دنیای اقتصاد- مهرنوش سلوکی: بورس تهران طی معاملات روز گذشته با سبزپوشی شاخص به‌کار خود پایان داد و بیشترین رشد شاخص سهام در یک ماه اخیر رقم خورد. نماگر بازار سهام در حالی طی اولین روز هفته به سطح ۷۹هزار واحد نزدیک شد که شاخص کل هم‌وزن نیز با روند صعودی همراه بود. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد دو محرک در تحولات بین‌المللی مسبب اصلی رشد گروه‌های مهم بورسی شده است. محرک اول تسهیل روند اجرایی شدن برجام با توجه به تحولات اخیر است که توانسته خوش‌بینی‌ها در برخی صنایع بورسی را افزایش دهد. دومین محرک، مربوط به بازارهای جهانی و رشد قیمتی کالاهای اساسی تحت تاثیر افت شاخص دلار است. موضوعی که صنایع کالامحور بورس را تحت تاثیر قرار داد و منجر به رشد قیمت آنها شد.

خوش‌اقبالی خودرویی‌ها با اهرم برجام

از گروه‌های جذاب روز شنبه بورس تهران خودرویی‌ها بودند. نماد‌های زیر مجموعه این گروه بعد از مدت‌ها مورد توجه سهامداران قرار گرفت به‌طوری که عمده این نمادها دیروز با صف خرید مواجه شدند.بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل متعددی در روند صعودی شاخص این گروه نقش داشته است که از آن جمله می‌توان به گزارش‌های مناسب نمادهای خودرویی در روزهای اخیر اشاره کرد.روز گذشته در این گروه دو نماد «خزامیا» و «خاهن» در حالی بازگشایی شدند که شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران در گزارش عملکرد پیش‌بینی ۶ ماهه موفق به پوشش ۴۸ درصدی سود شده است.

از دیگر موضوعات پیرامون این صنعت وقوع تحولاتی است که به نوعی تضمین‌کننده برجام در اقتصاد کشور بوده است. صنعت خودرو که پرواکنش‌ترین صنعت بورسی به توافق هسته‌ای بوده، این روزها تحت تاثیر خبرهای پیرامون برجام بار دیگر خوشبینی میان سهامداران را به‌وجود آورده است. کارشناسان اقتصادی خرید اولین فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه را به نوعی تضمین‌کننده روند موفقیت برجام می‌دانند. رخدادی که می‌تواند ادامه برجام را تسهیل بخشیده و موفقیت در زمینه‌های دیگر (به‌خصوص روابط بانکی) را به‌همراه داشته باشد. موضوع دیگری که طی روزهای گذشته توانسته تا حد قابل توجهی ریسک برجام را کاهش دهد درخصوص چرخش نرم مردان ترامپ است. وزرای انتخابی ترامپ در آخرین اظهارنظرهای خود با رد نظریه نقض برجام، روی جدیدی از سیاست‌های کابینه ترامپ را نشان داده‌اند که می‌تواند تداوم همکاری اقتصادی ایران با دیگر کشورها را به دنبال داشته باشد. با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد بازار خودرو و روند قراردادهای بین‌المللی در این صنعت نیز سرانجام خوبی داشته باشد و شرکت‌های بزرگ خودرویی بتوانند به‌زودی محصولات جدیدی را به بازار ارائه دهند.

از جذاب‌ترین نماد‌های این صنعت طی روز گذشته «خودرو» بود، ایران خودرو که بیشترین تاثیر در رشد شاخص را داشت، در روند معاملاتی روزهای اخیر خود به کف ۲۵۰تومانی رسید، اما تحت تاثیر حمایت بازیگران حقوقی و مولفه‌های دیگر(طی هفته اخیر) توانست در اولین روز هفته جاری در قیمت ۲۶۸تومان به‌کار خود پایان دهد. از تحولات اخیر این گروه موضوع فروش بلوک ۶/ ۱۶درصدی سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو است. این شرکت طی روز‌‌‌‌های اخیر با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه کدال از مزایده سهام «خگستر» خبر داد. فروش این بلوک که می‌تواند در صورت‌های مالی «خودرو» اثر مثبتی داشته باشد، جو مثبتی میان سهامداران این نماد به وجود آورد که در نهایت منجر به رشد قیمتی حدود ۵ درصدی آن شد. با این تفاصیل، موضوعی که به خوبی مشهود است تداوم فضای نوسان‌گیری در این صنعت و وجود پول‌های داغ است. موضوعی که می‌تواند رشد شاخص این گروه را تحت تاثیر قرار دهد و تا حدودی با بی‌اعتمادی همراه سازد.

موج صعود در بازار کالاهای اساسی

گروه‌های معدنی - فلزی نیز از گروه‌هایی بودند که تحت تاثیر سیگنال‌های فرامرزی با رشد قابل توجه همراه بودند. نمادهای این گروه‌ که عمدتا تحت تاثیر قیمت کالاهای اساسی رفتار می‌کنند، توانستند با جهش قابل توجه، اولین روز هفته را به پایان برسانند. در هفته گذشته فلزات پایه با رشد قیمتی ملموس در بیشتر روزهای معاملاتی همراه بودند که عمدتا تاثیر افت شاخص دلار و نوسانات سمت عرضه بود. سرمایه‌گذاران پیش از برگزاری کنفرانس خبری روز چهارشنبه رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده احتیاط را چاشنی کار کردند و همین امر نیز نوسان نسبی شاخص دلار را در پی داشت. اما پس از برگزاری این کنفرانس نرخ دلار تضعیف شد. ترامپ در سخنان خود جزئیات قابل اتکایی را در مورد برنامه‌های تحریک اقتصادی مد نظر ارائه نکرد و این امر منجر به تضعیف بیش از پیش شاخص دلار شد و به تبع این امر معاملات فلزات پایه رونق بیش از پیشی را تجربه کرد. طی معاملات روز جمعه قیمت مس در قراردادهای نقدی به ۵۸۸۷ دلار رسید.هر تن آلومینیوم نیز با رشد بیش از یک درصد به ۱۸۱۱ دلار رسید و بدین ترتیب افزایش قیمتی ۵/ ۶ درصدی را در طول هفته به ثبت رساند.همچنین هر تن روی با افزایشی ۲/ ۳ درصدی به ۲۷۸۲ دلار رسید. قیمت این محصول در طول هفته بیش از ۶/ ۵ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس، شرکت ملی صنایع مس ایران روز گذشته دومین نماد موثر بر روند مثبت شاخص بود. در گروه فلزات اساسی، نماد‌های دیگر چون «فاسمین» و «فسرب» با صف خرید به کار خود پایان دادند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و باما نیز از نمادهای جذاب بودند.

