دنیای اقتصاد: با رونمایی از سایت «دنیای بورس» حلقه جدیدی به زنجیره اطلاع‌رسانی مجموعه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» افزوده شد تا این مجموعه گامی دیگر در جهت ارتقای سطح علمی و تحلیلی اقتصاد کشور برداشته باشد. «دنیای بورس» در حالی فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد که می‌تواند دریچه‌ای نوین برای مخاطبان بازار سرمایه باشد و به نیازهای اساسی آنها پاسخ دهد. مبنای فعالیت این سایت انتشار اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان است که متاثر از سه شاخص فضای کلان بورس، صنایع بورسی وشرکت‌های بورسی صورت می‌گیرد. به این ترتیب، یکشنبه شب آیین رونمایی از این سایت با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه و جمعی از فعالان بورسی برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم با اشاره به نیازهای بازار سهام درخصوص انتشار خبرهای موثق و جلوگیری از رواج شایعه‌پراکنی‌ها در این بازار، رسانه‌ها را مهم‌ترین رکن فرهنگ‌سازی میان سرمایه‌گذاران دانستند.

عکس‌ها: فروغ علایی، دنیای اقتصاد

فعالیت «دنیای اقتصاد» در چارچوب‌های مشخص

در ابتدای این مراسم علیرضا بختیاری مدیر مسوول مجموعه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با اشاره به خط مشی این رسانه بیان کرد: «دنیای اقتصاد» فعالیت خود را 14 سال پیش و بر مبنای ترویج اقتصاد آزاد و اقتصاد رقابتی آغاز کرد و بر همین مبنا با دولت‌های مختلفی که بر سر کار آمدند روابط خود را تنظیم کردیم. به‌طوری‌که میزان نزدیکی و دوری این مجموعه از دولت‌های مختلف براساس میزان دوری و نزدیکی دولت‌ها از این دیدگاه اقتصادی شکل گرفت. وی در ادامه و درخصوص انتشار دیگر رسانه‌های این مجموعه گفت: تلاش این رسانه در سال‌های اخیر این بوده تا با توجه به نیازهای جامعه و کشور نشریاتی تولید شود که بتوانند تا حد زیادی نیازهای مخاطبان را برطرف کنند. مدیرمسوول «دنیای اقتصاد» در ادامه با اشاره به فعالیت سایت جدید «دنیای بورس» بیان کرد: تیم تحلیلی این سایت متشکل از افراد مجربی است که فعالیت آنها برمبنای شفافیت هرچه بیشتر بازار سرمایه و اطلاع‌رسانی دقیق است.

رصد لحظه‌ای بیش از ۱۰۰متغیر

در بخش دیگر این مراسم علی میرزاخانی سردبیر ارشد گروه رسا‌نه‌ای«دنیای اقتصاد» درخصوص ماموریت سایت «دنیای بورس» بیان کرد: مهم‌ترین هدف این سایت ارائه فوری‌ترین تحلیل‌های بورسی است. از زمانی‌که روزنامه «دنیای اقتصاد» راه‌اندازی شد خلأ تحلیل به جای شایعه‌پراکنی در بازار سهام احساس شد و به کرات دیده شد رفتارها بر اساس شایعات شکل می‌گرفت. وی در ادامه افزود: متاسفانه با گسترش استفاده از فضاهای مجازی دیده شد که شایعه‌پراکنی‌ها در بازار سرمایه در قالبی جدید بار دیگر در دسترس فعالان این بازار قرار می‌گیرد. همچنین، این نیاز احساس شد که فعالان بازار سهام برای تامین نیازهای خبری و تحلیلی نیاز به رسانه‌ای دارند که بتواند با سرعت بیشتری نسبت به روزنامه‌ها فعالیت داشته باشد. بنابراین، سایت دنیای بورس پاسخگوی این خلأ جدید است تا مخاطب بتواند در همین فضا خبرهایی را دریافت کند که از صحت و سقم آنها اطمینان دارد. سردبیر ارشد گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در ادامه بیان کرد: این سایت از نظم و ترتیب خاصی برخوردار است، این نظم برگرفته از استدلال‌هایی است که قیمت سهام را متاثر از سه دسته کلی از متغیرهایی می‌داند که عبارتند از متغیرهای اثرگذار بر شرکت‌ها، صنایع و فضای کلان بورس. در این زمینه تیم دنیای بورس ماموریت دارد به‌صورت لحظه‌ای بیش از 100متغیر در این 3دسته کلی را رصد کنند و اثر این خبرها را بر فضای کلان بورس و صنایع بورسی شرکت‌ها به‌صورت تحلیل فوری منتشر کند.

