دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته پس از افت و خیزهای متوالی با افت یک واحدی (معادل ۱۵/ ۰ درصد) به کار خود پایان داد و در سطح ۳/ ۸۷۰ واحدی قرار گرفت. بر این اساس و با احتساب افت دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۸ درصد محدود شد. در مجموع دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال حدود ۶۸۰میلیون و ۹۶۹ هزار ورقه بهادار در ۲۹ هزار و ۳۵۳ نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس بودند. ارزش این معاملات بالغ بر ۱۱۰میلیارد تومان بود. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، تولید برق ماهتاب کهنوج، بیمه کوثر، گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را داشتند.

در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون و قاسم ایران مانع از ریزش بیشتر شاخص این بازار شد. همان‌طور که اشاره شد پتروشیمی مارون از جمله نمادهایی بود که در فضای منفی روز گذشته فرابورس ایران توانست با تاثیر ۵/ ۱ واحدی خود مانع از ریزش بیشتر آیفکس شود. دیروز در این نماد معاملاتی تنها ۴۷۰ سهم به ارزش ۶/ ۱ میلیون تومان توسط یک سهامدار حقیقی مورد دادوستد قرار گرفت. با وجود این اما قیمت سهام «مارون» رشد ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد و در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار گرفت.در مقابل نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند دیروز بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر فرابورس ایران بر جا گذاشت.

در تحولات پیرامون این بازار در حالی که ۱۷ روز معاملاتی از حضور نماد معاملاتی شرکت اعتباری ملل در تابلوی فرابورس ایران می‌گذرد، این شرکت، روز گذشته اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ۹۶ خود را به صورت حسابرسی‌نشده روی سامانه کدال قرار داد. «وملل» در پیش‌بینی اولیه بودجه ۹۶، سود هر سهم خود را با سرمایه ۶ هزار و ۶۰ میلیارد ریالی، مبلغ ۲۱۷ ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرد. بر این اساس سود ۱۹۹ ریالی «وملل» در آخرین پیش‌بینی سال مالی ۹۵ با تعدیل مثبت ۹ درصدی همراه شد. توکاریل، دیگر شرکت فرابورسی است که روز گذشته اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ۹۶ خود را به صورت حسابرسی‌شده منتشر کرد. بر این اساس سود هر سهم «توریل» با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریالی، مبلغ ۱۷۵ ریال پیش‌بینی شد که در مقایسه با سود هر سهم این شرکت در آخرین پیش‌بینی سال مالی ۹۵ (۲۴۶۰ ریال)، تعدیل منفی ۳۳ درصدی را تجربه کرد.

برآیند منفی رفت و برگشت آیفکس