اهداف 10 گانه توسعه بازار سرمایه

دنیای اقتصاد: دومین همایش مالی اسلامی روز گذشته با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، مدیران عامل بانک‌ها و همچنین فعالان حوزه مالی و اسلامی برگزار شد. اولویت‌بندی بازار سرمایه برای ابزار دارایی در مقایسه با ابزار بدهی، هدف‌گذاری برای تامین مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه تا پایان سال، تلاش در جهت اجرای اختیار خرید و فروش مستقل، راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه، جلوگیری از انحراف بازار با قابل معامله شدن صندوق‌ها،کمک به شرکت‌های صادراتی از طریق رینگ‌های صادراتی بورس‌های کالایی، الزام به رعایت IFRS در راستای افزایش شفافیت کل اقتصاد، تدوین و طراحی برنامه‌های ۵ ساله و ۱۰ ساله، الزام برای افشای اطلاعات توسط تمام نهادهای عمومی فعال و همچنین حمایت از ایجاد فعالیت‌های نوین بورس کالا از مهم‌ترین اظهارات مطرح شده در همایش دیروز بود.

به تامین مالی 100 هزار میلیارد تومانی تا پایان سال خواهیم رسید

در این همایش شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه ابزار دارایی بسیار مهم است و این ابزار بر ابزار بدهی اولویت دارد، به هدف‌گذاری برای تامین مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این تامین مالی از محل‌های متنوعی از جمله افزایش سرمایه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذیرش شرکت و صندوق‌ها است و تلاش می‌شود تا پایان سال رقم تامین مالی از بازار سرمایه به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که رشد بالا و چند صد در‌صدی است. وی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری رسیدن به ۱۰میلیون کد سهامداری در سال جاری گفت: تا‌کنون بیش از ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار کد سهامداری در بازار سرمایه ایجاد شده که از هدف‌گذاری سال ۹۵ که ۱۰ میلیون کد بوده فراتر رفته است.

مکانیزم برد - برد در بازار سرمایه

محمدی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس گفت: ورود صندوق‌های جسورانه به بازار سرمایه صرفا فرصتی برای این صندوق‌ها نیست. بلکه برای فعالان بازار سرمایه نیز فرصتی است که در شرکت‌های پیشرو، سرمایه‌گذاری کنند. وی در ادامه تاکید کرد: مکانیزم بازار سرمایه بر پایه برد - برد است و با راه‌اندازی این ابزار جدید، فرصتی دو طرفه برای صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. محمدی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد ایران جزو ۲۰ اقتصاد اول دنیا است، گفت: با وجود رتبه به نسبت مناسب اقتصاد ایران در دنیا، اما بازار سرمایه کشور ما در رده ۳۰ بازار اول دنیا قرار دارد و هنوز ۱۰ پله برای اینکه به رتبه اقتصاد ایران برسیم فاصله وجود دارد. از این رو نباید هدف‌ها را کوچک دید.

تلاش در جهت اجرای اختیار خرید و فروش مستقل

محمدی در ادامه با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: از نکات اقتصاد مقاومتی اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی با هدف پاسخگویی اقتصاد و پیشگامی در تقویت بخش واقعی است. وی با تاکید بر اینکه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بازار سرمایه برنامه‌های خوبی را اجرا کرده و در دست اجرا دارد، گفت: اخیرا ابزار اختیار فروش تبعی در بازار راه‌اندازی شده اما اختیار خرید و فروش مستقل که در دنیا مرسوم است هنوز اجرا نشده که اجرای آن نیز بسیار مهم است. وی با اشاره به اینکه ابعاد راه‌اندازی این ابزار شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برخی تصور می‌کنند آپشن‌ها راه‌اندازی شده است تا افراد سود کسب کنند، در صورتی که اهداف دیگری هم وجود دارد. یکی از این اهداف این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها بتوانند از پرتفویی که به‌عنوان استراتژی بلند‌مدت است، درآمد کسب کنند. این بخش موضوع مهمی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جلوگیری از انحراف بازار

