گروه بورس- فاطمه اسماعیلی: نماگر فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد ۱/ ۵ واحدی (معادل ۶۴/ ۰درصدی) به پایان رساند و در سطح ۵/ ۸۰۲ واحدی قرار گرفت. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۴/ ۰ درصد محدود شد.از نکات قابل توجه معاملات این روزهای بازار سهام، تاثیرگذاری مثبت نمادهای پالایشی است. روز گذشته نیز از میان ۵ نماد فعال حاضر در این گروه، تنها «شپاس» معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساند؛ این در حالی است که دیروز بهای نفت در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد تا فرضیه رشد نمادهای پالایشی همسو با قیمت نفت تا حدودی کمرنگ شود (قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر روز گذشته ساعت ۱۵، با ۳۲ سنت کاهش به ۴۷ دلار و ۳۱ سنت رسید).

روز گذشته پالایش نفت تهران با تاثیر بیش از ۵/ ۲ واحدی خود تاثیرگذارترین نماد بر رشد آیفکس بود. به نظر می‌رسد مهمترین عاملی که تاثیر بسزایی بر معاملات روز گذشته پالایشی‌ها گذاشت، افزایش امیدواری نسبت به آینده این صنعت است. در این میان می‌توان به توافق نفتی بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام دنیا اشاره کرد. بر این اساس عربستان و روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان به منظور بهبود اوضاع بازار و قیمت‌های جهانی نفت خام اعلام کردند درباره یک اقدام مشترک به منظور بازگرداندن ثبات به قیمت و بازارهای جهانی نفت خام، توافق کرده‌اند. توافقی که بازار نفت را وارد یک فضای خوش‌بینی کرد. این خوش‌بینی به بازار سهام نیز تسری پیدا کرده تا اغلب نمادهای وابسته به نفت و فرآورده‌های نفتی هر چند موقتی اما روندی صعودی در پیش گیرند. با این حال، اظهارات وزیر نفت عربستان پس از توافق با روسیه بار دیگر بدعهدی این کشور و عدم تمایل آنها به محدود کردن تولیدات (در اصطلاح فریز نفتی) را نمایان کرد و قیمت‌ها در بازار نفت کاهش یافتند.

در عین حال هفته گذشته دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌های کشور و قیمت پنج فرآورده نفتی اصلی و سوخت هوایی تا پایان سال ۱۳۹۵ از سوی وزیر نفت به معاون برنامه‌ریزی این وزارتخانه ابلاغ شد. دستورالعملی که کارشناسان آن را راه نجاتی برای پالایشی‌های بورس می‌دانستند. حال در روزهای اخیر شنیده‌هایی درخصوص تغییر قیمت‌ها به نفع شرکت‌های پالایشی به گوش می‌رسد. موضوعی که در مجموع فضایی مثبت در این گروه ایجاد کرده است. بر این اساس علاوه بر «شتران»، نمادهای «شاوان» و «شراز» در مجموع تاثیر حدود ۵/ ۱ واحدی بر رشد شاخص فرابورس داشتند.

علاوه بر نمادهای این گروه، روز گذشته شاهد تاثیرگذاری مثبت ۲/ ۱ واحدی فولاد هرمزگان جنوب بر آیفکس بودیم. بر این اساس «هرمز» با حمایت خوب معامله‌گران حقوقی (مشارکت ۶۵ درصدی) معاملات روز گذشته را با رشد ۲ درصدی قیمت به پایان رساند تا معامله‌گران با دادوستد ۸۷۹ هزار سهم در این نماد به ارزش ۲۱۵ میلیون تومان قیمت سهام «هرمز» را به ۲۴۴۷ ریال افزایش دهند.

