دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شرایط متعادل و کم تب و تابی را شاهد بود که در آن تنها حرکت گروه انفورماتیکی در شاخه پرداخت‌کنندگان بانکی جالب توجه بود. در بازار دیروز متعاقب رشد و توقف نماد آتیه‌پرداز و رشد قابل‌ملاحظه نماد آسان پرداخت معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید برای نمادهای دیگر این گروه از جمله سه نماد تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری کیش و داده‌پردازی ایران بودند. در این شرایط هر‌چند بازار همچنان با کمبود نقدینگی و شرایط سیاسی انتخاباتی مواجه است و معامله‌گران از اتخاذ تصمیم‌های عمده خودداری می‌کنند اما امیدواری‌هایی نیز به بازار جهانی وجود دارد.

دیروز شاخص کل بورس با رشد محدود ۳۰ واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۶۴۷ واحد رسید. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی وزیر نفت با بیان اینکه برای افزایش تامین خوراک پتروشیمی‌ها تلاش می‌شود، گفت: ثبات در قوانین می‌تواند منجر به ورود سرمایه‌های جدید به کشور شود، اما نوسان و تغییر در قوانین می‌تواند سرمایه‌گذاران را نگران کند. به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بیژن زنگنه با تاکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران، بیان کرد: آینده پتروشیمی را بسیار درخشان می‌بینم و معتقدم اگر جریان عمومی کشور به سمت سازندگی و توسعه حرکت کند این صنعت بیش از این شکوفا و توسعه یافته خواهد شد.

در گروه معدنی نیز با جود آنکه سال گذشته برای سنگ‌آهن سال خوبی بود اما این فلز استراتژیک روزهای آغازین ۱۳۹۶ را با افت قیمت حدود هشت دلار سپری کرد. به گزارش «ایسنا» سال جدید برای سنگ‌آهن در حالی آغاز می‌شود که می‌توان گفت سال قبل سال خوبی برای سنگ‌آهن بود؛ به گونه‌ای که در این سال محدوده قیمت این محصول افزایش یافت و تا مرز ۹۰ دلار در هر تن رشد کرد. کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۷ درصد در فوب بندرعباس از آغاز سال ۱۳۹۵ تا روز اول سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ دلار رشد قیمت داشته و از ۵۰ دلار به مرز ۹۰ دلار در هر تن رسیده است. البته این کالا در ابتدای سال افت قیمت داشته است. در گروه غذایی دیروز وزیر کشاورزی مصاحبه مطبوعاتی مهمی داشت، وی در این مصاحبه در مورد صنعت قند گفت: ۸۰ درصد بارندگی‌ها در پاییز، زمستان و اوایل بهار اتفاق می‌افتد، در نتیجه انتقال کشت چغندر قند به پاییز ضروری است. در این صورت بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز محصول از طریق آب سبز تامین خواهد شد. محمود حجتی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید شکر صورت گرفته و به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم از واردات بی‌نیاز شویم که رکوردشکنی در تولید این محصول و افزایش آن از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال گذشته گواه این مساله و پتانسیل خودکفایی در شکر است.

در گروه بانکی یک مقام مسوول با بیان دلیل تاخیر در ارائه اطلاعات بانک صادرات و زمان تقریبی تکمیل اطلاعات به احتمال حذف از بورس بزرگ‌ترین بانک بازار سهام واکنش نشان داد و برنامه مهم سال جاری را اعلام کرد. وی درباره دلیل عدم ارائه اطلاعات کامل این بانک به سازمان بورس و طولانی شدن توقف نماد آن اظهار کرد: واقعیت این است که این رویداد ناشی از چندعامل از جمله تغییرات مدیریتی، اعمال اکثریت تکالیف بانک مرکزی در ذخیره بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی، تاخیر در برگزاری مجمع و ارائه اطلاعات میان‌دوره‌ای، تاکید مدیران بانک بر شفافیت حداکثری اطلاعات و... بود. وی در برابر این سوال‌ که چرا اولین درآمد هر سهم سال مالی جاری «وبصادر» با تاخیر در آخرین روز کاری سال گذشته اعلام شده و تاکنون هم خبری از گزارش حسابرس نیست، توضیح داد: به دلیل ارتباط اطلاعات با یکدیگر، عدم ارائه به موقع اطلاعات مانند دومینو عمل کرد؛ یعنی به فراخور تاخیر ناخواسته در اطلاعات میاندوره‌ای سال قبل، اولین درآمد سال مالی جاری هم با تاخیر ارائه شد.

