دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته با افت حدود یک واحدی به‌کار خود پایان داد. در جریان معاملات روز گذشته نمادهای «شاوان»، «شراز» و «دماوند» بیشترین اثر مثبت را درمحاسبه شاخص این بازار داشتند. در مقابل نمادهای «میدکو»، «مارون»، «بپاس» و «بکهنوج» بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. نمودار شاخص این بازار که در ساعات ابتدایی معاملات با رشد همراه شد، تحت تاثیر افت نمادهای اثرگذار روند نزولی در پیش گرفت و در نهایت با افت ۱۲/ ۰ درصدی نسبت به روز قبل عقب‌نشینی کرد. دیروز پالایش نفت لاوان در حالی با روند مثبت به کار خود پایان داد که سهامداران حقوقی در صف‌های فروش تحرک بیشتری داشتند. ۱۰۰ درصد خرید سهام این شرکت توسط بازیگران حقیقی به ثبت رسید. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه که بیشترین اثر را بر افت شاخص داشت، روز گذشته شاهد تحرک هر دو گروه بازیگران حقوقی و حقیقی در خرید و فروش بود، برهمین اساس حقوقی‌ها با حضورپررنگ‌تر در صف‌های خرید از این سهم حمایت کردند.

بیشترین جهش‌های قیمتی فرابورس

در جریان معاملات روز گذشته فرابورس نمادهای «وحافظ»، «فزرین» برای برگزاری مجمع فوق‌العاده متوقف و در مقابل نمادهای معاملاتی «صچاد ۱ » و «صشرق۹۹۱» بازگشایی شدند. بیشترین رشد قیمتی را در «سدبیر» به خود اختصاص داد. شرکت تدبیرگران فارس و خوزستان که با رشد ۵درصدی همراه بود، با توجه سهامداران حقیقی مواجه شد و با صف خرید به کار خود پایان داد. این شرکت که در سه روز معاملاتی گذشته نیز شاهد صف خرید بوده است در بازه زمانی یک‌ماهه رشد بیش از ۲۰ درصد را به ثبت رسانده است.

دومین شرکتی که روز گذشته بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. صنعتی بهپاک بود. «بهپاک» که طی روزهای اخیر نیز با روند مثبت همراه بوده است شاهد جابه جایی تمام سهم‌ها میان سهامداران حقیقی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه محصولات غذایی به‌خصوص لبنی‌ها طی روزهای گذشته خبرهایی داشته است که می‌تواند بر رشد قیمتی آنها اثرگذار باشد. اولین موضوع درخصوص گسترش بازارهای صادراتی این شرکت‌ها، به‌خصوص روسیه است که در روزهای اخیر صورت گرفته است. دومین موضوع مربوط به زمزمه‌های افزایش نرخ این محصولات در بازار است. با توجه به اینکه بعد از گذشت روزهای تعطیلی نوروز، برخی از این محصولات در بازار با جهش قیمتی مواجه شده‌اند. این احتمال وجود دارد که شرکت‌ها به‌صورت رسمی مجوز افزایش نرخ را دریافت کنند و بازار با افزایش نرخ رسمی محصولات لبنی مواجه شود.

فرابورس از دریچه آمار

دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال حدود ۲۰۲ میلیون و ۶۶ هزار ورقه بهادار در ۲۸هزار و ۸۳۷ نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر ۹۸ میلیارد تومان بود. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بیش از ۵۱۸ هزار ورقه به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان در ۴۹۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اوراق اجاره چادرملو با دادوستد ۲۸۸ میلیون سهمی به ارزش حدود۳۰ میلیارد تومان تعلق گرفت. دیروز همچنین شاهد معامله ۶۸ هزار و ۱۳۷ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۹۵ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۲/ ۶ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۹ تا ۹۱ هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. بیشترین کاهش قیمت این اسناد نیز با افت ۰۳/ ۰ درصدی در اختیار نماد «اخزا۱۱» قرار گرفت.

در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد ۳/ ۰‌واحد درصدی، به ۹۴/ ۲۳ درصد رسید. همچنین متوسط این نرخ در مقایسه با میانگین این نرخ در هفته گذشته حدود ۳/ ۰‌واحد درصدی افزایش و نسبت به میانگین ماه گذشته افزایش ۸/ ۲ واحد درصدی را تجربه کرده است.در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته شاهد معامله بیش از ۳۳ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۲ میلیارد تومان بود. همچنین دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۳۸۶ تومان معامله شدند.

با وجود رشد اندک قیمت «تسه»ها، اما همچنان کاهش تقاضا، نوسان اوراق را نزدیک کمترین سطح از دی ۹۴ رقم زده است. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق (در صورت ترکیب اوراق پیشین و اوراق جدید) در سطح ۴/ ۲۱ درصد تثبیت شده است. به این ترتیب کاهش حجم معاملات مسکن، میانگین قیمت اوراق را در نیمه اول فروردین، با افت ۵ درصدی نسبت به میانگین قیمت اوراق در اسفند، در سطح ۷۱ هزار تومانی قرار داده است. اما افزایش ۵ درصدی حجم معاملات مسکن در سال گذشته، در کنار تعدیل رشد منفی بخش مسکن و چشم‌انداز رشد تقاضا از سوی خانه‌اولی‌ها می‌تواند روند صعودی اوراق را در هفته‌های آتی تقویت کند. در همین حال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله به میزان بیش از یک میلیون ورقه به ارزش ۱/ ۲ میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفتند. صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش مبادلات را میان ETFها شاهد بود.