کند: سازمان بورس و اوراق باید چاره‌ای برای چنین مواردی بیاندیشد و از طرف دیگر نظام اطلاع رسانی شرکت‌ها را در ابعاد جهانی طراحی کنند. وی در پاسخ به این مطلب فارس که با توجه به تفاوت روزهای تعطیل ایران (پنج شنبه و جمعه)‌ و دیگر کشورها (شنبه و یکشنبه) که در تعامل کامل بازار ایران مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، پاسخ داد: چنین مانعی وجود دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد ولی می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای معاملاتی، سیستم بانکی On Line و همچنین انجام معاملات در هر 7روز هفته بخشی از این مانع را برداشت.
عبور از موانع
با توجه به جمیع جهات و همچنین فرصت‌های در پیش رو، نفس حرکت برقراری تعامل بورس ایران با دیگر بورس‌ها‌ قابل توجه و تقدیر است و همگان از این رویداد صددرصد حمایت خواهند کرد به شرطی مسائلی چون گسترش فرهنگ سهامداری، افزایش تعداد شرکت‌های داخلی پذیرفته شده در بورس، چرخش معاملات، تعداد سهامداران کشور،‌ عدم وجود موانعی چون توقف نمادها، حجم مبنا، نوسان محدود قیمت‌ها، وضعیت اطلاع‌رسانی، الکترونیکی بودن معاملات، افزایش تعداد کارگزاران، عرضه سهام جدید و دیگر موارد رفع شود تا پایه‌های ارتباطی منطقی، برنده - برنده، حفظ منافع داخلی، ‌افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، عمیق‌تر شدن بورس تهران، خروج از حالت ضعیف و در نهایت متبلور شدن ویترین اقتصادی شفاف پی‌ریزی شود. به طور قطع برای نسل‌های آینده بی معنی خواهد بود که در دهکده جهانی و در عصر ارتباطات بورس ایران از بورس دیگر کشورها جدا افتاده باشد. پس جا دارد همه دست‌اندرکاران، کارشناسان، مدیران، مسوولان بزرگ و کوچکتر بازار سرمایه‌ و سایر حوزه‌های اقتصادی با متمرکز شدن به این مقوله مهم از تلاش‌های جدید حمایت‌های لازم را به عمل آورند.