دنیای اقتصاد- همایون دارابی: دیروز شاخص کل بورس تهران افت ۲۲۵ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) را تجربه کرد. بخش عمده این افت را نماد معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی، پالایشگاه تهران و اصفهان رقم زدند. با افت دیروز، شاخص سهام کانال ۸۱هزار واحدی را رها کرد و در ارتفاع ۸۰هزار و ۹۲۱واحدی ایستاد.

در بازار دیروز با وجود بهبود شرایط بازار نفت در شامگاه روز جمعه و بازگشت بهای نفت به بالای مرز ۵۲دلار (در هر بشکه) نمادهای وابسته به این صنعت به‌خصوص پالایشی‌ها شرایط ضعیفی را شاهد بودند. البته باید توجه داشت، گزارش‌های اخیر پالایشگاه‌های بندرعباس و شیراز مبنی بر عدم امکان ارائه گزارش عملکرد، ابهامات در مورد این گروه را افزایش داده است. در گروه پالایشگاهی دیروز محمدعلی اخباری، مدیرعامل پالایشگاه لاوان گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، واحد ایزومریزاسیون در حال راه‌اندازی است و تا چند روز آینده با تکمیل مراحل راه‌اندازی کار، تزریق خوراک به واحد انجام می‌شود و با راه‌اندازی این واحد، کل بنزین تولیدی را به استاندارد یورو ۴ ارتقا خواهیم داد و میزان آن را به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در روز خواهیم رساند. علیرضا آقابگلو، معاون عملیات شرکت پالایش نفت تبریز نیز درباره پروژه‌های در دست اجرای این پالایشگاه و گفت: اسفندماه امسال واحد گوگردزدایی از گازوییل با ظرفیت ۳۰هزار بشکه در روز و با هزینه ۷۰ میلیون یورو به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: تمامی فرآورده گازوئیل تولیدی این پالایشگاه که ۴۰درصد کل فرآورده‌های تولیدی را تشکیل می‌دهد، با استاندارد یورو ۴ و ۵ به بازار عرضه خواهد شد. آقابگلو در ادامه به تعهد این شرکت برای تولید و تامین بنزین یورو ۴ کلانشهر تبریز اشاره کرد و افزود: براساس شرایط پالایشگاه، تعهدات صورت گرفته و با هماهنگی شرکت پالایش و پخش، تولید بنزین یورو ۴ را که ۲۰ درصد کل بنزین تولیدی این شرکت است، امسال به ۲ برابر افزایش خواهیم داد. معاون عملیات شرکت پالایش نفت تبریز افزود: بر اساس راهبرد تنوع بخشی محصولات تولیدی و تکمیل زنجیره تولید، از اواخر نیمه اول سال‌جاری، واحد اختلاط روغن با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ هزار تن در سال را وارد مدار تولید خواهیم کرد. وی همچنین هزینه اجرای طرح واحد اختلاط روغن را ۱۵ میلیون دلار اعلام کرد. در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی فن‌آوران در شفاف‌سازی از فروش یک درصد پتروشیمی مارون و خرید ۲/ ۸۵ میلیون سهم پتروشیمی خارک خبر داد.

در گروه خودرویی دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت: با پلت‌فرم جدید ایران‌خودرو، آینده روشنی برای صنعت خودرو رقم می‌خورد و می‌تواند خودروهای قدیمی را به تدریج خارج کند. احمد نعمت‌بخش درخصوص کنسرسیوم تولید پلت‌فرم ایران‌خودرو به «ایلنا» گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در خودروساز شدن کامل یک کشور، طراحی و تولید پلت‌فرم است که با این قرارداد ۱۰ جانبه که با حضور شرکت‌های خارجی و دانشگاه‌های داخلی انجام شد، گام بزرگی در صنعت خودرو برداشته می‌شود. وی ادامه داد: با راه‌اندازی این پلت‌فرم، ایران‌خودرو توانایی عرضه خودروهای گوناگون را دارد، ضمن آنکه از همان ابتدا قطعه‌سازان در این پروژه حضور دارند و از نظر فنی در ساخت قطعاتی همچون اکسل، گیربکس، جعبه دنده، موتور و سایر قطعات مشارکت خواهند کرد. این مقام مسوول ادامه داد: در این بین قطعه‌سازان اگر از لحاظ کیفیت یا فناوری نتوانند نیازهای پلت‌فرم را تامین کنند، می‌توانند با مشارکت با یک قطعه‌ساز خارجی کیفیت و استانداردهای لازم را کسب کنند که این امر امکان خوبی برای صنایع قطعه‌سازی کشور است. وی تصریح کرد: این اتفاق یکی از ثمره‌های برجام است زیرا تا پیش از این به دلیل اعمال تحریم‌ها این امکان وجود نداشت که در هیچ مناقصه و قراردادی در بازارهای بین‌المللی شرکت کرد. بر همین اساس می‌توان گفت صنعت خودرو یکی از اولین‌ صنایعی است که توانست از توافق هسته‌ای بهره ببرد. در بازار دیروز در گروه معدنی شرکت زغال‌سنگ نگین طبس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ را به‌صورت حسابرسی نشده اعلام کرد. شرکت زغال‌سنگ نگین طبس در سالی که گذشت با سرمایه ۱۵۰ میلیارد ریال مبلغ ۲۹۷ میلیارد و ۷۹۷ میلیون ریال درآمدهای عملیاتی داشت. از سود عملیاتی دوره نیز هزینه‌های مالی و مالیات کسر و پس از اضافه شدن درآمدهای غیرعملیاتی به آن سود خالص دوره معادل ۳۱ میلیارد و ۶۳۸ میلیون ریال محاسبه و بر این اساس مبلغ ۲۱۱ ریال سود به ازای هر سهم محقق شد. به سود خالص دوره نیز سود انباشته ابتدای سال اضافه شد و در نهایت مبلغ ۳۷ میلیارد و ۳۶۶ میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد. در گروه فلزی فولاد‌خراسان در مجمع این شرکت با تقسیم ۱۳۰درصد سود به هر سهم ۱۶۰ریال سود داد. در گروه تجهیزات حفاری شمال شرکت طی گزارش اصلاحیه‌ای پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند۹۶ را ۴۰۶ ریال اعلام کرد. در گروه پلاستیک لاستیکی سهند در مجمع شرکت به هر سهم ۱۲۰ریال سود داد. در گروه غذایی دیروز شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک (سهامی عام) ۶۰میلیون سهم معادل ۸ درصد سهام غیر‌مدیریتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان را در نماد «غشهداب» به‌طور یکجا و نقد با قیمت پایه هر سهم۲۲۰۰ ریال عرضه کرد که به قیمت پایه معامله شد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۴۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۰میلیارد تومان رسید.