در آن سوی فرابورس سه‌شنبه پتروشیمی مارون با تاثیر بیش از یک واحدی خود از رشد بیشتر آیفکس ممانعت کرد. «مارون» که برای ششمین روز متوالی به حرکت خود در مسیر نزولی ادامه داد، این روزها با حجم بسیار پایین معاملات همراه است. بر این اساس بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورسی (از منظر ارزش بازار) معاملات روز گذشته خود را با دادوستد ۵۲ هزار سهم به پایان رساند تا با افت ۳/ ۳ درصدی قیمت خود، بیشترین تاثیر منفی بر شاخص فرابورس این روز را به نام خود ثبت کند. طی معاملات اوایل هفته گذشته شنیده‌هایی از راه‌اندازی طرح متانول‌سازی، اقبال سهامداران به «مارون» و تشکیل صف خرید پرحجم در این نماد را فراهم آورده بود. با این همه رفته‌رفته از تب و تاب این اخبار کاسته شد تا پتروشیمی مارون بار دیگر به مسیر نزولی بازگردد.

بر این اساس در معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) حدود ۲۳۵ میلیون ورقه بهادار در ۱۹ هزار نوبت معاملاتی به ارزش ۷۱ میلیارد تومان دست به دست شد تا شاهد کاهش محسوس حجم و ارزش معاملات فرابورس نسبت به روز ماقبل آن باشیم. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به یک روز قبل به ترتیب حدود ۳۱ و ۴۰ درصد افت کرده است. تعداد معاملات نیز در همین بازه زمانی با افزایش حدود ۴۲ درصدی مواجه بوده است. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس بار دیگر به دو نماد تازه وارد دامداری تلیسه نمونه و آتیه داده‌پرداز رسید. علاوه بر این تقاضا در نماد «اپرداز» موجب شد این نماد مجددا طولانی‌ترین صف خرید روز گذشته فرابورس را از آن خود کند (آتیه‌داده‌پرداز روز گذشته بیش از ۵ میلیون صف خرید داشت).بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس در روز سه‌شنبه با داد‌و‌ستد بیش از ۳ میلیون سهم با ارزشی معادل ۲۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون ریال به دامداری تلیسه نمونه رسید. «تلیسه» که در سه روز کاری پیشین با فشار فروش مواجه شده و در محدوده منفی قیمتی دادوستد می‌شد، دیروز شاهد برچیده شدن صف فروش خود بود؛ به‌طوری‌که موفق شد پس از جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون سهم، در قیمت ۸۷۴۱ ریالی صف خرید کوچکی تشکیل دهد.

«اخزا2» متوقف شد

روز گذشته شاهد معامله ۳۵ هزار و ۵۴۰ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۹۷ نوبت معاملاتی به ارزش ۳۴ میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۹ تا ۹۹۶ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله سوم با نماد «اخزا۳» بیشترین حجم و ارزش در میان اوراق اسناد خزانه اسلامی این روز را به خود اختصاص داد. در این نماد بیش از ۱۴ هزار ورقه بهادار دادوستد شد که ارزش آن حدود ۱۴ میلیارد ریال بود. نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم در نماد «اخزا۲» نیز که به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد در روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه، در پایان معاملات روز سه‌شنبه شانزدهم شهریور ماه متوقف می‌شود، دیروز با رشد قیمتی ۸۴ ریالی همراه شد. نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم در نماد «اخزا۲» نیز به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد در روز یکشنبه مورخ ۲۱/ ۰۶/ ۱۳۹۵، در پایان معاملات روز گذشته متوقف شد.

افت قیمت «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن با کاهش قیمت در بیشتر سررسیدهای این اوراق مواجه شد به‌طوری که تنها سه نماد مثبت داشت. بر این اساس فرابورس سه‌شنبه شاهد معامله ۴۴ هزار و ۷۳۹ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴۰ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود تا «تسه»ها در این روز در بازه ۸۴۴ تا ۹۰۰ هزار ریال دست به دست شوند. دیروز امتیار تسهیلات مسکن مرداد ماه ۹۳ در حالی با افت ۴/ ۳ درصدی همراه شد که بیشترین افزایش قیمت در نماد «تسه ۹۳۰۳» به میزان ۶/ ۱ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش اندکی به ۶/ ۲۲ درصد رسید. کاهش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن در روزهای پایانی تابستان موجب شده تا اوراق تسهیلات مسکن که از اول خردادماه سال جاری تا پایان مرداد با رشد ۲۲ درصدی همراه شده بودند، از اول شهریورماه تاکنون ۳/ ۱۱ درصد افت کنند.