وی افزود: علت عدم اظهار نظر گزارش حسابرس در مورد اولین درآمد هر سهم سال مالی جاری هم ناشی از تغییر شخص حسابرس بوده که دیروز مستقر شده و قرار است تا قبل از پایان ماه جاری، گزارش حسابرسی شده هم به سازمان بورس داده شود. این مقام مسوول در واکنش به احتمال حذف بانک صادرات از بورس و انتقال به بازار پایه فرابورس اظهار کرد: نکته اول اینکه با تکمیل اطلاعات در ماه جاری، اجازه نمی‌دهیم موضوع حذف بانک از بورس به هیات پذیرش کشیده شود. نکته دوم اینکه با توجه به وضعیت کنونی بازار سهام، در صورت حذف بانک صادرات، کل بورس متاثر می‌شود، بنابراین حذف بانک صادرات از بورس عملی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل خاصی در ارائه اطلاعات نیست و مدیران بانک هم شرایط بازگشایی نماد را فراهم خواهند کرد، درباره برنامه مهم بانک صادرات در سال جاری به بورس‌پرس گفت: هر چند به دلیل منجمد شدن دارایی‌ها و مطالبات از دولت و کاهش حاشیه سود، فشارهایی وارد آمده اما اصلی‌ترین برنامه بانک صادرات کاهش زیان است که بخش مهمی از طریق درآمد از ۲۲ شعبه خارجی و ۴ بانک مستقل در دیگر کشورها محقق خواهد شد. بنابراین وضعیت بانک در آینده‌ای نه چندان دور بهبود خواهد یافت. در گروه بانکی همچنین اولین مجوز افزایش سرمایه سال جدید برای یک بانک صادر شد. سازمان بورس اولین مجوز افزایش سرمایه سال جدید را برای بانک حکمت ایرانیان با ۱۵۰ درصد در دو مرحله صادر کرد.

براساس این مجوز در مرحله اول سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی را از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات به ۶۰۰ میلیارد تومان برساند. همچنین مجمع فوق‌العاده «حکمت» می‌تواند با افزایش سرمایه ۶۰۰ به هزار میلیارد تومان موافقت و اختیار آن را برای ۲سال به هیات مدیره تفویض کند تا بعد از دریافت مجوز سازمان بورس و بانک مرکزی، اقدام کند. هدف از این تامین مالی ۶۰۰ میلیارد تومانی، پیش‌بینی الزامات بانک مرکزی، بهبود نسبت کفایت سرمایه، رشد و توسعه فعالیت بانک با اعطای تسهیلات بیشتر، افزایش ظرفیت سودآوری و ارتباط با بانک‌های خارجی اعلام شده است. در گروه بیمه‌ای رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام تعیین حداقل سرمایه اسمی شرکت‌های بیمه مستقیم و اتکایی گفت: شرکت‌هایی که تا پایان سال نتوانند سرمایه لازم را تامین کنند باید ادغام یا منحل شوند.

عبدالناصر همتی ادامه داد: حداقل سرمایه شرکت‌های بیمه مستقیم باید به ٢٥٠ میلیارد تومان و در مورد شرکت‌های بیمه اتکایی باید به ٤٠٠ میلیارد تومان می‌رسید که این امر طی دوره ٤ ساله محقق نشد و شرکت‌ها درخواست تمدید مهلت را داشتند که موافقت نشد و تصمیم جدیدی اتخاذ شد. در این‌راستا با مذاکراتی که با کمیسیون اقتصادی دولت انجام شد، پیشنهادی ارائه کردیم که مورد موافقت قرار گرفت، در واقع به جای تمدید مهلت برای تامین حداقل سرمایه، حداقل سرمایه شرکت‌های بیمه مستقیم ١٥٠ میلیاردتومان و بیمه‌های اتکایی ٢٠٠ میلیارد تومان تعیین شد و شرکت‌ها تا پایان سال جاری برای تامین آن فرصت دارند و این مهلت تمدید نخواهد شد. شرکت‌هایی که تا پایان سال نتوانند سرمایه لازم را تامین کنند باید ادغام یا منحل شوند. در نماد مخابرات، این شرکت زمان پذیره‌نویسی بیش از ۲۷۱میلیون سهم حق تقدم استفاده نشده را اعلام کرد.

در پی افزایش سرمایه ۳۱ درصدی مخابرات که در مجمع فوق‌العاده ۲۴ فروردین سال گذشته تصویب شد، سرمایه این شرکت بزرگ از ۵/ ۴ به ۶ هزار میلیارد تومان رسید تا سومین شرکت بزرگ بازار سهام ایران از لحاظ سرمایه اسمی شود. حال بعد از گذشت یک سال، «اخابر» اعلام کرده بیش از ۲۷۱ میلیون و ۴۱۲ هزار سهم حق تقدم استفاده نشده و ناشی از افزایش سرمایه باقی‌مانده که از ۱۵ فروردین تا ۱۳ اردیبهشت جهت پذیره‌نویسی عمومی عرضه می‌شود. در گروه خودرویی مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودرو‌سازی سایپا گفت: قرارداد بین سایپا با سیتروئن نهایی شده و اواخر اسفند ماه ۹۵ اولین قسط مشارکت با سایپا کاشان توسط سیتروئن به حساب سایپا واریز شد.

به گزارش سایپا‌نیوز، وی درخصوص برنامه‌های اصلی گروه سایپا در سال ۹۶ گفت: ادامه روند افزایش تولید، همچنین کاهش هزینه‌ها در تمام سطوح شرکت با افزایش تولید و کاهش سرباره‌های قیمت از جمله برنامه‌های اصلی گروه سایپا در سال جاری است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و کم نوسان بود که در آن ارزش معاملات (بااحتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۸میلیارد تومان بالغ شد.