ضربه گیر افت شاخص

گروه بورس، مهرنوش سلوکی: هفته‌ای که گذشت با رخوت بازار سهام همراه بود و بسیاری از فعالان این بازار هم نتوانستند هیچ توجیهی درخصوص رفتار نزولی شاخص ارائه دهند. بر همین اساس در پنج روز کاری بورس در هفته گذشته، نماگر شاخص با افت ۹۱۴ واحدی (۲/ ۱درصد) مواجه شد.آمارها حاکی از آن است که در شرایطی که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته‌های قبل با کاهش مواجه شد، اما بازار همچنان شاهد حمایت بازیگران حقوقی در سمت تقاضا بوده است. گرچه هفته‌ها است که بورس شاهد حمایت حقوقی‌ها از بسیاری از سهم‌های بازار است؛ اما شواهد حاکی از آن است که در هفته گذشته شاخص کل، روند طبیعی خود را طی کرد و حمایت این بازیگران تنها تا‌حدودی از شدت افت نماگرهای بازار کاست.همچنین میانگین ارزش معاملات خرد بازار که در هفته ماقبل در حدود ۱۴۳ میلیارد تومان بود، در هفته اخیر به ۱۱۵ میلیارد تومان رسید و کاهش حدود ۲۰ درصد به ثبت رسید. در همین راستا نیز تغییر مالکیت سهام (از روز شنبه تا چهارشنبه) به بیش از ۲۲میلیارد تومان رسید که با توجه به کم رمقی معاملات بازار نسبت به هفته ماقبل کاهش داشته است. تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در هفته ماقبل حدود ۲۶ میلیارد تومان بود.

چتر حقوقی‌ها بر سر بازار

سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در هفته گذشته دو روز منفی و سه روز مثبت را به ثبت رساند و شاهد تغییر مالکیت بیش از ۴میلیون سهم از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی بود. با این حال روز چهارشنبه این سهم شاهد فعالیت بیشتر بازیگران حقوقی بود، به‌طوری که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از سمت حقیقی به حقوقی جابه‌جا شده است. سهامداران فعال این نماد یعنی شرکت‌های سرمایه گذاری صنعت و معدن، شرکت لیزینگ صنعت و معدن و شرکت گروه کارخانه‌های صنعتی و معدنی، طی هفته اخیر تماما خریدار بوده و جمعا حدود ۵/ ۴ میلیون سهم از «واتی» را خریداری کرده‌اند.

آهنگری تراکتور‌سازی ایران در هفته اخیر با انتشار اطلاعات به حاشیه‌های خبری این سهم پایان داد،با این همه قیمت این نماد به روند صعودی خود ادامه داد، به‌طوری که در تمامی روزها شاهد رشد حدود ۵ درصد(از قیمت ۱۷۰تومان به ۲۱۵تومان طی ۵روزکاری) بوده است. بررسی فعالیت بازیگران هر دو گروه در «خاهن» حاکی از آن است که در ۵روزمعاملاتی حمایت حقوقی‌ها در صف‌های خرید بیشتر از حقیقی‌ها بوده است. برهمین اساس، تراکتورسازی ایران با تغییر مالکیتی بیش از ۱۳ میلیون سهم از سمت حقیقی به حقوقی جایگاه پرمعامله‌ترین سهم را میان ۱۰ سهم اول بازار به خود اختصاص داد. از سهامداران فعال این گروه یک شخص حقیقی است که از تاریخ ۲۸مرداد در میان سهامداران درصدی قرار گرفته است، این سهامدار طی هفته اخیر حدود ۳میلیون و ۴۵۰هزار سهم از آهنگری تراکتورسازی را خریداری کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وی از تاریخ ورود تاکنون حدود ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم را به پرتفوی خود اضافه کرده است. شرکت توسعه و تامین شریف دیگر سهامدار فعال است که در هفته گذشته حدود ۳میلیون سهم از این شرکت را خریداری کرده است.

گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، در ۵ روز کاری اخیر دو روز منفی را تجربه کرده است. این شرکت در بحث تغییر مالکیت شاهد حمایت بیشتر حقیقی‌ها بوده و برهمین اساس جابه‌جایی ۵۰۰هزار سهمی را به نفع این معامله‌گران به ثبت رسانده است. شرکت گروه راهبردی مبین از سهامداران فعال این نماد است، این شرکت که از تاریخ ۲۴مرداد سال جاری در میان سهامداران درصدی گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو قرار گرفته، حدود ۱۲۰ هزار سهم «خگستر» را خریداری کرده است. این شرکت همچنین در هفته اخیر حدود ۲۶ هزار سهم از «خگستر» را خریداری کرده است.

