گروه بنگاه‌ها: فردا (سه‌شنبه) بازار سهام شاهد عرضه اولیه دومین شرکت بورسی خواهد بود. شرکت چدن‌سازان قرار است ۷ درصد سهام خود را در بورس تهران عرضه کند. شرکت چدن‌سازان که از ۳۴ سال پیش در اصفهان تاسیس شده و در زمینه تولید غلتک‌های نورد گرم و سرد، رینگ و رولیک و کوکیل‌های شمش‌ریزی فولاد فعال است، از ۷ مهر سال گذشته مورد پذیرش قرار گرفته و از ۲۴ اسفند سال گذشته به‌عنوان پانصد و دوازدهمین شرکت در بخش ساخت محصولات فلزی و با نماد «چدن» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. در این میان شاهد برگزاری جلسه معارفه شرکت با حضور مدیران آن و جمعی از فعالان بازار سرمایه بودیم. به این ترتیب فعالیت چدن‌سازان و وضعیت مالی آن بررسی شد و آماده عرضه اولیه قرار گرفت.

در این جلسه حسین انصاری، رئیس هیات‌مدیره شرکت چدن‌سازان به ارائه توضیحاتی درخصوص وضعیت شرکت پرداخت و گفت: فعالیت اصلی شرکت مرتبط با صنعت فولاد است. در واقع محصولات مورد نیاز فولادسازان را تولید می‌کنیم و از آنجا که کیفیت محصولات شرکت بالا بوده، از مشتریان زیادی برخورداریم.وی در ادامه به موضوع فعالیت شرکت اشاره کرد و گفت: تولید انواع غلتک‌ها، کوکیل‌ها و قطعات سنگین صنعتی از جنس چدن‌های آلیاژی - داکتیل و فولاد، طراحی انواع غلتک، کوکیل، پاتیل‌های سرباره و کلیه قطعات سنگین صنعتی، مشاوره در امور ریخته‌گری و مدل‌سازی و انجام هرگونه فعالیت تولیدی، معاملاتی و بازرگانی و همچنین واردات و صادرات که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم به این موارد مربوط است، از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت است.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که اکثر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، مشتریان دائمی شرکت هستند، گفت: فروش ما اکثرا به شرکت‌های بورسی است. ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی یزد و فولاد خوزستان از جمله خریداران محصولات شرکت هستند. انصاری در ادامه افزود: شرکت چدن‌سازان از نخبه‌های علمی دانشگاهی استفاده کرده و نیروهای جوان را به کار گمارده است به‌طوری‌که این شرکت در خاورمیانه همتا ندارد؛ در حالی با تولید ۳ هزار تن بر میلی‌متر کار خود را آغاز کرده که در حال حاضر توانسته ۹۰ درصد نیاز داخل را پوشش دهد. وی در ادامه به چشم‌انداز شرکت اشاره کرد و گفت: دستیابی به یکی از برترین گروه‌های صنعتی منطقه با حضور پایدار در بازارهای داخلی و بین‌المللی مبتنی بر هوشمندی، دانش و فناوری‌های نو در افق ۱۴۰۴ مهم‌ترین استراتژی «چدن» است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح توسعه‌های زیادی در دست داریم تا سرمایه‌گذاری‌های خود را گسترش دهیم. شرکت فعلا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه و عرضه بیش از ۱۰ درصد ندارد.

