دنیای اقتصاد: شاخص بازار سهام روز گذشته هر چند توانست از کانال ۸۰ هزار واحد‌ی عبور کند اما باز هم نتوانست در این سطح پایدار بماند. نماگر این بازار که در ساعات ابتدایی بازار تا سطح ۸۰ هزار و ۹۹ واحد نیز رسید، در ادامه روند نزولی به‌خود گرفت و در نهایت در سطح ۷۹ هزار و ۹۶۹ هزار واحد آرام گرفت. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال با رشد ۵/ ۳ درصدی مواجه شده و طی بازه مزبور روندی یکپارچه صعودی را تجربه کرده است. در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» بارها گفته شد فضای پیش از انتخابات ریاست جمهوری و هیجانات ناشی از آن موثرترین عامل بر روند فعلی بازار به‌شمار می‌رود. موضوعی که در ادوار گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

رفت و برگشت مجدد شاخص

در معاملات روز گذشته بازار سهام ارزش معاملات خرد به رقم ۱۶۷میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به روز سه‌شنبه با افت ۷درصدی مواجه شده است. پیش‌‌‌تر نیز گفته شد عبور شاخص بازار سهام از کانال ۷۹ هزار واحدی ‌می‌تواند جوانب احتیاطی را میان سهامداران افزایش دهد و به تبع آن، افت ارزش معاملات را به همراه داشته باشد. در این خصوص باید این توضیح را بیان کرد که با توجه به اینکه شواهد حاکی از شکسته شدن مقاومت ۷۸ هزار و ۸۰۰ واحدی است، می‌توان انتظار افزایش جذابیت بازار و افزایش پلکانی تقاضای سهامداران را داشت. اما شرایط کنونی سیاسی کشور و ابهام درخصوص انتخاب سکانداران دولت دوازدهم در کنار نزدیکی هرچه بیشتر به روزهای داغ برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، چاشنی دوراندیشی میان سهامداران را افزایش داده است. از سوی دیگر با رشد بیش از ۵/ ۳ درصدی که شاخص کل طی این مدت تجربه کرده است به‌نظر می‌رسد مولفه‌هایی نظیر هیجانات ناشی از برگزاری انتخابات اثر خود را بر رشد بازار به‌جای گذاشته و بورس برای عبور از ۸۰ هزار واحد انگیزه‌های کافی ندارد. این انگیزه‌ها می‌تواند با ورود نقدینگی‌های جدید به واسطه خبرهای سیاسی جدید یا رشد قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی ایجاد شود.

کوچک‌ترهای صنعتی، برندگان بورس

یکی از نکات بارز رفتار بورس تهران طی مدت اخیر چرخش نقدینگی در گروه‌های کوچک است، گواه این گفته نیز رشد بیش از ۵/ ۱۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن از ابتدای سال است. شیوه رفتاری معامله‌گران طی این مدت طوری است که نقدینگی به سرعت از یک گروه خارج می‌شود و به گروه دیگر می‌رود. این موضوع که به نوعی تایید‌کننده رفتار هیجانی سهامداران است این روزها رفته رفته جای خود را به فضای احتیاطی می‌دهد و عمدتا سهامداران را در فاز انتظار برای هفته‌های آینده نگه داشته است. طی روز گذشته نیز از میان ۳۷ صنعت بورسی ۱۸ صنعت با روندی مثبت به کار خود پایان دادند.

رصد صنایع سبزپوش نشان می‌دهد به غیر از گروه فلزات اساسی صنعت بزرگی در میان ۱۸صنعت صعودی دیده نمی‌شود. اما در انتهای جدول صنایع روز گذشته، گروه‌هایی نظیر بانکی‌ها، محصولات شیمیایی، خودرو و چند‌رشته‌ای صنعتی دیده می‌شود که همگی روند نزولی داشته‌اند. یکی از صنایع پیشتاز طی روز گذشته رایانه بود. «رانفور» با رشد حدود ۵ درصدی بیشترین اثر را بر روند مثبت شاخص به ثبت رساند. روند صعودی تنها مختص این نماد نبود و دیگر نمادهای این گروه نیز با رفتاری صعودی به کار خود پایان دادند. «آپ» و «مرقام» از دیگر نمادهای رایانه‌ای بودند که روز چهارشنبه را با صف خرید به پایان رساندند. در زمینه اقبال این گروه گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد، با وجود این برخی کارشناسان زمزمه عرضه اولیه به‌پرداخت را طی روزهای آتی از گزینه‌های محتمل رشد نمادهای زیر‌مجموعه این صنعت می‌دانند.

آمار خودرویی فلزات پایه را نزولی کرد

بازارهای جهانی روز گذشته برخلاف روزهای قبل با افت در قیمت فلزات پایه همراه بود. طی ساعات پایانی شب سه‌شنبه، ایالات متحده آمار فروش خودرو در این کشور را منتشر کرد. برهمین اساس اعلام شد نرخ فروش سالانه خودرو نسبت به روندهای فصلی در ایالات متحده در ماه آوریل به ۹/ ۱۶ میلیون دستگاه رسیده که این رقم از پیش‌بینی‌های فعالان اقتصادی پایین‌تر بوده است. در عین حال تمام ۶ خودروساز بزرگ در ایالات متحده با افت فروشی در حدود ۷ درصد در ماه آوریل مواجه شده‌اند.

انتشار این گزارش نیز فشاری ملموس را بر بازار فلزات پایه وارد ساخته است.در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افت قیمتی ۷/ ۰ درصدی در سطح ۵۷۵۸ دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی ۳/ ۰ درصدی در سطح ۱۹۲۲ دلار معامله می‌شود ( در هر تن). سرب با افتی ۶/ ۱ درصدی در سطح ۲۲۱۶ دلار قرار گرفت و قیمت هر تن روی در این میان با کاهشی ۲/ ۱ درصدی به ۲۶۶۶ دلار گزارش شد (قیمت‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش عنوان شده‌اند). در بورس تهران، با توجه به اینکه روز سه‌شنبه نمادهای گروه سرب و روی با افزایش تقاضا از سوی خریداران و بعضا صف خرید همراه شدند، طی روز گذشته افت قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی، کاهش تقاضا را در نمادهای مزبور به همراه داشت. به این ترتیب در معاملات روز اخیر «فاسمین»،«فراور» و «فرزین» افت قیمت را تجربه کردند.

در بازار چه گذشت

شاخص بازار سهام روز گذشته تغییر چندانی نسبت به روز سه‌شنبه نداشت و با رشد ۲۷ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد ۳/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. خدمات انفورماتیک بیشترین اثر را بر رشد شاخص به‌جای گذاشت، «اخابر» و «همراه» نیز در میان هفت نماد موثرمثبت بر روند شاخص بودند. شرکت ارتباط سیار ایران که در مجمع سالانه خود سود جذاب ۷۰۰ تومانی را میان سهامداران تقسیم کرد، روز گذشته شاهد فشار فروش از سوی سهامداران حقوقی بود. با وجود این، این سهم با حمایت ۱۰۰ درصد سهامداران حقیقی در سمت خرید توانست با رشد به کار خود پایان دهد.