ماندگاری رسانه با انتشار خبر صحیح

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر سخنران‌های این مراسم بود. وی در ابتدا بیان کرد: امروز کشور بیشتر از هر زمان دیگری به تحلیل نیاز دارد. در بعضی مواقع افراد با اتکا به تحلیل‌های خودشان خرید وفروش انجام داده و سودهایی را دریافت می‌کنند که قطعا باعث خوشحالی فعالان بازار است. با وجود این توزیع سودها زمانی که مبتنی بر تحلیل باشد می‌تواند منطقی‌تر و عادلانه‌تر باشد. هرچقدر بتوانیم اخبار بازار سرمایه را براساس متغیرهای اقتصادی شکل دهیم ماندگاری و پایداری این تحلیل‌ها بیشتر خواهد شد. وی با اشاره به مدل تحلیلی «دنیای بورس» گفت: این سایت فعالیت خود را بر مبنای سه متغیر اصلی قرار داده که نشان می‌دهد چارچوب‌های تحلیلی به درستی مدنظر قرار گرفته است. تحلیل سه بخشی این رسانه جدید، در کتاب‌های اقتصاد مالی نیز به خوبی تشریح شده است. در کتاب‌های اقتصادی بزرگ، دو نوع تحلیل ارائه می‌شود که عبارتند از تحلیل بالا به پایین و تحلیل پایین به بالا و مشخصا حوزه‌های این تحلیل در چند بخش تحلیل جهان، تحلیل منطقه‌ای، تحلیل کشوری، تحلیل صنعت و تحلیل شرکتی بیان می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد در «دنیای بورس» این دسته‌بندی به بهترین نحو صورت گرفته است. این نوع فعالیت یک حرکت بسیار ارزشمند است که می‌تواند در آینده مورد استفاده دیگر رسانه‌ها نیز قرار گیرد.

رئیس سازمان بورس عملکرد ناشران، وضعیت صنایع و چشم‌انداز کلان اقتصادی را مهم‌ترین فاکتورهای یک تحلیل اثر‌گذار دانست و ابراز امیدواری کرد توجه به عوامل سه‌گانه فوق در دستور کار همه رسانه‌ها قرار گیرد. سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد رسانه‌هایی در بازار سرمایه پایدار خواهند بود که اخبار صحیح منتشر کنند و ادامه داد: در انتشار اخبار، صحت بسیار مهم‌تر از سرعت است و رسانه‌هایی که اخبار صحیح منتشر می‌کنند ماندگار خواهند بود. محمدی با ذکر این نکته که توجه به صحت اخبار، مرز و سد انتشار شایعه است، گفت: انتشار شایعات علاوه بر اینکه به دیگران آسیب خواهد زد اعتبار رسانه‌ای را نیز مخدوش می‌کند. شایعات در وهله اول ممکن است به دیگران آسیب وارد کند، اما در مرحله دوم بزرگ‌ترین‌ ضربه را به رسانه می‌زند. وی در ادامه گفت: با این وجود موضوعی که باید مورد توجه تمام ارکان بازار سرمایه قرار گیرد این است که به جای کمک گرفتن از رسانه‌ها برای عرضه عملکرد به مردم، به آنها تکیه شود تا فرهنگ‌سازی صحیح در بازار سرمایه رواج یابد. بدین معنا که رسانه‌ها و ارکان بازار باید فرهنگ سهامداری و تحلیلگری را به خوبی توسعه بخشند. رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: به نظر می‌رسد رسانه‌ها امروزه دیگر وسیله‌ای برای تبلیغ مدیرها نیستند، بلکه رسانه وسیله‌ای برای فرهنگ‌سازی، گسترش و ترویج هر حوزه به شمار می‌رود. باید بتوانیم اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کنیم و با انتشار اخبار دقیق و صحیح، فضا را بر شایعات تنگ کرده و باعث شویم اعتماد سرمایه‌گذاران به اخبار صحیح جلب شود. این موضوع می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که سرمایه‌گذاران در فضای عقلانی و عقلایی تصمیم بهتری بگیرند. وی در پایان بیان کرد: خواهش ما از اصحاب رسانه که همیشه نقش موثری در بازار سرمایه داشته‌اند این است که فرهنگ رسانه‌ای صحیح را بیشتر ترویج دهند. همچنین به نظر می‌رسد سایتی که هم اکنون رونمایی می‌شود مثل دیگر رسانه‌های «دنیای اقتصاد» با مخاطبان زیادی همراه خواهد بود و می‌تواند مسیر درستی را در آینده طی کند.

