رشد فلزی شاخص سهام

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر رشد بهای فلزات در بازار جهانی با رشد ۱۵۵واحدی مواجه شد و به نیمه کانال ۷۹ هزار واحدی رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازار جهانی شامگاه جمعه معامله‌گران شاهد جهش خیره‌کننده بهای فلزات بودند. این جهش که ناشی از فعالیت بیشتر معامله‌گران بازار جهانی روی فلزات و احتمال کاهش تولیدات فلزی در جهان رخ داده است موجب شد تا بهای مس به ۵هزار و ۹۱۷دلار در هر تن برسد. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب در سطح ۲هزار و ۸۸۳دلار و ۲هزار و ۴۳۲دلار بسته شد (هرتن ) که رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به بودجه شرکت‌های مرتبط نشان می‌دهد. در این شرایط بورس نیز با صف‌های خرید سنگین در نمادهای روی مواجه شد که تا پایان بازار پا برجا بود. در نهایت شاخص کل دیروز با اتکا به رشد نمادهای ملی مس، گل گهر، فارس و فولاد توانست به رشد ۱۵۵واحدی معادل ۲/ ۰ درصد دست پیدا کند و به رقم ۷۹هزار و ۵۴۱واحد برسد.

در بازار دیروز در گروه سیمانی، این گروه صدر‌نشینی بازار را رها کرد. در این گروه علاوه بر قطع برق دیروز عضو انجمن سیمان با اشاره به بالابودن هزینه تولید سیمان در کارخانه‌های جدید نسبت به قدیمی به دلیل نصب فیلتر و تجهیزات جدیدتر، از شکل‌گیری رقابت منفی در بازار سیمان خبر داد و گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی فکری برای حل مشکل سیمانی‌ها بکند. علی‌محمد بُد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ کارخانه سیمان در کشور وجود دارد که در شرایط رکودی فعلی نیازمند حمایت هستند. وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در زمینه صادرات سیمان به عراق گفت: در وضعیتی که کارخانه‌های داخلی با رکود و نبود بازار روبه‌رو هستند، ستاد اقتصاد مقاومتی و مسوولان دولتی باید فکری برای حمایت از این صنعت کنند.

وی با اشاره به شکل‌گیری رقابت منفی در بازار سیمان افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده سیمان برای کارخانه‌های جدید، بالاتر از کارخانه‌های قدیمی است زیرا کارخانه‌های قدیمی مشکل بازپرداخت تسهیلات را ندارند و در عین حال با وجود فرسودگی، از برق ارزان استفاده می‌کنند و آلودگی هوا را نیز به همراه دارند. بُد ادامه داد: کارخانه‌های جدید با سیستم‌های جدیدتر و دارای فیلترهایی برای کاهش آلودگی هستند، اما هزینه‌ این کار باعث شده قیمت تمام‌شده تولید آنها بالاتر از کارخانه‌های قدیمی باشد. به گفته وی، رقابت منفی باعث شده برخی کارخانه‌ها، سیمان تولیدی خود را زیر قیمت کارخانه‌های دیگر بفروشند. این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به کاهش تولید سیمان در کشور در شرایط رکودی گفت: با توجه به کاهش ساخت و ساز‌ و‌ رکود طرح‌های عمرانی در فصل زمستان، نگران بازار سیمان هستیم که وزیر صنعت و مسوولان ستاد اقتصاد مقاومتی باید برای حل مشکل این صنعت در زمستان چاره‌ای بیندیشند. در گروه بیمه‌ای دیروز انتشار شایعاتی در مورد تغییر ذخایر بیمه‌ای موجب شد برخی از شرکت‌های بیمه‌ای با صف خرید همراه شوند. در این گروه بیمه پارسیان زمان افزایش سرمایه ۵۰ درصدی خود را اعلام کرد. در پی صدور ماه گذشته مجوز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی بیمه پارسیان، این شرکت بورسی زمان افزایش سرمایه و مجمع فوق‌العاده را ساعت ۹ صبح دوشنبه ۱۵ آذر و در سالن همایش‌های نیایش تعیین کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۹۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۹۸میلیارد تومان بالغ شد (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات بلوکی).