افزایش قیمت کاشی و سرامیک بعد از سال‌ها

اما از صنایع دیگری که روز گذشته با خوش‌اقبالی میان سهامداران همراه بود، صنعت کاشی و سرامیک بود. این صنعت که طی چند سال اخیر با رکود عمیقی مواجه بوده ‌است، همچنان تحت‌تاثیر فضای ساخت و ساز کشور قرار دارد. با این وجود روز گذشته در مهم‌ترین‌ تحول، انجمن کاشی و سرامیک ایران در ابلاغیه‌ای به کارخانه‌های کاشی و سرامیک از تصویب افزایش ۲۰درصدی نرخ فروش محصولات بعد از ۳ سال عدم افزایش قیمت خبر داد. به گفته مدیر انجمن کاشی وسرامیک عواملی چون افزایش قیمت عوامل تولید و بهای تمام شده محصول و ضرورت مدیریت و تنظیم بازار به جهت پیشگیری از تعطیلی کارخانه‌ها باعث شد تا نرخ این کالاها در بازار افزایش یابد. با اعلام خبر تصویب افزایش قیمت کاشی و سرامیک، افزایش تقاضا در نمادهای این گروه (کاشی و سرامیک) ملموس بود.بررسی‌ها نشان می‌دهد تمامی نمادهای این گروه با افزایش تقاضا به رشد حداکثری و صف خرید رسیده‌اند (به جز نماد «کهرام»). «کسعدی»، «کپارس» «کلوند»، «کساوه» و «کترام» از جمله نمادهای با صف خرید بودند. «کترام» با صف خرید بیش از یک میلیون سهمی بیشترین تقاضا را به‌نام خود رقم زد.

رفت و برگشت نمادهای بورسی

روز گذشته ترافیک بازگشایی نمادهای بورسی سنگین بود. برهمین اساس نماد «فلامی» با توجه به لغو برگزاری مجمع بازگشایی شد که به کشف قیمت نرسید. «خاهن» با توجه به تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم بازگشایی و به قیمت ۳۷۶تومان کشف قیمت شد. شرکت گروه دارویی البرز از دیگر نمادهای بورسی است که پس از تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شد. از دیگر نمادهایی که روز گذشته به بورس برگشتند می‌توان به «سشرق» و «خزامیا» اشاره کرد. اما در آنسو از مهم‌ترین نمادهایی که دیروز متوقف شدند می‌توان به «ذوب» اشاره کرد. ذوب‌آهن که توانست بعد از مدت‌ها مجوز افزایش سرمایه ۳۲۲درصدی را از سازمان بورس دریافت کند، به دلیل ابهام در گزارش‌های مالی متوقف شد. در این زمینه سازمان بورس از تعدیل در پیش‌بینی‌هایی صحبت می‌کند که نیاز به پاسخگویی شرکت ذوب ‌آهن دارد. با این وجود به‌نظر می‌رسد نماد این شرکت تا قبل از برگزاری مجمع افزایش سرمایه بازگشایی شود. از دیگر نماد‌های متوقف دیروز «قپیرا» بود که به دلیل تعدیل سود هر سهم متوقف شد.

در بازار چه گذشت؟

بازار سهام روز گذشته با رشد ۲۵۴واحدی به سطح ۷۸هزار و ۸۷۶ واحد رسید. در این زمینه حجم و ارزش معاملات نیز با رشد۱۷و ۲۰درصدی نسبت به روز چهارشنبه هفته قبل همراه بود. به این ترتیب حجم و ارزش هرکدام به ۸۸۰میلیون سهم و ۱۳۰ میلیارد تومان بالغ شد. ۳ نماد ابتدایی موثر بر رشد شاخص «خودرو»،«فملی» و «خساپا» بودند و «شپنا» تنها نماد اثرگذار منفی در میان هفت نماد ابتدایی بود. در این میان، شرکت آسان‌پرداخت پرشین با رشد ۵ درصدی و صف خرید قابل‌توجه همراه بود و توانست جایگاه بیشترین رشد قیمتی را به‌دست آورد. نماد«آپ» که عصر چهارشنبه گزارش عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۵ را منتشر کرد، توانست به ازای هر سهم۱۴۴۷ ریال سود محقق کند که حدود ۸۲ درصد کل سود پیش‌بینی شده برای امسال است. این در حالی است که در گزارش ۶ ماهه شرکت کمتر از ۵۰ درصد پیش‌بینی سود ۱۷۶ تومانی خود را محقق کرده بود.بر این اساس شرکت توانسته در سه ماه سوم سال، سودآوری بسیار مناسبی داشته باشد و مورد‌توجه سهامداران قرار بگیرد.

دو محرک فرا‌مرزی صعود بورس