حرکت رسانه‌ها به سوی فضای دیجیتالی

در بخش دیگر مراسم رونمایی سایت «دنیای بورس» دکتر حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس با اشاره به صنعت رسانه گفت: در کشورهای پیشرفته بعد از رشد انفجاری روزنامه‌های دیجیتال و توسعه وب، روزنامه‌های کاغذی با نرخ رشد چندانی مواجه نشدند که این کاهش نرخ رشد در بخش‌های مختلف به خوبی مشهود است. وی در ادامه بیان کرد: آمارها نیز نشان می‌دهد صنعت روزنامه نگاری در کشورهای پیشرفته از سال 1950 تا 1999 رشد سالیانه درآمدی 7 درصد داشته است و این رشد از سال 2002 تا 2006 به 5/ 0 درصد رسیده و بعد از آن منفی بوده است. عبده تبریزی افزود: کاهش تیراژ برای روزنامه‌ها به این معنی نیست که صنعت رسانه روبه افول است، بلکه به این معناست که نوع فعالیت آنها در حال تغییر کردن است. این موضوع در مجموعه «دنیای اقتصاد» نیز به خوبی دیده می‌شود و راه‌اندازی سایت جدید «دنیای بورس» بیانگر این موضوع است که این مجموعه مسیر جهانی و درست را در پیش گرفته است. وی در پایان گفت: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد «دنیای اقتصاد» طی این سال‌ها توانسته هم‌تراز با معتبرترین نشریه‌های اقتصادی دنیا حرکت کند. در فوریه 2014، تیراژ روزنامه فایننشال تایمز به 88هزار نسخه رسید که با توجه به تیراژ 53 هزارتایی «دنیای اقتصاد» حکایت از موفقیت این مجموعه در ایران دارد. حتی معتبرترین روزنامه اقتصادی آلمان نیز در آن مدت تیراژ 52 هزارتایی داشته است که موفقیت مجموعه دنیای اقتصاد را به خوبی نشان می‌دهد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد رشد در هلدینگ دنیای اقتصاد بر اساس یک استراتژی است. استراتژی که می‌تواند موجب رشد اقتصادی و فرهنگی دنیای اقتصاد شود.

