دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت ۳۶۸واحدی شاخص کل تحت تاثیر بازگشایی یک نماد متوقف و ضعف کلی بازار بود. در معاملات دیروز معامله‌گران در شروع بازار نظیر روزهای قبل با کمبود نقدینگی و مازاد عرضه‌ها ناشی از نزدیکی پایان سال شمسی مواجه بودند. امری که دیروز با بازگشایی دو نماد از نمادهای متوقف همراه شد. در نخستین بازگشایی پالایشگاه نفت تهران با رشد قیمت بازگشایی شد اما پس از معامله تعداد اندکی از سهام نتوانست در برابر عرضه‌ها مقاومت کند و در نهایت در حالی که رشد ۱۶درصدی را ثبت کرده بود، به صف فروش رسید.

بازگشایی نماد مپنا اما به این خوبی نبود.پس از ۲۳۰روز توقف، نماد مپنا با ۵/ ۱۳درصد افت به تابلو بازگشت. امری که با تاثیر منفی ۲۸۴واحدی بر شاخص علاوه بر خنثی کردن تاثیر مثبت ۱۳۲واحدی «شتران» موجب شد تا شاخص در نهایت با افت ۵/ ۰ درصدی به رقم ۷۶هزار و ۷۶۷واحد برسد. در مجموع دیروز، شاخص عملا سطح ۷۷هزار واحدی را رها کرد و به کانال ۷۶هزار واحد بازگشت. در بازار دیروز علاوه بر «مپنا» همچنین نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو وسایپا دیزل هم بازگشایی شدند. البته گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو کشف قیمت نشد.

معاملات گروه خودرویی دیروز تحت سایه معامله حق‌تقدم‌های پارس خودرو به قیمت یک ریال و زیان سنگین این نماد برای دارندگانش همراه بود. در همین حال مجمع سالانه سرمایه‌گذاری رنا نیز دیروز کم حاشیه نبود. مجمع «ورنا» روز شنبه در نهایت با تقسیم سود ۱۰ تومانی به پایان رسید.در گروه خودرویی دیروز همچنین در مورد حق‌تقدم‌های پارس خودرو رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو و نحوه تبدیل مطالبات سهامدار عمده (شرکت سایپا) شفاف‌سازی کرد. غلامرضا ابوترابی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس عنوان کرد: شرکت پارس خودرو (سهامی عام) در راستای افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی، به منظور رعایت مصوبه ۲۵ خرداد سال ۸۸ هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سایپا (سهامی عام) را به‌عنوان متعهد پذیره‌نویس معرفی کرده است.

وی درخصوص خرید حق‌تقدم‌های استفاده نشده به قیمت یک ریال از سوی شرکت سایپا افزود: با توجه به اینکه قیمت آخرین معامله حق‌تقدم در تاریخ ۱۳ بهمن ۹۵ برابر با ۵۵ ریال بود، کسانی که در تاریخ یاد شده حق‌تقدم به قیمت ۵۵ ریال خریداری کردند، عملا سهمی را که در زمان مزبور برابر با قیمت ۹۰۴ ریال بود به قیمت ۱۰۵۵ ریال (۱۶ درصد بالاتر) و بدون توجه به شفاف‌سازی‌های اعلام شده در سامانه کدال خریداری کردند. در گروه بانکی بانک انصار که به رغم اعلام زمان تقریبی عرضه اولیه سهام شرکت ایرانیان اطلس در بورس نتوانسته این شرکت را وارد بورس کند، درباره فروش ۰۸/ ۲ هزار میلیارد تومانی یک زیرمجموعه و سود ۷۰۰ میلیارد تومانی توضیح داد. بانک انصار که اولین سود سال مالی آینده را با کاهش ۱۴ درصدی، ۳۰۰ ریال پیش‌بینی کرده بود، درباره فروش ۱۰۰ درصدی سهام ستاره اطلس پارس توسط ایرانیان اطلس به ارزش ۲ هزار و ۸۹ میلیارد تومان و تحقق سود ۷۰۰ میلیارد تومانی شفاف‌سازی کرد.

همچنین موسسه حسابرسی هوشیار ممیز در شفاف‌سازی دیگری درباره تایید هزینه‌های فروش حق‌تقدم استفاده نشده این بانک توضیحاتی ارائه کرد. در گروه بانکی همچنین زمان و شرایط عرضه بلوکی ۲۴۱ میلیون سهم بانک آینده از سوی شرکت تامین سرمایه وابسته به بانک صادرات مشخص شد. تامین سرمایه سپهر (‌وابسته به بانک صادرات) در نظر دارد سه‌شنبه هفته جاری (۱۷ اسفند) اقدام به عرضه ۵/ ۱ درصد سهام «وآیند» کند. قیمت پایه هر سهم این عرضه ۱۲۰۷ ریال و ارزش آن بیش از ۲۹ میلیارد تومان تعیین شده که به‌صورت نقد توسط کارگزاری نهایت‌نگر، در بازار پایه فرابورس روانه میز فروش خواهد شد. بانک آینده بهمن سال گذشته اقدام به افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه کرده و در صدد اعمال مرحله دوم افزایش سرمایه است تا ۳ هزار میلیارد تومانی شود.

در گروه پتروشیمی، شرکت پتروشیمی خراسان نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را یک هزار و ۱۳۰ ریال اعلام کرده است که نسبت به EPS سال جاری معادل ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. «خراسان» سود خالص در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ را مبلغ ۲ هزار و ۲۳ میلیارد و ۳۸۲ میلیون ریال برآورد کرده است. یادآوری می‌شود سود خالص این شرکت فرابورسی در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵، مبلغ یک هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و سود به ازای هر سهم یک هزار و ۲۴ ریال اعلام شده است.در گروه سیمانی دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه صادرات سیمان ایران طی ۱۱ ماهه امسال بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است، از مذاکره با سازمان توسعه تجارت برای اختصاص یارانه یک تا ۳ دلاری حمل دریایی هر تن سیمان صادراتی در سال آینده خبر داد.

افزود: طی ۱۱ ماهه امسال، سهم سیمان ایران در بازار عراق به ۴۳ درصد و سهم کلینکر به ۳۴ درصد رسید و این در حالی است که در سال گذشته سیمان ایران سهم ۵۶ درصدی را در بازار سیمان عراق دارا بود. شیخان پیش‌بینی کرد: سال آینده بازار عراق برای سیمان صادراتی ایران کوچک شود و شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادرات سیمان به عراق در مقایسه با سال جاری باشیم. در گروه فلزی مدیرعامل فولادمبارکه با اعلام تولید ۷/ ۵ میلیون تن فولاد در واحدهای فولادی صبا، هرمزگان و مبارکه، بازار داخلی را اولین اولویت دانست و از کاهش حدود ۳۰۰ هزار تنی صادرات برای تامین نیاز بازار داخلی خبر داد. در مجموع بازار روز گذشته بازار ضعیفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۱۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۰میلیارد تومان بالغ شد.