دنیای اقتصاد: معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با غیر قابل انکار دانستن نقش بازار سرمایه در فرآیند تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی گفت: سال ۱۳۹۶ در حالی با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری شده که یکی از پیش‌نیازهای مورد نیاز برای رونق تولید، بهبود وضعیت اشتغال در کشور استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است.سید احمد عراقچی در گفت و گو با خبرگزاری فارس رویکرد اصلی سازمان بورس در سال جاری را تسهیل تامین مالی ارزان در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: کارکرد اصلی بازار سرمایه امکان تقویت تامین مالی و افزایش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خصوصی است و در مرحله بعدی امکان حضور همه بازیگرهای اقتصاد از جمله دولت برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در یک شرایط رقابتی در این بازار است.

وی افزود: بازار سرمایه مظهر بازار رقابتی است و در صورت کشش عرضه و تقاضا همه فعالان بازار سرمایه می‌توانند از امکان تامین مالی در این بازار استفاده کنند. به باور این مقام مسوول هدف اصلی متولیان بازار سرمایه ایفای نقش برای تسهیل فرآیند تامین مالی بخش خصوصی از طریق این بازار است که در سال گذشته سهم قابل توجهی در این زمینه برای اقتصاد کشور داشت. این مقام مسوول برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه تهران را نیز در راستای بازتاب ظرفیت‌های بازار سرمایه در زمینه معرفی فرآیندهای تامین مالی ارزان قیمت و آسان در این بازار عنوان کرد و افزود: از ۲۶ فروردین جاری «فاینکس ۲۰۱۷» برای افزایش سطح آگاهی عموم مردم از کارکردهای بازار مالی شامل بازارهای پول، بیمه و سرمایه آغاز و به مدت ۴ روز کاری ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این ۴ روز ضمن معرفی دستاوردها و توانایی‌های بازارهای مالی کشور، استحکام و قابلیت اتکا به این بازارها در راستای شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و همچنین سند چشم انداز کشور در سال ۱۴۰۴ شمسی به رخ دنیا کشیده خواهد شد.به گفته عراقچی چنانچه نتوان به بازار مالی کشور اعتماد کرد، امکان دستیابی به اهداف مترقی و کلان اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد. در سال قبل در حالی برخی بخش‌های اقتصادی با نوسان و تلاطم روبه‌رو‌ بود که نمایشگاه «فاینکس ۲۰۱۷» می‌تواند این پیام را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بر داشته باشد که بازارمالی ایران همچنان با برخورداری از انسجام و وحدت رویه به همه ذی نفعان این بازار خدمات رسانی می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس معرفی ابزارها و نهاد‌های مالی جدید و در عین حال دستاوردهای شرکت‌های فعال بازار سرمایه و سایر ارکان را از دیگر رخداد‌های نمایشگاه امسال عنوان کرد و افزود: در این نمایشگاه برای معرفی شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های نوآورانه تحت عنوان فیت تک، تمرکز ویژه‌ای شده و سازمان بورس معتقد است استارت آپ‌ها و طرح‌های نوآورانه ضمن کمک به افزایش رشد اقتصادی کشور می‌توانند در حوزه توسعه ابزارهای مالی و شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه نقش پر‌رنگی را بازی کنند. عراقچی از حمایت ویژه سازمان بورس از طرح‌های دانش‌بنیان و نوآورانه سخن گفت و افزود: سازمان بورس و ارکان آن ضمن راهنمایی و ارائه اطلاعات مختلف به صاحبان استارت‌آپ‌ها یا صندوق‌های جسورانه آماده ارائه کمک‌های مختلف برای توسعه این ابزارها در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و تحلیلی در بازار سرمایه است. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران و مدرس دانشگاه نیز در گفت‌وگو با «سنا» اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه طی ۱۰ سال گذشته تاکنون به‌صورت نسبتا منظمی برگزار شده و به‌عنوان مهم‌ترین رویداد حوزه پولی و مالی کشور مطرح است. بهنام بهزادفر ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند به محلی برای جذب مشتریان جدید از سوی ارکان درگیر در بازار هدف (کارگزاران در حوزه «بورس و بیمه» و بانک‌ها)، مکانی برای معرفی رخدادها و نوآوری‌های جدید بازار مالی، برگزاری گردهمایی‌ها و مشورت‌های تخصصی و محلی برای عرضه و تقاضای نیروی کار متخصص تبدیل شود. این استاد دانشگاه ویژگی‌های ممتاز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را برشمرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در شرایط پسابرجام یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. در حال حاضر بخشی از فرآیندهای دست و پاگیر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه اصلاح شده و آمادگی بیشتری نسبت به حضور آنها وجود دارد، همچنین بسیاری از موانع تحریمی برداشته شده و عملا مانعی برای حضور خارجیان به بازار سرمایه کشور نیست، از این لحاظ می‌توان این نمایشگاه را متمایز دانست. وی افزود: همان‌گونه که متولیان بازار سرمایه عنوان کردند، افتتاح حساب برای سرمایه‌گذاران خارجی، نقل و انتقالات منابع پولی و حساب متولی از جمله اتفاقات مهم، طی برگزاری نمایشگاه خواهد بود که رویداد بسیار مهمی است.

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران ادامه داد: از طرفی ویژگی ممتاز دیگر این نمایشگاه ورود ابزارهای نوین مالی در سال گذشته در بورس‌های کشور است که در این نمایشگاه می‌تواند در نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.وی افزود: در کشور هنوز فرهنگ‌سازی لازم برای بهره‌برداری از ابزارهایی همچون معاملات آتی سهام به ویژه معاملات آتی برای شاخص سهام، فروش استقراضی و سایر ابزارهای این چنینی خالی ا‌ست و این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان درگیر باشد تا این ابزارها در این محیط معرفی شده و از سوی عموم مردم شناخته شوند و همچنین درخصوص راه‌اندازی برخی از این ابزار همفکری لازم صورت گیرد.

بهزادفر به فرصت‌های پیش روی مسوولان و ارکان درگیر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: طبق اظهار نظر مسوولان بورس تاکنون حدودا ۱۱ میلیون کد سهامداری صادر شده که نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور حدودا ۱۴درصد را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که طبق مطالعه موردی صورت گرفته در کشور آمریکا حدود ۵۵درصد افراد در سال ۲۰۱۵ سهامدار در بازار سرمایه هستند که این نسبت در چند سال گذشته حتی ۶۵درصد نیز بود. ضریب نفوذ سایر کشورهای پیشرفته نیز بیشتر از کشورمان است. این موضوع نشان می‌دهد مردم کشور هنوز با بازار سرمایه آشنایی کافی ندارند. وی با تاکید بر اینکه طبیعتا فراگیر شدن بازار سرمایه می‌تواند موجب رشد و اعتلای این بازار شود، گفت: وجود چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند ورود اشخاص بیشتری را به بازار سرمایه رقم بزند و به توسعه آن کمک کند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: برای غنی‌تر شدن این نمایشگاه پیشنهاد می‌‌شود ارکان درگیر اجرایی از حضور نخبگان علمی و اشخاص باتجربه و پیشکسوت در این نمایشگاه استفاده کنند. واقعیت این است به رغم آنکه بورس کشورمان سابقه ۵۰ ساله دارد، بورس نوپایی محسوب می‌شود. حضور استادان مطرح دانشگاه، دانشجوهای رشته‌های مرتبط مالی و پیشکسوتان در نمایشگاه و استفاده از نظرات آنها در کارگاه‌های تخصصی می‌تواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.