نقش رسانه‌های فاخر در شفافیت بورسی

حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس تهران با اشاره به ابتکار نشریات در خلق حوزه‌های جدید گفت: راه‌اندازی نهادهای جدید اطلاع رسانی و تخصصی در حوزه بازار سرمایه از قبیل سایت دنیای بورس، این هشدار را به جامعه می‌دهد تا از تحلیل‌های سطحی دست بردارند و به سمت تحلیل و نظرات دقیق و اثر‌گذار بر عملکرد شرکت‌ها حرکت کنند تا به این ترتیب اقدامی مثبت و اساسی در راستای توسعه بورس برداشته شود. وی در ادامه افزود: رسانه‌ها در سال‌های اخیر نقش مهمی در حرکت بازار سرمایه داشته‌اند و به ویژه در سال‌های اخیر با توجه به رشد تکنولوژی و ایجاد و گسترش شبکه‌های اجتماعی، تاثیر رسانه‌ها افزایش یافته است. قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه انتخاب رسانه مهم‌ترین عامل در توسعه بازار است، گفت: البته برای رسیدن به بازاری مطلوب باید مخاطبان بدانند که از چه شبکه‌ای استفاده کنند و در واقع کدام رسانه به بیان واقعیت می‌پردازد. وی ادامه داد: توسعه رسانه‌ها از قبیل اقدام اخیر دنیای اقتصاد نه تنها به افزایش اطلاع‌رسانی می‌انجامد بلکه باعث افزایش شفافیت در بازار خواهد شد. قالیباف با اشاره به اینکه رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی نیز مهم‌ترین تاثیر را دارند، ادامه داد: رسانه‌ها این امکان را فراهم می‌سازند تا اطلاع رسانی از مسیر مثبت و صحیح در جریان باشد و همچنین به ایجاد فرهنگ‌سازی کمک شایانی می‌کنند. مدیر عامل شرکت بورس یکی از کارهای مهم در حوزه رسانه را اطلاع رسانی دستاوردها و موفقیت‌های حاصل شده در بازار سرمایه دانست و گفت: در جریان واگذاری‌های اصل ۴۴، رسانه‌ها نقش بسیار مهمی داشتند و باعث شدند تا بازار سرمایه در مرکز توجهات قرار گیرد. قالیباف ادامه داد: طبیعتا در حوزه اخبار، نوآوری و ابزارهای جدید نیز نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و کاهش «عدم تقارن اطلاعاتی» از مهم‌ترین دستاوردهای رسانه‌های تخصصی است. به این معنا که افراد مختلف بتوانند دسترسی یکسانی به رویدادها و تحلیل‌های آنها داشته باشند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانیم رسانه‌های فاخر بیشتری در کشور داشته باشیم، از این منظر که برد رسانه‌های ما با رسانه‌های بین‌المللی برابری کند.

رسانه‌ها زمینه‌ساز توسعه بازار

حامد سلطانی‌نژاد، مدیر عامل بورس کالا نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به انتشار ابزارهای جدید به خصوص ابزار مشتقه در بازار سرمایه گفت: انتشار چنین ابزارهایی نیاز دارد که بازیگران بازار افزایش یابند. در این خصوص رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی دقیق نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. وی در ادامه گفت: تحقق چشم‌اندازهای بورس کالا با توجه به طرح‌های توسعه‌ای نیازمند همکاری رسانه‌ها است. بورس کالا اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری رسانه‌ها است تا بتواند به یک نهاد بزرگ ملی تبدیل شود. در این خصوص «دنیای اقتصاد» از بهترین همکارهای رسانه‌ای بورس کالا بوده و امید می‌رود با راه‌اندازی سایت «دنیای بورس» فضای بیشتری برای این همکاری‌ها ایجاد شود.

نقشه راه «دنیای بورس»

