گروه بورس - اعظم شریفی: واگذاری ۸/۲۸درصد سهام بانک پارسیان از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو در روزهای گذشته موجب شده تا سهامداران بی‌صبرانه انتظار ارائه گزارش‌های ۶ماه شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو را داشته باشند. سود حاصل شده از معامله بانک پارسیان برای گروه صنعتی ایران‌خودرو طبق برآورد تقریبی بالغ بر ۱۹۳میلیارد تومان خواهد بود. چرا که بهای تمام شده هر سهم بانک پارسیان برای گروه صنعتی ایران خودرو، در حدود ۷۰۰ ریال بود (به جز سرمایه‌گذاری سمند که بهای تمام شده آن ۱۵۲۱ ریال بود) و معامله بانک پارسیان با قیمت پایه هر سهم در مبلغ دو هزار و ۴۰ ریال انجام شد.

گروه صنعتی ایران خودرو اهداف واگذاری تعداد یک میلیارد و ۴۴۰میلیون سهم بانک پارسیان که متعلق به شرکت‌های تابعه این شرکت است را کاهش تصدیگری و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور، اصلاح ساختار سرمایه گروه صنعتی ایران خودرو، حرکت در جهت بهینه‌سازی فعالیت‌های گروه، کاهش هزینه‌های تامین مالی گروه، ایجاد نقدینگی مناسب به منظور اجرای پروژه‌های درون مرزی و برون مرزی، رشد و تقویت قدرت سودآوری، فعالیت‌های گروه در سال‌های آتی به منظور کسب رضایتمندی بیشتر سهامداران عنوان کرده است.

تعداد ۲۶۰میلیون و ۷۰۸هزار و ۱۸۳ سهم از مجموع سهام واگذار شده متعلق به پنج شرکت چرخشگر، تولید محور خودرو، مهرکام پارس، ایران خودرو دیزل و صنعتی محورسازان ایران خودرو و باقیمانده آن متعلق به سایر شرکت‌های غیربورسی زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو است.

باز شدن نماد گروه ایران‌خودرو با ارائه گزارش

علیرضا حقانی‌نسب، مدیر کارگزاری آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص این معامله گفت: تاثیر مثبت سود حاصل از فروش بانک پارسیان در شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو در گزارش ۶ ماهه این شرکت‌ها اعمال خواهد شد و این شرکت‌ها باید با توجه به این مساله صورت‌های مالی خود را برای بازشدن نماد معاملاتی خود ارائه دهند.

این کارگزار تاکید کرد: بهای تمام‌شده پایین سهام بانک پارسیان برای گروه صنعتی ایران‌خودرو،‌ موجب شده تا این شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری خود سود بیشتری کسب کنند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که این شرکت‌ها دارایی خود را فروخته‌اند و این مساله ممکن است باعث شود که آنها تمایلی به تقسیم سود نداشته باشند.

حقانی‌نسب با اشاره به اینکه بعد از قطعی‌شدن معامله مزبور می‌توان برآورد دقیق سودآوری این شرکت‌ها را محاسبه کرد، گفت: در هر صورت با توجه به نقدینگی قابل توجهی که وارد این شرکت‌ها شده است، گروه ایران‌خودرو قدرت به‌کارگیری منابع بیشتری را به منظور کاهش هزینه‌ها و بدهی‌های خود دارد.

ایران‌خودرو لزوما تعدیل مثبت ندارد

همچنین یکی از کارشناسان بازار سرمایه با بیان اینکه اگر در شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو سود تقسیم نشود، لزوما ایران‌خودرو تعدیل مثبت نخواهد داشت، گفت: ممکن است به دلیل فروختن دارایی، گروه صنعتی ایران‌خودرو سود خود را تقسیم نکند، به این ترتیب سود حاصل شده به عنوان سود انباشته در شرکت‌های زیرمجموعه خواهد ماند.

وی افزود: در این صورت به احتمال زیاد این شرکت‌ها اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اعطای سهام جایزه به سهامدار عمده (ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه) خواهند کرد.

همچنین سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا افزایش فعالیت‌های تولیدی با گسترش خطوط تولید از دیگر اقداماتی است که این شرکت‌ها به منظور افزایش سود خود در سال‌های آتی انجام خواهند داد.

بیشترین تعدیل مثبت در چرخشگر

فعالیت «ایران تحلیل» نیز در گزارشی تاثیر فروش سهام بانک پارسیان را بر شرکت‌های ایران‌خودرو بررسی کرده است. براساس گزارش ایران تحلیل شرکت‌‌های چرخشگر، تولید محور خودرو، مهرکام پارس و صنعتی محورسازان ایران‌خودرو در سایر شرکت‌های خودروسازی سهم قابل توجهی ندارند، بنابراین می‌توان فرض کرد که تعدیل سود این شرکت‌ها همین سودی است که از محل فروش مستقیم بانک پارسیان به دست می‌آورند. به این ترتیب چرخشگر با یک‌هزار و ۲۷۶ریال تعدیل سود، تولید محور خودرو با ۳۰۶ریال تعدیل سود، مهرکام پارس با ۱۶۶ریال تعدیل سود و صنعتی محورسازان ایران‌خودرو با ۱۲۳ریال تعدیل سود مواجه هستند.این در حالی است که شرکت صنعتی نیرومحرکه با توجه به مالکیت ۱۰۰درصدی شرکت‌های خدماتی بازرگانی نیرومحرکه و سازه‌های خودکفایی می‌تواند ۷۳میلیارد و ۵۰۸میلیون و ۴۲۱هزار ریال سود حاصل کند. به این ترتیب صنعتی نیرومحرکه به ازای هر سهم مبلغ ۴۱۱ریال تعدیل سود خواهد داشت. در ادامه گزارش ایران تحلیل در مورد وضعیت سود ایران‌خودرو دیزل آمده است که این شرکت مالک قسمتی از سهام شرکت‌های چرخشگر، تولید محور خودرو، گواه،‌ ایدم و سرمایه‌گذاری سمند است که تعدیل سود این شرکت‌ها به جز سرمایه‌گذاری سمند (سود سال ۱۳۸۵ سرمایه‌گذاری سمند در سود سال ۱۳۸۶ شرکت ایران‌خودرو دیزل تاثیر دارد) در تعدیل سود این شرکت تاثیر دارد.اگر زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو دیزل ۱۰۰درصد سود خود را تقسیم کنند، از محل فروش سهام بانک پارسیان ۳۳۳میلیارد و ۴۱۸میلیون و ۲۹۱هزار ریال سود نصیب ایران‌خودرو دیزل می‌شود که با توجه به سرمایه ۹۷۲میلیارد ریالی این شرکت به هر سهم آن ۳۴۳ریال سود می‌رسد. ولی بهتر است که ضریب تقسیم سود زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو دیزل را ۹۵درصد در نظر بگیریم. به این ترتیب تعدیل سود ایران‌خودرو دیزل از محل فروش سهام بانک پارسیان رقمی معادل ۳۲۹ریال خواهد بود.بنابر این اطلاعات، با توجه به مالکیت ایران‌خودرو در سایر شرکت‌ها و با فرض تقسیم ۹۵درصدی درآمد حاصل از فروش سهام بانک پارسیان این شرکت می‌تواند یک‌هزار و ۷۵میلیارد و ۹۵میلیون و ۱۴۶هزار ریال سود شناسایی کند که با توجه به سرمایه ۴هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی، ایران‌خودرو می‌تواند به ازای هر سهم ۲۳۹ریال سود اعلام کند.