محمدی با تاکید بر اینکه قابل معامله شدن صندوق‌ها در بازار سرمایه مانع انحراف می‌شود، گفت: باید توجه شود که ممکن است همه ابزارها در یکی دو سال آینده عملیاتی شود اما در سال‌های اول آثار آنها خیلی ملموس نیست و اثرات عمیق در سال‌های بعدی خود را نشان می‌دهد. وی درخصوص اقدامات بورس برای کمک به شرکت‌های صادراتی نیز اظهار کرد: در حوزه کمک به شرکت‌های صادراتی از طریق رینگ‌های صادراتی بورس‌های کالایی کارهای بسیاری انجام شده و در واقع این رینگ‌ها فرصت بسیار بزرگی برای بنگاه‌های صادراتی خواهد بود.

معافیت مالیاتی بسیار بیشتر از کارمزد است

محمدی در ادامه با اشاره به انتقادهای غیر‌کارشناسانه در این حوزه گفت: معافیت مالیاتی از بورس‌ها بسیار بیشتر از کارمزد معاملات است، به همین دلیل باید در تحلیل‌ها همه جوانب در نظر گرفته شود. در جایی که مکانیزم صحیحی مثل بورس کالا فعال است همه باید از آن دفاع کنند و نباید با یک اشکال کوچک فرصت‌های خوب را زیر سوال برد.

ابلاغ IFRS در راستای افزایش شفافیت کل اقتصاد

محمدی در ادامه به الزام به رعایت IFRS برای شرکت‌ها از سوی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: IFRS در شفافیت کل اقتصاد اثر دارد و بسیاری از تصمیم‌ها و فعالیت‌های سازمان بورس برای شفافیت کل اقتصاد است.

گام‌های اساسی برای نظام‌سازی مالی اسلامی

علی صالح آبادی، رئیس انجمن مالی اسلامی ایران نیز در همایش مزبور با بیان این مطلب که در جمهوری اسلامی نه تنها به نظام مالی اسلامی توجه می‌شود، بلکه تمام قوانین مالی منطبق بر شرع اسلام است، نظام مالی اسلامی را مقوله مهمی خواند و گفت: علاوه بر کشورهای مسلمان، در کشورهای پیشرفته نیز به نظام مالی اسلامی توجه می‌شود. زیرا این نظام ابزار بسیار مناسبی برای جذب سرمایه مسلمانان در این کشورها است. وی در ادامه به چهار گام اساسی که راهکار عملی برای کاربردی کردن نظام‌سازی مالی اسلامی در کشور است اشاره کرد و گفت: توسعه پژوهش‌های نظری و کاربردی در حوزه مالی اسلامی به‌عنوان نخستین گام در نظام‌سازی مالی اسلامی است، به‌طوری‌که فکر، ایده و مطالعه مبنای توسعه پژوهش‌های مالی و کاربردی در نظام مالی و اسلامی خواهد بود. وی گام دوم را مبتنی بر پژوهش‌ها ارزیابی کرد و گفت: وضع قوانین و مقررات مناسب برای توسعه بازارهای مالی و پولی و همچنین حوزه حسابداری گام دوم برای نظام‌سازی در حوزه مالی اسلامی است. رئیس انجمن مالی اسلامی ایران گام سوم را آموزش مالی اسلامی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برای فعالان حوزه اقتصادی بیان کرد. صالح آبادی ایجاد کمیته‌های فقهی در سازمان بورس و نهادهای فعال در بازار سرمایه را گام آخر دانست.

تدوین و طراحی برنامه‌های پنج و 10 ساله

سخنگوی انجمن مالی اسلامی با اشاره به آغاز فعالیت این انجمن در سال گذشته گفت: در این مدت اقدامات ارزنده‌ای از سوی انجمن مالی اسلامی انجام شده است و برنامه‌های پنج ساله و ۱۰ ساله تدوین و طراحی شده است. صالح آبادی اظهار کرد: انجمن مالی اسلامی موفق به برگزاری دوره مالی اسلامی در مقطع دکترا شده است و همچنین برنامه راه‌اندازی دوره‌های MBA و DBA مالی اسلامی را دارد.