بخش دیگر این مراسم اختصاص به تشریح نقشه سایت «دنیای بورس» داشت. بهزاد بهمن نژاد، دبیر سرویس بورس «دنیای اقتصاد» در ابتدا با اشاره صفحه اول این سایت گفت: سعی ما بر این است تا ازدحام مطالب را در صفحه ابتدایی تا حد ممکن کاهش دهیم، به همین منظور مطالب در این بخش در سه سطح کلان، صنایع و شرکت‌ها دسته‌بندی شده‌اند، اما این رده‌بندی در جزئیات نیز صورت گرفته است. به‌عنوان مثال در بخش کلان، اخبار و تحلیل نیز از یکدیگر تفکیک شده است و 8 بازار (سهام، ارز، مسکن، طلا، اوراق بدهی، کالاهای پایه، نفت و بورس کالا) مورد بررسی قرار می‌گیرند. وی در ادامه بیان کرد: در برنامه سایت «دنیای بورس» صرفا به این دسته‌بندی اکتفا نشده است و برچسب‌ها به‌صورت کاملا هدفمند نامگذاری شده‌اند. به‌عنوان مثال در خبری که برچسب متال‌بولتن یا ترامپ قرار گرفته است با کلیک روی این برچسب‌ها، افراد می‌توانند به تمامی مطالب مربوط به این موضوع خاص دسترسی داشته باشند. در بخش صنایع نیز ما به تفکیک حدود 40 صنعت پرداخته‌ایم که علاوه بر جداسازی خبرها، تحلیل‌ها و اطلاعیه شرکت‌ها که مستقیما از کدال دریافت می‌شود و به‌صورت کامل آرشیو می‌شوند نیز نمایش داده شده است. بهمن‌نژاد در ادامه با اشاره به تفکیک نمادهای بورسی در این سایت گفت: شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این سایت تفکیک نمادهای بورسی باشد که در آن بیش از 500 شرکت با صفحات جداگانه قرار داده شده است.

در این صفحات معرفی مختصری درخصوص وضعیت شرکت، ریسک‌ها و فرصت‌های احتمالی ارائه شده است و همزمان اخبار، تحلیل‌ها و اطلاعیه‌های این شرکت به‌صورت آرشیوی ارزشمند قرار داده می‌شود. به این معنی که بعد از مدتی کاربر با بازکردن صفحه یک نماد می‌تواند تمام رخدادهایی که طی آن دوره اتفاق افتاده است را رصد کند. وی در ادامه بیان کرد: از دیگر بخش‌های مهم این سایت اطلاعات آماری است که شامل قیمت‌ها، شاخص‌ها به تفکیک بورس و فرابورس است. همچنین «ترین»‌های بازار سهام مثل بیشترین اثر برشاخص، بیشترین نوسان قیمت، بیشترین ارزش معامله یا بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی و حقوقی در بورس و فرابورس نمایش داده می‌شود که این اطلاعات به‌صورت کاملا لحظه‌ای و مطابق با سایت TSETMC است. علاوه بر اینها تغییرات قیمت‌ها در دیگر بازارها مانند بازار ارز، طلا و نفت ارائه و آرشیوی ‌شود که می‌تواند اطلاعات بسیار کاربردی برای سرمایه‌گذاران بازار باشد. دبیر سرویس بورس «دنیای اقتصاد» یکی دیگر از بخش‌های جذاب این سایت را قسمت نظرسنجی دانست و گفت: یکی از نظرسنجی‌های جذاب جهانی که از سوی فعالان اقتصادی طرفداران بسیاری دارد نظرسنجی سایت کیتکو است. در این ارتباط «دنیای بورس» نیز با الگو‌برداری از این مدل، بخش نظرسنجی را فعال کرده است. وی در توضیح این بخش گفت: این نظرسنجی در دو بخش کارشناسان و فعالان بازار است که میان کاربران و فعالان تالار حافظ اجرایی می‌شود و هر هفته روند شاخص سهام در هفته آینده پیش‌بینی می‌شود. بهمن‌نژاد در بخش دیگر با اشاره به محتویات سایت «دنیای بورس» بیان کرد: متغیرهایی که در این سایت بررسی می‌شود بسیار مهم است. در بخش کلان به‌صورت روزانه 34 متغیر بررسی می‌شود. در حوزه اقتصاد کلان بحث نرخ رشد اقتصادی، تورم، نقدینگی و اثرات آنها بر بازار سرمایه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش اقتصاد سیاسی موضوعاتی از قبیل انتخابات مهم و مسائلی مانند برجام مورد بررسی قرار گرفته و اثرات آنها بر بازار سرمایه تحلیل می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: یکی از بخش‌هایی که سعی شده به خوبی پوشش داده شود، بحث بازارهای جهانی است. با توجه به اینکه 50 درصد از بازار ما متاثر از بازارهای جهانی است، سعی شده این خلأ محسوس در بازار سهام در این سایت پوشش داده شود.