غلتک؛ مهم‌ترین‌ محصول شرکت

در ادامه بابک نظری، عضو هیات‌مدیره شرکت به ارائه توضیحات پرداخت و گفت: طی ۱۰ سال گذشته رتبه اول R&D در کشور را داشتیم. حیطه فعالیت شرکت سه حوزه ریخته‌گری، عملیات حرارتی و ماشین‌کاری است.وی در ادامه افزود: در قطعات ریخته‌گری چند فعالیت از جمله قالب‌ بدنه خودرو، کوکیل و متعلقات، پاتیل و سرباره، قطعات‌ ریخته‌گری سنگین و شمش و شمشال از جمله مهم‌ترین‌ خدمات است. وی در ادامه به حوزه خدمات ماشین‌کاری اشاره کرد و گفت: ماشین‌کاری عمومی، کالیبرتراشی، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی نیز از دیگر موارد مهم در این حوزه خدماتی است.به گفته عضو هیات‌مدیره «چدن»، حوزه ماشین‌کاری دارای سه شرکت است که به زودی در قالب یک شرکت ادغام خواهند شد.نظری در ادامه به تولید غلتک به‌عنوان مهم‌ترین‌ محصول شرکت اشاره کرد و گفت: غلتک‌های تولید شده از سوی شرکت مهم‌ترین‌ محصول تولیدی به شمار می‌آید که در نورد صنایع فولاد، صنایع غذایی و سایر صنایع از جمله سیمان، کاغذ و لاستیک کاربرد دارد. وی در ادامه به اهمیت غلتک در نورد اشاره کرد و گفت: غلتک درصد بالایی از هزینه‌های نورد را به خود اختصاص داده و یکی از گران‌ترین ابزار مصرفی نورد است. به‌طوری‌که حوادث غلتک باعث خسارت تجهیزاتی و توقفات تولیدی خواهد شد.نظری در ادامه با اظهار این مطلب که ۸ تا ۱۲درصد توقفات خطوط تولید، ناشی از تعویض یا حوادث غلتک است، گفت: تهیه مجدد غلتک برای نورد زمانبر و پر‌هزینه است. ضمن اینکه تاثیر مستقیم بر کمیت و کیفیت نورد خواهد داشت.

بررسی روند مالی «چدن»

در ادامه منصور‌زاده، عضو مالی هیات مدیره شرکت چدن‌سازان به بررسی روند مالی شرکت پرداخت و اظهار کرد: سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یک میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.وی در ادامه به سیاست تقسیم سود شرکت اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۳ با توجه به طرح‌های توسعه مهم، در شرکت سود کمتری توزیع شده ولی از سال ۹۴ سیاست تقسیم سود بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تعریف شده و این سیاست در عملکرد سال‌های ۹۴ و ۹۵ ادامه داشته است.منصورزاده ادامه داد: عملکرد شرکت تا پایان سال مالی ۹۴ از سوی سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی واقع شده و رای قطعی صادر شده است. شرکت با استفاده از معافیت مالیاتی طرح توسعه و از محل فیش‌های کسر شده از سوی کارفرمایان کلیه دیون مالیاتی خود را تسویه کرده است. وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال ۹۳ از سوی سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی واقع شده و تا پایان سال ۹۲ رای قطعی صادر شده و برای سال مالی ۹۳ نیز تاکنون برگ تشخیص صادر نشده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: چدن‌سازان در حال حاضر هیچ‌گونه پرونده حقوقی له یا علیه شخص حقوقی یا حقیقی ندارد.

بررسی چشم‌انداز شرکت

در ادامه این جلسه شبانی، مدیر بازرگانی و فروش «چدن» با بیان اینکه چشم‌انداز شرکت رسیدن به ۵۵ میلیون تن فروش در سال است، گفت: به‌طور قطع فروش ۳۶ میلیون تن از این موضوع محقق خواهد شد. وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه میزان مصرف غلتک به‌طور مستقیم وابسته به میزان تولید فولاد است، بر اساس میزان تولید فولاد در افق ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن، بر این اساس مصرف غلتک بیش از سه برابر حال حاضر خواهد بود. با توجه به چشم‌انداز فولاد در افق ۱۴۰۴ مبنی بر ۵۵ میلیون تن، اگر با محافظه‌کاری کشور به ۳۶ میلیون هم دست یابد فروش ما به‌راحتی به دو برابر می‌رسد. وی ادامه داد: شرکت برنامه توسعه بازار چه در داخل و چه بازار صادراتی را دارد؛ پیش‌بینی رشد مصرف غلتک به دلیل رشد صنعت فولاد از مهم‌ترین موارد است. ضمن اینکه طراحی محصولات جدید شرکت نیز در دست اقدام است. در حالی در عملکرد سه ماهه از بودجه خود جلوتر بوده و در ۶ ماهه به پوشش معقول رسیده‌ایم که تا پایان سال تعهد تحویل برای رسیدن به بودجه سالانه داریم. وی در ادامه افزود: حدود ۸۳ درصد از بازار داخل در دست شرکت چدن‌سازان بوده و این موضوع برای بازار صادراتی نیز دنبال خواهد شد. یعنی قطعا بازار صادراتی خود را توسعه خواهیم داد.