شرکت ایران خودرو در هفته اخیر به جز یک روز مثبت، در دیگر روزها با روند نزولی به کار خود پایان داده است. این شرکت همچنین در بحث تغییر مالکیت به غیر از روز چهارشنبه در دیگر روزها حمایت حقوقی‌ها را در سمت تقاضا داشته، به‌طوری‌که جابه‌جایی بیش از ۹ میلیون سهم را به نفع این بازیگران به ثبت رسانده است. بیشترین حمایت حقوقی‌ها در این نماد مربوط به روز یکشنبه است که این دسته از معامله‌گران بزرگ بازار، بیش از ۸ میلیون از سهم این شرکت خریداری کرده‌اند. در بحث سهامداران فعال، شرکت سرمایه‌گذاری سمند در سه روز معاملاتی ۷۰۰هزار سهم ایران خودرو را خریداری کرده است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سلیم دیگر سهامدار فعال «خودرو» در روز چهارشنبه ۵۰۰هزار سهم را خریداری کرده است. ماشین‌سازی اراک در تمامی روزهای هفته اخیر روند نزولی داشته است، با این حال «فاراک» در هفته اخیر حمایت قابل توجه حقوقی‌ها را نیز تجربه کرد. این شرکت در هفته جاری تغییر مالکیت بیش از ۸ میلیون سهم به نفع بازیگران بزرگ بازار داشته است.

بیشترین تغییر مالکیت و بیشترین حمایت حقوقی‌ها در «فاراک» در روز چهارشنبه به ثبت رسیده است. در آن روز در حالی که ۹۹درصد فروش در میان معامله‌گران حقیقی به ثبت رسید، حقوقی‌ها در حدود ۴ میلیون سهم و حدود ۳۰ درصد صف‌های خرید را در اختیار داشتند. سهامداران فعال این نماد در یک هفته سه شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان، سرمایه‌گذاری فرهنگیان و سرمایه‌گذاری تدبیر فرهنگیان بودند که با حمایت قابل توجه در تمامی روزهای هفته جمعا بیش از یک میلیون سهم از «فاراک» را خریداری کرده‌اند. سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز از نماد‌هایی است که سه روز معاملاتی منفی را در هفته پیش داشته است. این شرکت نیز مانند بسیاری از شرکت‌ها در هفته اخیر شاهد چتر حمایتی بازیگران بزرگ بازار بوده است به‌طوری‌که مالکیت حدود ۴میلیون سهم آن از پرتفوی حقیقی‌ها به نفع حقوقی‌ها تغییر کرد. بیشترین جابه جایی روزانه «ونیکی» سه شنبه بوده است،در این روز حدود ۷۰ درصد خرید(بیش از ۴میلیون سهم) متعلق به بازیگران بزرگ بازار بوده است.شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان تنها سهامدار فعال «ونیکی » در هفته اخیر بوده که حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم از این شرکت را خریداری کرده است.

رصد حقوقی فعال ماه‌های اخیر

سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان‌شهر از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود که در ماه‌های اخیر و به خصوص از اوایل مرداد فعالیت پررنگی را در نقش خریدار سهام داشت. در هفته‌ گذشته نیز شاهد مشارکت این کد حقوقی در سمت خرید سهام بودیم. در هفته گذشته در مجموع بیش از ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از بیمه البرز،‌ بیش از ۳ میلیون سهم از توسعه معادن روی، نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم از تایدواتر خاورمیانه و همچنین بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از فولاد هرمزگان به پرتفوی این حقوقی اضافه شده است. گنجینه آرمان‌شهر از ۱۱ مرداد نزدیک به ۲۲ میلیون سهم از «شبندر» را نیز خریداری کرده است. در هفته گذشته در حالی‌که در روزهای ابتدایی شاهد خرید ۱۳۰ هزار سهم از این سهم (پالایش نفت بندرعباس) بودیم، اما در ادامه ۲۰۰ هزار سهم از «شبندر»‌ توسط این کد به بازار عرضه شد. در آخرین روز معاملاتی نیز تنها ۱۰۰ عدد سهم این شرکت توسط گنجینه آرمان‌شهر خریداری شده است.

آرمان شهر اشتیاق زیادی به خرید سهم «کروی» در این مدت از خود نشان داده است. در این خصوص این سرمایه‌گذار حقوقی از تاریخ ۱۸ مرداد به جمع سهامداران درصدی توسعه معادن روی ایران پیوست. در حالی‌که در این تاریخ تنها ۲۸ میلیون و ۹۱ هزار سهم از این شرکت به آرمان شهر اختصاص داشت، اما تا پایان هفته گذشته تعداد سهم «کروی» در پرتفوی این صندوق سرمایه‌گذار به ۶۴ میلیون و ۵۹۲ هزار سهم رسید. حضور این کد حقوقی در میان سهامداران درصدی هرمز از تاریخ ۱۸ مرداد نیز قابل توجه است. از تاریخ مزبور تا پایان هفته گذشته حدود ۲۴ میلیون سهم از «هرمز» و همچنین حدود ۳۰ میلیون سهم از «البرز» توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر خریداری شده است.