روز سبز قندی‌ها

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در نخستین روز کاری هفته شاهد افت چشمگیر شاخص بود.در بازار دیروز تقریبا تمامی نمادهای عمده بازار با کاهش مواجه شدند. نمادهایی نظیر هلدینگ نفت و گاز پارسیان‌، نفت و گاز تامین، ایران خودرو سایپا و غدیر به همراه پالایشگاه بندرعباس بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این شاخص داشتند. در نهایت نماگر بازار سهام با افت ۳۵۰واحدی معادل ۴۶/ ۰ درصد به رقم ۷۶هزار و ۱۰۵واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران تنها شاهد اوج‌گیری تک نمادها و به خصوص گروه قندی بودند. امری که به نظر می‌رسد با خبر وضعیت برداشت چغندر و شروع تولید شکر داخلی آغاز شد.

در این گروه همچنین وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کارخانه‌های قند حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند، گفت: رئیس‌جمهوری دستور پرداخت طلب را صادر کرد.دیروز همچنین در تحولات مهم رئیس کانون بانک‌های خصوصی از رایزنی بانک‌ها برای توقف موقتی کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: از دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خواسته‌ایم اجازه دهند کاهش نرخ، روند منطقی خود را طی کند.در گروه معدنی دیروز رئیس هیات‌عامل ایمیدرو اعلام کرد که امسال دو طرح پنج میلیون تنی گندله‌سازی افتتاح خواهد شد که در نهایت با ایجاد ظرفیت معادل ۱۵ میلیون تن گندله و ۱۷ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در سال جاری، تا سال آینده زنجیره صنعت فولاد متوازن خواهد شد.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه در حال حاضر ایجاد ظرفیتی معادل ۱۵ میلیون تن گندله و ۱۷ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن در ناحیه معدنی سنگان، در دست اجراست، گفت: در سال جاری با راه‌اندازی دو طرح مورد اشاره، ۱۰ میلیون تن به ظرفیت گندله کشور افزوده خواهد شد.در گروه پتروشیمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مبین گفت: با توجه به آتش‌سوزی روز چهارشنبه هفته گذشته در ایستگاه تقلیل فشار مجتمع پتروشیمی مبین، با اقدام‌های انجام شده، این مجتمع بعد از ظهر شنبه به‌طور کامل در مدار تولید قرار می‌گیرد.در گروه انفورماتیک دیروز بازار با شایعاتی در مورد احتمال عرضه اولیه شرکت آسان پرداخت در هفته آینده مواجه بود.

در بازار دیروز همچنین دو شرکت فرابورسی تولید برق ماهتاب کهنوج و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان معارفه شدند تا در انتظار عرضه اولیه قرار گیرند.در گروه کانی غیر‌فلزی، شرکت پشم شیشه ایران برنامه افزایش سرمایه ۱۲۳ درصدی خود را اعلام کرد.طبق اعلام ۲۵ مرداد هیات مدیره «کپشیر» قرار است سرمایه بیش از ۷/ ۶ میلیارد تومانی این شرکت از مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سایر اندوخته‌ها به ۱۵ میلیارد تومان برسد. در گروه کانی غیر‌فلزی همچنین سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۲۲۸ درصدی سایپا شیشه را صادر کرد.«کساپا» که با سرمایه ۷ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد، می‌تواند تا ۶۰ روز آینده با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای نسبت به افزایش سرمایه و رسیدن به سرمایه ۲۳ میلیارد تومانی اقدام کند این افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف پرداخت دیون و تامین سرمایه در گردش انجام خواهد شد.در گروه کاغذی، شرکت افست نخستین پیش‌بینی درآمد حسابرسی شده هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور‌ ۹۶ را برابر با ۴درصد تعدیل مثبت نسبت به سود سال قبل، به‌طور خالص مبلغ ۹۸۳ ریال اعلام کرد که پس از کسر مالیات است.

این پیش‌بینی با سرمایه ۲۰۰میلیارد ریالی «چافست» درنظر گرفته شده است. شرکت در نظر دارد سرمایه خود در سال جاری را به پیشنهاد هیات مدیره از محل سود انباشته،مطالبات و آورده نقدی به مبلغ ۲۵۰میلیارد ریال افزایش دهد. شرکت داروسازی دکتر عبیدی نیز پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذر ماه ۹۵ را بر اساس گزارش عملکرد ۶ماهه خود، به‌طور خالص مبلغ ۶۳۶ریال اعلام کرد که در مقایسه با گزارش قبل تعدیل مثبت ۴۰درصدی را نشان می‌دهد. شرکت عمده دلیل این تغییر مثبت را افزایش قیمت واحد برخی از محصولات که در نهایت موجب افزایش مبلغ فروش پیش‌بینی شده بوده، عنوان کرد و معتقد است: افزایش فروش محصولات فصلی که با اقبال بازار مواجه شد، باعث افزایش فروش در پیش بینی سالانه خواهد شد.

همچنین «دعبید» در دوره ۶ماه نخست سال مالی خود موفق به پوشش ۳۳۶ریال یعنی معادل ۵۳درصد از سود پیش‌بینی شده سالانه شد. در گروه سیمانی، مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر (سهامدار عمده چند شرکت سیمانی) گفت: با توجه به تصمیمات دولت، پیش‌بینی می‌شود وضعیت تقاضا برای سیمان در نیمه دوم سال بهتر شود.علی‌ محمد بُد با اشاره به شیب منفی تقاضای خرید سیمان در سال گذشته به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به اینکه شیب منفی تقاضا به صفر رسیده و وضعیت شرکت‌های سیمانی بهبود یافته، اکثر کارخانه‌های سیمان تخفیف‌های فروش محصولات را حذف کرده‌اند. در عین حال، بررسی‌ها برای افزایش قیمت پایه سیمان صادراتی نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به تصمیمات دولت، پیش‌بینی می‌شود وضعیت تقاضا برای سیمان طی نیمه دوم امسال بهتر شود. به همین خاطر، کارخانه‌ها برای حذف تخفیف‌های فروش تصمیم‌گیری کرده‌اند. این کارشناس صنعت سیمان گفت: هم‌اکنون قیمت‌ سیمان در حداقل‌ها قرار دارد و ادامه فروش با تخفیف سیمان به ضرر کارخانه‌ها خواهد بود. بُد با اشاره به برگزاری جلساتی بین تولیدکنندگان سیمان برای افزایش قیمت پایه صادراتی این محصول، گفت: امکان افزایش ۲۰درصدی قیمت سیمان صادراتی به بازار عراق فراهم است. در مورد بازار افغانستان نیز می‌توان افزایش ۱۹ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها را اعمال کرد. در گروه حمل‌و‌نقل نیز توسعه خدمات دریایی و بندری سینا مجوز افزایش سرمایه ۳۸۹درصدی دریافت کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۷۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۸میلیارد تومان بالغ شد.