دنیای اقتصاد: کنفرانس فرصت‌های تامین مالی بین‌المللی با محوریت انتشار اوراق بدهی و عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی، عصر روز شنبه با مشارکت سه جانبه بورس تهران، کارگزاری سهم آشنا و شرکت کارگزاری - مشاور سرمایه‌گذاری انگلیسی Visor Capital برگزار شد. در این کنفرانس حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به حضور اندک شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی اظهار کرد: تاکنون ۸۰۰ کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده که ۱۴۰ کد از این تعداد مربوط به اشخاص حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی است. وی در ادامه افزود: برای بهبود این موضوع، بورس تهران اهداف خاصی را دنبال می‌کند که دراین راستا می‌توان به برنامه‌های انجام شده از سوی شرکت بورس که در سال گذشته به‌منظور تسهیل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی انجام شده، اشاره کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با 12 بورس خارجی

قالیباف در ادامه افزود: با توجه به اجرای برجام هم‌اکنون فرصت مناسبی برای فعالیت بهتر در بازار سرمایه کشور به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های مختلف بازارهای بین‌المللی ازجمله تامین مالی بهینه فراهم شده است. وی ادامه داد: بورس تهران پس از برجام توانست تفاهم‌نامه همکاری با ۱۲ بورس خارجی منعقد کند که نتیجه اولیه این قراردادها ایجاد زمینه مناسب برای حضور بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای بین‌المللی است. به گفته قالیباف در این زمینه سال گذشته نیز نشست مشترکی با بورس استانبول به‌منظور دسترسی بورس‌های دو طرف برگزار و هم‌اکنون کارهای مشترکی در حال انجام است. وی در ادامه افزود: در حال‌حاضر شرکتی مشترک بین بورس‌های ایران و ترکیه به‌منظور پذیرش سهام شرکت‌ها در هر دو بازار فعالیت می‌کند.

قالیباف‌اصل در ادامه خاطرنشان کرد: چنین اقداماتی می‌تواند فرصت‌های مناسب تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند. به گفته وی، عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌‌ها فرصتی برای بنگاه‌های اقتصادی است که با توجه به اعتبار ایجاد شده از سوی این نهادها، بنگاه‌های اقتصادی نیز بتوانند به نحو مطلوب از این فرصت‌ها استفاده کنند. قالیباف‌اصل با اشاره به وجود چند تقاضا برای پذیرش شرکت‌های جدید در بورس تهران گفت: با توجه به نیاز بنگاه‌های اقتصادی به تامین مالی ارزان‌قیمت، ایده انتشار اوراق بدهی ارزی در داخل کشور برای متولیان بورس ایجاد شد که می‌تواند در صورت به‌کارگیری، نیازهای ارزی بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کند. مدیرعامل شرکت بورس در ادامه بر لزوم توسعه و پررنگ‌تر شدن نهادهای مالی اشاره کرد و گفت: در این راستا تمامی نهادهای مالی مختلف از جمله موسسات حسابرسی، رتبه‌بندی، کارگزاری و سایر نهادهای مالی باید توسعه یابند تا در صورت ورود به بازارهای بین‌المللی مالی بتوانند از اعتماد و اعتبار بیشتری برخوردار شوند. قالیباف اصل در ادامه با اشاره به اینکه هزینه تامین مالی در بازار مالی ایران بسیار گران است، اظهار کرد: با توجه به نرخ‌های بالای تامین مالی و سود تسهیلات و منابع مالی داخلی در محدوده ۲۰ تا ۲۴ درصدی، هیچ شرکتی برای تامین مالی از بازار داخلی رغبت نشان نخواهد داد و این در حالی است که تورم ایران در سال گذشته روندی کاهشی در پیش گرفت و تک‌رقمی شد، اما با این حال نرخ تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بهبود نیافت. قالیباف دستیابی به جریان سرمایه‌ مالی بازارهای بین‌المللی را یکی از بهترین راهکارها برای تامین مالی بنگاه‌ها به‌ویژه در این شرایط دانست و گفت: تامین مالی از طریق بازارهای بین‌المللی یکی از راه‌هایی است که نه‌تنها اعطای اعتبار به شرکت‌ها را در پی خواهد داشت، بلکه به مشکل نقدینگی بنگاه‌ها پایان خواهد داد.

آغاز برنامه‌های جامع برای ورود به بازارهای بین‌المللی

در این کنفرانس، روح الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران نیز به ارائه توضیحات پرداخت و گفت: برنامه‌های جامع و منسجمی برای حضور و تامین مالی بنگاه‌های داخلی از بازارهای بین‌المللی تدوین شده است. وی در ادامه با اشاره به دو ضعف اساسی موجود در این مسیر گفت: یکی از ضعف‌های موجود که موجب عدم ارتباط بنگاه‌های داخلی با بازارهای بین‌المللی شده، عدم شناخت از بازارهای سرمایه بین‌المللی است. به طوری‌که در بازارهای خارجی با دسترسی به ابزارهای مالی متنوع، امکان دسترسی از منابع سرشار مالی فراهم شده که متاسفانه این امکان در بازار داخلی به دلیل کمبودهای موجود، میسر نیست. حسینی‌مقدم در ادامه افزود: نبود زیرساخت‌های مناسب، وجود تحریم‌ها، عدم ارتباط بین شرکت‌ها، نهادها و ارکان بازار در حوزه جهانی به عدم ارتباط مناسب با بازارهای بین‌المللی منجر شده است.