دنیای اقتصاد: شاخص فرابورس ایران (آیفکس) طی معاملات روز گذشته در بازار اوراق بهادار با افت ۶/ ۵ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد)مواجه شد و در عدد ۹۱۷ واحد ایستاد. با این وجود این نماگر همچنان در بیشترین محدوده‌های تاریخی خود قرار دارد. پس از آنکه آیفکس در تاریخ ۱۳ اردیبهشت سال‌جاری به عدد ۹۳۷ واحد رسید، حالا رفته‌رفته ارتفاع آن آب می‌رود. این در حالی است که قله تاریخی قبلی شاخص فرابورس در آبان ماه ۱۳۹۲ و در سطح ۹۰۴ واحد رقم خورده بود. به‌نظر می‌رسد که این سطح شاید برای مدتی تبدیل به سطحی حمایتی آیفکس شود. از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون، همزمان با رشد شاخص بورس و شاخص کل هم‌وزن در بورس، شاخص فرابورس نیز با رشد مواجه شد. درست مانند اتفاقی که برای شاخص کل‌ هم‌وزن در بورس رخ داد، برای آیفکس نیز تکرار شد. حالا همزمان با فروکش کردن هیجان انتخاباتی و همزمان با رفتن بازار سهام به پیشواز شرایط پساانتخاباتی، قیمت‌ها در فرابورس نیز کاهشی شده‌اند. آیفکس تنها ۱۳ واحد از قله پیشین تاریخی خود فاصله گرفته است.

برگشت آیفکس به محدوده‌های کمتر از ۹۰۴ واحدی به منزله بازگشت به دوره آذر ۹۲ تا ۱۳ اردیبهشت ۹۵ خواهد بود. طی معاملات روز گذشته نمادهای دماوند (تولید نیروی برق دماوند)، شاوان (پالایشگاه لاوان) و ذوب (ذوب‌آهن اصفهان) بیشترین تأثیر منفی را روی آیفکس داشتند. این نمادها با تأثیرپذیری از نمادهای مشابه خود در بورس منفی شدند و شاخص فرابورس را نزولی کردند. تحرکات اخیر نمادهای مذکور بدون توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته است و دلیل افت آنها را می‌توان در حرکت هم‌جهت نمادهای بازار جست. «دماوند» پس از عرضه اولیه، اصولا رشدی را تجربه نکرده است و به‌طور نوسانی میل به نزول داشته است. تنها حمایت‌های حقوقی از این نماد باعث ثبات قیمت آن شده‌اند. «ذوب» مدتهاست که با ریسک بالا با انگیزه‌های سفته‌بازانه معامله می‌شود، چرا‌که حتی پس از افزایش سرمایه قابل‌توجه ذوب‌آهن اصفهان، همچنان روند تولید، فروش و سودآوری شرکت چنگی به دل نمی‌زند. سهام پالایشگاه لاوان نیز هماهنگ با نمادهای پالایشی بورس حرکت می‌کند. با وجود افزایش کرک اسپرد پالایشگاه‌ها، افت قیمت جهانی به‌عنوان ترمز حرکتی نمادهای پالایشی عمل می‌کند.در طرف دیگر نمادهای «بمپنا» و «اپرداز» از افت بیشتر آیفکس جلوگیری کردند و جمعا آن را ۹/ ۰ واحد ارتقا دادند. به‌جز نمادهای مذکور، نمادهای «حریل»، «غشهداب»، «سمگا» و «چکاپا» در فهرست نمادهای پربیننده فرابورس قرار گرفتند. طی معاملات دیروز در فرابورس ۱۷۶ میلیون و ۱۰۲ هزار ورقه بهادار به ارزش ۱۲۲ میلیارد تومان و در ۲۲ هزار و ۸۲۶ نوبت دست به دست شد. از این میزان ۹۰ میلیون سهم به ارزش ۲۵ میلیارد تومان به معاملات در بازارهای اول و دوم فرابورس اختصاص یافت. بیشترین ارزش معاملات در بازارهای اول و دوم فرابورس به نمادهای «اپرداز»، «ذوب» و «خراسان» تعلق گرفت. همچنین نمادهای «اپرداز»، «بمپنا» و «اتکای» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند. معامله ۷۸۷ هزار و ۸۱۴ ورقه بهادار در بازار اوراق با درآمد ثابت، ۷۸ میلیارد تومان از معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده رونق بیشتر اوراق با درآمد ثابت نسبت به سهام در فرابورس است. کاهش ارزش معاملات در نمادهای بازار پایه به وضوح نشان‌دهنده کاهش رفتارهای سفته‌بازانه در این بازار است. در روزهای ابتدایی آزاد شدن دسترسی معامله‌گران برخط به این نمادها، ارزش معاملات بازار پایه در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در روز بود.

برگزاری نشست فیاس به میزبانی فرابورس

در تحولات فرابورس ایران امروز نشست سالانه و کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی موسوم به فیاس (FEAS) به میزبانی فرابورس ایران به مدت دو روز در تهران آغاز به‌کار می‌کند. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در بیست و سومین نشست فیاس که در آن نمایندگانی از کشورهای قزاقستان، ترکیه، ارمنستان، قبرس، انگلستان، عمان و سوریه در تهران حضور دارند، برگزاری نشست کمیته اجرایی و مجمع فوق‌العاده این نشست در دستور کار قرار گرفته است، ضمن آنکه سخنرانی رئیس کمیته کاری، مدیرعامل فرابورس ایران، طرح ایده فین‌استارز بین‌المللی و بحث و بررسی جهت ارائه راهکاری برای توسعه بازارهای کشورهای عضو از دیگر برنامه‌های این نشست به شمار می‌رود.