مهر - دبیر کانون سهامداران حقیقی گفت: جدول هیات مدیره شرکت بورس بدون حضور یک عضو حقیقی ناقص است. ابوالفضل متین گفت: قبل از انتخابات هیات مدیره شرکت بورس پیگیر وکالت‌نامه‌های عادی سهامداران حقیقی بودیم و پیش‌بینی کردیم، اگر سازمان بورس، ساز و کار جمع‌آوری این نوع وکالت نامه‌ها را ایجاد نکند، امکان حضور قابل توجه سهامداران حقیقی شرکت بورس در مجمع وجود ندارد و امکان اجماع سخت خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه سازمان بورس در مورد وکالت‌نامه‌های عادی و تائید و قبول آن بنابر ملاحظات خود، مساعدت و همکاری نکرد و ما نتوانستیم از تعداد زیادی از وکالت نامه‌های عادی استفاده کنیم.وی خاطرنشان کرد: اکنون در مجامع شرکت‌ها این اوراق را قبول می‌کنند و چگونه است که در طول سال‌های گذشته، نمایندگان بورس در مجامع شرکت‌ها، چشم خود را بر این گونه وکالت‌ها می‌بندد، ولی ما که درخواست وکالت عادی تحت نظارت دایره حقوقی بورس را کردیم، گفتند سند وکالت باید رسمی باشد و طبق اساسنامه شرکت بورس هیچ‌کس نمی‌تواند وکیل بیش از یک نفر باشد؟

دبیر کانون سهامداران حقیقی گفت: تحقیق کنید برخی شرکت‌های بورسی با چند ده هزار سهامدار حقیقی، چگونه سال‌ها با وکالت عادی که در هنگام توزیع سود سهام از مردم می‌گیرند، هیات مدیره شرکت‌ها را تعیین کرده‌اند و اعتراضی هم نشده است.

وی گفت: پیشنهاد کردیم که بر این وکالت‌ها دایره حقوقی بورس نظارت کند تا برای مجمع شرکت قابل استناد باشد و حتی خودش گواهی امضا کند تا شائبه جعل و... نباشد.

وقتی مسائل جانبی را از قبل انجام می‌دهد

وی افزود: وقتی که سازمان برای مسائل جانبی و جزئی مجمع، از قبیل ریاست مجمع و دیگر مسائل، از قبل برنامه‌ریزی می‌کند و هماهنگی انجام می‌دهد، چرا نباید برای مشارکت و حضور حقیقی‌ها در مجمع و هیات‌مدیره شرکت، تبلیغات و زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی و هماهنگی کند؟ به‌طور قطع حقیقی‌ها از مدیران سازمان بورس به‌خاطر این موضوع گله‌مندند.

متین گفت: هر سهامدار حقیقی حداکثر ده هزار سهم شرکت بورس را در اختیار داشت و حوزه تاثیر آن هم در همین حد بود، ولی بعضی از نهاد‌های مالی و کارگزاری‌ها در حدود ۴میلیون سهم این شرکت را در اختیار داشتند و حوزه تاثیر آنان قابل مقایسه با حقیقی‌ها نبود و اگر حقیقی‌های موثر و فعال در بازار سرمایه، محدودیت خرید نداشتند و می‌توانستند تا ۵/۲درصد شرکت بورس را در مالکیت داشته باشند، نتیجه بازی قطعا به نحو دیگر بود.

آینده را خواهیم دید

وی ادامه داد: در آینده خواهیم دید که با جمع‌آوری سهام پذیره‌نویسی شده توسط حقیقی‌ها و کار گزاری‌های وابسته تا سقف ۵/۲درصد برای هر فرد حقیقی و در خواست برگزاری مجمع عادی به صورت فوق‌العاده جهت انتخابات مجدد و تغییر نتایج هیات مدیره شرکت بورس، شرایط تغییر خواهد کرد.دبیر کانون سهامداران حقیقی افزود: سوال این است که چگونه سهامداران حقیقی شرکت بورس می‌توانند بدون وکالت عادی تایید شده توسط بورس، با پراکندگی در سرتاسر کشور، در یک نقطه آنهم در ماه مبارک رمضان جمع شوند و چرا سازمان بورس که طبق قانون بازار اوراق بهادار جهت حفظ منافع سرمایه‌گذاران ایجاد شده، تدبیری جهت حفظ منافع سهامداران و نمایندگی ۲۷درصد سهام حقیقی‌ها نیندیشیده است.

وی گفت: اگر سازمان می‌خواست، حتما یک حقیقی منتخب مردم با ساز و کار صحیح در هیات مدیره شرکت حضور می‌یافت، قبل از مجمع به صورت مستقیم و غیر مستقیم این ضرورت را به مسوولان گفتیم.متین ادامه داد: کوتاهی حقیقی‌ها در عدم حضور جدی و فراگیر در مجمع غیر قابل بخشش است، ولی همین که برخی حقیقی‌ها در انتخابات شرکت کردند و تلاش کردند که پیروز شوند، خود پیروزی است و به طور قطع در آینده نتیجه هم می‌گیرند.وی گفت: نهادهای مالی هم تعهد و قول خودشان را به کانون در روز مجمع فراموش نمودند و با تمرکز آراء روی ۵ نهاد مالی، امکان حضور اکثریت مطلق نهادهای مالی را در هیات مدیره شرکت بورس ایجاد کردند.

دبیر کانون سهامداران حقیقی گفت: هیچ علاقه جدی از سوی بازیگران رسمی بازار سرمایه، برای حضور حداقل یک حقیقی در هیات مدیره وجود نداشت و اگر ۴ نهاد مالی هم عضو هیات مدیره می‌شدند، باز اکثریت هیات مدیره شرکت بورس با نهادهای مالی بود و اصراری هم به حضور عضو پنجم نهاد مالی نبود.وی گفت: متاسفانه ما باز شاهد بودیم که تصمیم‌سازان بازار سرمایه به منافع عمومی توجه نکردند و بیشتر به منافع صنفی خودشان نگاه کردند و به هر حال ما حقیقی‌ها حداقل ۲۰درصد سهام اکثر نهاد‌های مالی را هم در تملک داریم و حداقل به احترام همین ۲۰درصد سهام، مساعدت و توجه بیشتری کردند.دبیر کانون سهامداران حقیقی در پایان تاکید کرد: جدول بازیکنان بازار سرمایه در هیات مدیره شرکت بورس، بدون حضور حقیقی‌ها که مالک ۲۷درصد سهام شرکت بورس هستند، جدولی ناقص است و به‌طور قطع هیچ نهاد مالی یا کارگزار نمی‌تواند مدافع منافع حقیقی‌ها باشد.