دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: پرونده فرابورس ایران در بهار ۹۶ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری خرداد در سطح ۵/ ۹۰۳ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد ۲/ ۳ درصدی معاملات این فصل از سال را به پایان رساند. نگاهی به آمار معاملات فرابورس در بهار ۹۶ نشان از ثبت بیشترین رشد این فصل در فروردین دارد. بر این اساس آیفکس با ثبت بازدهی ۷/ ۳درصدی در فروردین ۹۶ همراه شد و پس از آن اردیبهشت رشد ۱/ ۲ درصدی را تجربه کرد. در مقابل اما خرداد شاخص این بازار افت ۵/ ۲ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. فرابورس ایران در فصل بهارمیزبان تحولاتی همچون عرضه‌های بلوکی در بازار بدهی و متعادل شدن نرخ سود‌ها در این بازار، ورود شرکت‌های جدید به بازار دوم فرابورس، برگزاری نشست سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی و تامین مالی فرهنگ و هنر بود. در مجموع فرابورس با ثبت بازدهی ۷/ ۳ درصدی در کارنامه بهار و ایستادن در سطح ۵/ ۹۰۳ واحدی به کار خود پایان داد.

مروری بر رویدادهای بهار فرابورس

عرضه‌های بلوکی در بازار بدهی: شانزدهمین روز از اردیبهشت سال جاری، فرابورس ایران شاهد انجام معاملات بلوکی اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۷» تا «اخزا۱۰» بود. به این ترتیب در بازار اوراق با درآمد ثابت، نمادهای «اخزا۷۴»، «اخزا۸۴» و «اخزا۹۴» و «اخزا۱۰۴» به‌صورت عمده عرضه و معامله شدند. اوراق مزبور با وجود عرضه در قیمت‌های بالاتر از قیمت نمادهای عادی اسناد خزانه اسلامی، با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شدند. تا جایی که بیش از ۸۰ درصد از حجم و ارزش معاملات این روز «اخزا»ها به دادوستدهای این اوراق اختصاص یافت. این عرضه‌های بلوکی و خریداری این اوراق در قیمت‌های بالاتر از معمول از سوی معامله‌گران، نشان از جذابیت بالای بازار بدهی نزد سهامداران داشت.

بازار دوم فرابورس؛ میزبان شرکت‌هایی جدید: ۲۳ اردیبهشت بازار دوم فرابورس ایران میزبان شرکتی جدید شد. بر این اساس شرکت آسیا سیر ارس با نماد معاملاتی «حآسا» در بازار دوم فرابورس ایران به‌عنوان صد و پنجاه و هشتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار دوم فرابورس درج شد.همچنین ۲۸ خرداد، فرابورس ایران شاهد گشایش نماد شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در بازار دوم فرابورس بود. هر سهم «سرچشمه» ۳۸۵۵ ریال کشف قیمت شد و در صدر بیشترین افزایش قیمت این روز قرار گرفت.

برگزاری نشست سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی: از مهم‌ترین‌ تحولات بهار فرابورس ایران می‌توان به برگزاری نشست سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی در دومین ماه از این فصل اشاره کرد. بر این اساس بیست و سومین نشست سالانه و کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی موسوم به فیاس (FEAS) به میزبانی فرابورس ایران از دوشنبه ۲۵ اردیبهشت به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

تامین مالی فرهنگ و هنر از طریق فرابورس ایران: در آخرین روزهای خرداد با تاکید مدیرعامل فرابورس ایران از لزوم تامین مالی حوزه فرهنگ و هنر، پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت گروه توسعه هنر ایران از طریق شبکه کارگزاران عضو فرابورس ایران به مدت ۱۵ روز آغاز شد.

نگاهی به جزئیات بازار

در ۵۹ روز معاملاتی اولین فصل از سال جاری فرابورس ایران به‌طور میانگین روزانه تعداد ۴۲۵میلیون ورقه به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این فصل حکایت از رشد ۱۲/ ۲۸ واحدی این نماگر دارد. آیفکس در این فصل افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد. بیشترین میزان رشد شاخص در این فصل صعود ۳/ ۱۲ واحدی شاخص در بیست‌و ششمین روز فروردین بود. ۱۷ خرداد اما این بازار شاهد افت چشمگیری به میزان ۱/ ۱۱ واحد بود. در حالی روزهای ابتدایی سال (۵ فروردین) نماگر این بازار در کف فصلی خود یعنی ۴/ ۸۷۵ واحد قرار داشت که بیشترین مقدار شاخص در روز میانی معاملات این فصل (۱۳ اردیبهشت) رقم خورد و آیفکس تا سطح ۹/ ۹۳۶ واحدی (بیشترین مقدار شاخص در تاریخ فرابورس) پیشروی کرد. در کنار رشد شاخص فرابورس در اولین فصل از سال جاری، ارزش بازار نیز با رشد ۴/ ۱ درصدی (معادل ۷۷۴ میلیارد تومان) همراه شد و به ۵۵ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان رسید.

در مجموع بهار۹۶، تعداد ۲۵ میلیارد و ۹۳ میلیون ورقه بهادار دربیش از۲ میلیون و ۱۶ هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به بیش از۱۰ هزار و ۴۳ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در این فصل شاهد رشد ۴۷ درصدی ارزش معاملات نسبت به زمستان ۹۵ بودیم. حجم معاملات اما در این بازه زمانی افت ۳۴ درصدی را تجربه کرد. همچنین طی معاملات اولین فصل از سال جاری در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد ۲۶۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد بیش از ۴۴ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش ۴ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان، ۲۱۴ میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان و حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۲۵۷ میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در سه‌ماه ابتدای سال بود.

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بهار۹۶ در مجموع میزبان حدود ۳/ ۱۲ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش یک هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان در ۲۰ هزار و ۴۳ نوبت معاملاتی بود تا در نهایت این اوراق در محدوده قیمتی ۹۱ تا ۹۶ هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در این فصل دارد. طی معاملات بهار ۹۶، متوسط نرخ سود موثر این اوراق با کاهش ۳ واحد درصدی نسبت‌به زمستان ۹۵همراه شد و به ۶/ ۲۳ درصد رسید. بر این اساس میانگین نرخ سود اسناد خزانه اسلامی که ماه‌های پایانی سال گذشته به سطوح ۲۸ درصدی افزایش پیدا کرده بود با ورود به سال جدید روند باثباتی را در پیش گرفت. ثبات در شرایط کلان اقتصادی کشور و همچنین تصمیم به توقف موقت عرضه این اوراق از مهم‌ترین‌ دلایل متعادل شدن نرخ سود «اخزا»ها از ابتدای سال محسوب می‌شود.

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ماهانه ۸/ ۱ درصدی و رشد فصلی ۸/ ۴درصدی همراه شد. افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان یکی از دلایل روند صعودی «تسه»ها در این فصل بود با وجود این کاهش تعداد معاملات در ماه رمضان موجب مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی در برابر رشد قیمت اوراق بود. بنابراین میانگین قیمت اوراق در بهار۹۶، در سطح ۷۳ هزار و ۶۶۵ تومان قرار گرفت. در حال حاضر نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم با قیمت در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. در این میان نزدیک شدن به تابستان به‌عنوان فصل رونق مسکن، دورنمای رشد «تسه»ها را تقویت کرده است.

رشد 3 درصدی آیفکس در فصل اول

رشد 3 درصدی آیفکس در فصل اول

رشد 3 درصدی آیفکس در فصل اول

رشد 3 درصدی آیفکس در فصل اول