سنا: دبیر‌کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری درخصوص وضعیت بازار سرمایه و راهکارهای برون‌رفت از شرایط فعلی گفت: از زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد شعار حمایت دولت از بازار سرمایه مطرح شد؛ اما نگاه حمایتی به بازار سرمایه دو نگاه متفاوت است.به گفته سعید اسلامی‌بیدگلی برخی نگاه حمایتی را تزریق پول به بازار سرمایه می‌دانند. این موضوع مورد تاکید سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و سفته‌بازان است که تصور می‌کنند حمایت دولت از بازار سرمایه یعنی تزریق مستقیم پول. البته برخی مدیران دولتی نیز این تصور را دارند و به همین دلیل است که خروجی برخی جلسات این مدیران برای حمایت از بازار سرمایه، موضوع تزریق پول است.این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد کلان منظور از حمایت دولت از بازار سرمایه کاملا متفاوت از تزریق نقدینگی است، اظهار کرد: افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد، تسهیل قوانین پذیرش و ارائه امتیاز به شرکت‌هایی که از بازار سرمایه تامین مالی می‌کنند و فرهنگ‌سازی در حوزه بازار سرمایه در اقتصاد کلان به مفهوم حمایت دولت از بازار سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی مقوله بسیار مهمی است که دولت باید به‌طور مستقیم به آن وارد شود، افزود: سال‌های سال دولت‌ها با فرهنگ‌سازی و صرف هزاران میلیارد هزینه اقدام به تبلیغ بانک‌ها و توسعه فرهنگ بانک‌محوری در کشور کردند. در سال‌های دور که بانک‌های کشور همه دولتی بودند سالانه دولت‌ها بودجه‌هایی را صرف فرهنگ‌سازی در حوزه بازار پول و بانک می‌کردند که باعث شد اقتصاد کشور ما بانک‌محور شود. اسلامی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت در حال حاضر همه هزینه فرهنگ‌سازی حوزه بازار سرمایه بر دوش سازمان بورس با بودجه محدودش باشد، گفت: دولت باید در راستای حمایت از بازار سرمایه این هزینه را متحمل شود. وی در ادامه به دستاوردهای اقتصادی دولت و تک رقمی شدن تورم اشاره کرد و ادامه داد: با وجود کاهش نرخ تورم اما مشکلات اقتصادی کشور کوچک نیست. اسلامی بیدگلی با اشاره به تلاش دولت برای رفع مشکلات افزود: در بخشی از اقتصاد نیز باید منتظر اثرگذاری ایجاد ظرفیت‌های جدید و بهبود اقتصاد بود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه به ساختار نرخ بهره بانکی به‌عنوان یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد اشاره کرد و افزود: نرخ بهره اقتصاد کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است. باید موضوع نرخ بهره در اقتصاد کشور حل شود. نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد کشور با چالش‌های زیاد، نرخ بهره بالا و نرخ رشد پایین شاهد حضور سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باشد. به گفته وی در شرایط فعلی با وجود بالا بودن نرخ بهره بسیاری از متخصصان و خبرگان بازار سرمایه که درآمد ماهانه آنها از این بازار کسب می‌شد، ترجیح داده‌اند سرمایه‌های خود را در بانک‌ها سپرده کرده یا در اوراق مشارکت با درآمد ثابت وارد شوند. اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که این مشکل مهم اقتصاد حل نشود نمی‌توان انتظار داشت سازمان بورس با یک بخشنامه یا ابلاغیه یا ترفندهای موقتی مردم را برای حضور در بازار سرمایه تشویق کند.وی در بخش بازار سرمایه نیز به بالا بودن حجم قوانین و مقررات و کم بودن مشوق‌های حضور اشاره و اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌ها اشتیاقی برای حضور در بازار سرمایه ندارند.