گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه (حتاید) از افتتاح سیلوی بندر امیرآباد تا ۲ ماه دیگر خبر داد.مهدی اعتصام با تشریح آخرین وضعیت قراردادهای این شرکت گفت: قرارداد ساخت این سیلوی ۱۵ ساله به روش BOT است. وی سرمایه‌گذاری انجام شده روی این سیلوی ۴۱ هزار تنی غلات را حدود ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امیدواریم کل طرح این سیلو تا پایان تیرماه به بهره‌برداری برسد. اعتصام در ادامه افزود: خرید سه دستگاه مکنده ۲۰۰ و ۳۰۰ تنی برای تخلیه غلات از کشتی و خرید جرثقیل‌های ۴۰ و ۸۰ تنی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی از دیگر فعالیت‌های شرکت طی دو سال گذشته در بندر امیرآباد بوده است. وی همچنین اضافه کرد: انعقاد قرارداد ۵ ساله اپراتوری در بندر امیرآباد از موفقیت‌های شرکت بود.

به گفته وی، تایدواتر طی سال‌های اخیر قرارداد بلندمدتی منعقد نکرده بود. اعتصام با اشاره به حضور شرکت در بندر فریدون‌کنار گفت: با حمایت‌های سازمان و دعوت سرمایه‌گذاران خصوصی، مدیریت اجرایی لایروبی بندر فریدون‌کنار را از شرکت راهبران به مدت ۶ سال در اختیار گرفته‌ایم. وی با اشاره به اینکه بندر فریدون‌کنار کاملا بی‌‌استفاده شده بود، افزود: از اسفندماه که بندر را تحویل گرفته‌ایم ۷۰ هزار مترمربع آن تاکنون لایروبی شده و لایروبی ۳۰ هزار مترمربع باقی مانده تا ماه آینده به پایان می‌رسد. مدیرعامل «حتاید» با اشاره به اینکه در بندر فریدون‌کنار از نظر زیرساختی کار قوی و مناسبی تاکنون صورت نگرفته، اضافه کرد: با بازکردن کانال بیش از ۸ کشتی در بندر وارد شدند. وی همچنین افزود: برای نخستین بار از این بندر شیرخشک در تناژ بالا به روسیه صادر کردیم. مدیرعامل تایدواتر در ادامه امضای قرارداد با اداره کل گیلان برای سرمایه‌گذاری و ساخت انبار ۵ هزار مترمربعی را از دیگر فعالیت‌های شرکت دانست و اظهار امیدواری کرد که این انبار تا پایان خردادماه به بهره‌برداری برسد.وی با اشاره به اینکه تایدواتر تاکنون در بندر انزلی سرمایه‌گذاری نداشته و تنها به‌صورت اپراتوری حضور داشته، افزود: در حال حاضر قرارداد ۱۰ ساله حضور در بندر را داریم و فعالیت‌های خود را گسترش خواهیم داد. وی گفت: تایدواتر در مناقصه بندر کاسپین در شمال نیز شرکت خواهد کرد. مدیرعامل «حتاید» در ادامه با اشاره به قرارداد ۵ ساله لایروبی بنادر گیلان و مازندران گفت: با گذشت یک سال از قرارداد مزبور توانستیم با شرکت خط دریابندر که از شرکت‌های زیرمجموعه تایدواتر است بیش از ۲۰۰ هزار مترمکعب مازاد بر تعهدات خود را لایروبی کنیم. وی همچنین افزود: در یک لایروبی بیش از یک‌میلیون مترمکعبی در بندر انزلی نیز برنده شدیم که در ماه‌های آینده کار آن را شروع خواهیم کرد.مدیرعامل «تایدواتر خاورمیانه» در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های مزبور و قراردادهای جدید که چه حد بر سودآوری شرکت تاثیرگذار است، گفت: با توجه به مشکلات تایدواتر هدف اصلی ما در گام نخست حضور مستمر و پایدار بوده و سودآوری در اولویت بعدی شرکت قرار دارد.

وی با اشاره به اختلافات شرکت با سازمان بنادر و کشتیرانی در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ گفت: اکنون به کمترین میزان اختلاف رسیدیم و تنها ۳۱ میلیارد بدهی به سازمان داریم که البته این مبلغ هم بدهی نیست و ناشی از اختلاف حساب‌هاست.

وی افزود: ما امسال را سال تسویه نهایی با سازمان قرار داده‌ایم.وی با اشاره به ضرورت شفافیت حساب‌های شرکت تصریح کرد: اگر مشکلات حساب‌های تایدواتر با سازمان حل نمی‌شد مسیر رشد شرکت با محدودیت‌ها و موانع جدی همراه بود.اعتصام افزایش حاشیه سود شرکت را متاثر از حجم گردش کالا در بنادر شمال دانست و گفت: طی دو سال گذشته حجم بار صادراتی و وارداتی از این بنادر بسیار ناچیز بوده و اگر با همین روال ادامه یابد سود چندانی را متصور نیستیم.وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ سهم هر شرکت جابه‌جایی ۶۰۰ هزار تن کالا بوده، اضافه کرد: این رقم در سال قبل به کمتر از نصف هم رسیده که در واقع مزیتی برای شرکت ایجاد نکرده، اما با وجود قراردادهای ۵ ساله و ۳ ساله امیدواریم در سال‌های آینده با تغییراتی همراه باشد.

وی افزود: اگر درصد مشارکت دولت با شرکت‌های همسایه شمالی کشور مثل روسیه افزایش یابد می‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط بهتری را تجربه کنیم. مدیرعامل «حتاید» گفت: شرکت می‌تواند سود پیش‌بینی شده خود را محقق کند. اعتصام سهم تایدواتر در بندر امیرآباد را ۶۰ درصد و بندر فریدون‌کنار را ۱۰۰ درصد دانست. وی گفت: در اپراتوری بندر امام سهم نداریم اما با ۳۵ هزار تن ظرفیت انبارداری بالفعل در این بندر سهم بالایی در زمینه انبارداری را به خود اختصاص داده‌ایم. به گفته وی شرکت در ساخت ۸ انبار در بندر امام سرمایه‌گذاری کرده که ۳ انبار آن در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده است. وی سهم انبارداری شرکت در بندر شهید رجایی را کمتر از ۴۰ درصد دانست. مدیرعامل «تایدواتر خاورمیانه» در پایان با اشاره به سیاست‌های درست و تنش‌زدای دولت یازدهم گفت: طی چهار سال گذشته در مسیر مناسبی قرار داشتیم و تعاملات خوبی پس از برجام با شرکت‌های اروپایی شکل گرفته است.وی تصریح کرد: اگر همین شرایط ادامه یابد و محدودیت‌های بانکی هم مرتفع شود می‌توانیم امید بیشتری به رونق اقتصادی کشور و فعالیت‌های بندری داشته باشیم.