به این ترتیب «دنیای بورس» در نظر دارد روزانه حداقل 15 الی 20 مطلب تولیدی درخصوص این بازارها ارائه کند و روند‌های قیمتی و تحلیل آنها را مورد بررسی قرار دهد. همچنین بررسی روند آتی قیمت کالاها که می‌تواند تحلیل بسیار مناسبی را به سرمایه‌گذاران بدهد از مهم‌ترین برنامه‌های تیم «دنیای بورس» است. در بخش صنایع، 36متغیر به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. آمار معاملات، همبستگی بین صنایع و دلایل آن، مصوبات دولتی که می‌تواند بر روند این صنایع اثرگذار باشد به‌صورت لحظه‌ای بررسی می‌شود و درجه ریسک صنایع نیز بررسی می‌شود. وی در ادامه و درخصوص بخش شرکت‌ها بیان کرد: 36 متغیر درخصوص روند فعالیت شرکت‌ها بررسی می‌شود. تغییرات نسبت‌های مالی و اطلاعات کدال به‌صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین بخشی که ما سعی می‌کنیم روی تعهدات خود پایبند باشیم، پیگیری شایعات و خبرهای پیرامون شرکت‌هاست. تلاش ما این است که مطالب از مراجعی قابل استناد باشد و خبرهای موثق دریافت کنیم و به مخاطبان برسانیم. بهمن‌نژاد در ادامه با برشمردن برنامه آتی سایت دنیای بورس گفت: ما در بخش نظرسنجی قرار است آینده هفتگی بازار را رصد کنیم، اما برنامه آتی بسیار از این موضوع فراتر است. در این برنامه قرار است نه تنها روند هفته آینده شاخص مورد بررسی قرار گیرد بلکه این نظرسنجی در بخش‌های مختلف یعنی از بخش کلان تا شرکت‌ها نظرسنجی انجام دهیم و ببینیم انتظار سهامداران از سودآوری شرکت‌ها چگونه است. فعالیتی که به‌عنوان مثال رویترز تحت عنوان موسسه تامسون رویترز انجام می‌دهد که به مرور می‌تواند به یک رتبه‌سنجی از تمامی تحلیلگرانی که در این نظرسنجی شرکت می‌کنند و شرکت‌هایی که پیش‌بینی سود ارائه می‌دهند تبدیل شود. وی در ادامه افزود: بخش بعدی درخصوص نحوه اطلاع رسانی است. با توجه به اینکه کاربران ممکن است پورتفوی متفاوتی داشته باشند بُعد جدیدی از اطلاع رسانی دنیای بورس می‌تواند مفید باشد. در این بخش کاربر می‌تواند با انتخاب بخش‌های مورد علاقه به محض انتشار اخبار یا تحلیل جدید اطلاعات را از طریق SMS، application، مرورگرهای مختلف نظیر کروم و موزیلا دریافت کنند. بهمن‌نژاد افزود: پردازش هوشمند اطلاعات از فعالیت‌هایی است که ممکن است در بسیاری از شرکت‌ها صورت گرفته باشد، اما هدف دنیای بورس این است که پردازش اطلاعات به‌صورت کاملا هوشمندانه و براساس نیاز باشد. به این معنا که نسبت‌ها و اطلاعات مالی شرکت‌ها براساس وضعیت و نیاز هر شرکت ارائه شود تا مخاطب با اطلاعات متعدد و اضافی گمراه نشود.

تماس با دنیای بورس

فعالان بازار سرمایه می‌توانند برای بهره‌مندی از سایت دنیای بورس به نشانی www.donyayebourse.com مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 87762540-021 تماس بگیرند.

رونمایی از سایت «دنیای بورس»