گروه بورس، سلیمان کرمی: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با وجود حمایت همه‌جانبه معامله‌گران حقوقی رشد اندک ۳/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. تغییر مالکیت سهام با ارزش بیش از ۲۶ میلیارد تومان از سبد حقیقی‌ها به حقوقی‌ها مشاهده شد. گرچه حقوقی‌ها مشارکت خود در سمت خرید سهام را افزایش داده‌اند، اما فعالیت این گروه بیشتر در جنبه حمایتی از سهم بوده است.

بر این اساس ارزش معاملات طی هفته گذشته به شدت افت کرده است. بر این اساس خرید این معامله‌گران مطابق با هفته‌های ابتدای مرداد آنچنان شدید نیست که بتواند به رشد شاخص منجر شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد ارزش کنونی سهام جذابیت زیادی برای این گروه از معامله‌گران ندارد که مشتاق به خرید در قیمت‌های بالاتر از صفر تابلو باشند. در این میان بخش زیادی از خرید پررنگ‌تر حقوقی‌ها را شاید بتوان به تلاش این گروه برای نگه داشتن سطح شاخص و مناسب جلوه دادن وضعیت کنونی بورس در اذهان عمومی مرتبط دانست. در شرایط کنونی رصد معاملات حقیقی‌هایی که با سرمایه‌‌های بالای خود در لیست سهامداران درصدی برخی شرکت‌ها قرار گرفته‌اند، به افزایش فعالیت این معامله‌گران به‌خصوص در سمت خرید اشاره دارد.

بزرگان حقیقی‌ در کجا فعالند؟

نگاهی به تغییر سهام سهامداران فعال در هفته گذشته به فعالیت سهامداران حقیقی درصدی شرکت‌ها اشاره دارد. در این خصوص می‌توان به خرید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهم از سایپا آذین توسط سهامدار حقیقی این شرکت اشاره کرد. بررسی روند تغییرات سهامداران عمده «خاذین» حاکی از این است که این سهامدار از میانه ماه گذشته به جمع سهامداران این شرکت با سرمایه ثبتی بیش از ۱۰۲ میلیارد تومانی اضافه شده است. به این ترتیب سهم این شخص حقیقی در «خاذین» به ۴۷/ ۲ درصد رسید. در میان سهامداران داده‌پردازی ایران نیز نام یک شخص حقیقی به چشم می‌خورد. این حقیقی نیز در هفته گذشته خریدهای هرچند اندک ولی در تمامی روزهای معاملاتی به ثبت رسانده است. در مجموع با خرید بیش از ۵۰ هزار سهم «مداران» توسط این کد، سهم این شخص از «مداران» به ۰۳/ ۲ درصد رسید. سرمایه ثبت شده داده‌پردازی ایران ۶۵ میلیارد تومان است.

داروسازی کوثر از جمله شرکت‌هایی است که در آن تعداد کدهای حقیقی بسیار زیاد بوده به طوری که تعداد سهامداران درصدی آن به ۱۹ می‌رسد. یکی از این کدهای حقیقی حدود ۷۳۰ هزار سهم از «دکوثر» را در هفته گذشته به فروش رسانده است. به این ترتیب سهم این شخص از «دکوثر» به ۴۷/ ۲درصد محدود شد. دو کد حقیقی نیز در میان سهامداران درصدی دوده صنعتی پارس مشاهده می‌شود. در این میان یکی از این کدها در پایان معاملات هفتگی میزان مالکیت خود را با فروش ۵۰هزار سهم به ۰۶/ ۱ درصد رساند. این موضوع قابل توجه است که این نماد در سه روز پایانی هفته گذشته با صف خرید مواجه بوده است. حضور حقیقی‌های درصدی در شرکت ایران ارقام نیز در هفته گذشته قابل توجه است. در حالی ‌که شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با مالکیت نزدیک به ۲۵/ ۱درصد از «مرقام» بیش از ۶۴ هزار از این سهم را بازار عرضه کرده است، دو شخص حقیقی در مجموع طی معاملات هفته گذشته بیش از ۱۱۱ هزار سهم از این شرکت را خریداری کرده‌اند. حرکت «مرقام» تا حدودی عامل شگفتی بازار شده است.

در حالی‌که با شفاف‌سازی ایران ارقام در معاملات این هفته و رد شایعات موجود پیرامون این سهم انتظار افزایش فشار فروش وجود داشت، اما حالت معاملات همچنان به حاکمیت این شایعات بر فضای این شرکت تاکید دارد. در این میان احتمالا باید در انتظار شفاف‌سازی دیگری از شرکت ایران ارقام بود. این نکته قابل توجه است که نام دو شخص حقیقی از ۲۱ مرداد به جمع سهامداران درصدی این شرکت افزوده شده است. این حقیقی‌ها در شرایط کنونی بیش از ۱۰ میلیون سهم از این شرکت ۵۰ میلیارد تومانی را در اختیار دارند. علاوه بر موارد بالا خرید ۹۸۰ هزار سهم از نماد «خودرو»، ۱۱۷ هزار سهم «وکار»، ۵۰ هزار سهم «خمحرکه» و همچنین خرید بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم از «ثشاهد» توسط کدهای حقیقی که در میان سهامداران عمده شرکت‌ها قرار دارند، قابل توجه است.