گروه بورس: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد ۷۲۵ واحدی (معادل یک درصد) مواجه و در پایان در ارتفاع ۷۶ هزار و ۲۲۶ واحدی متوقف شد. در نیم ساعت ابتدایی معاملات شاخص کل با کمک رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران رشد ۷۱۲ واحدی را تجربه کرد. در این بازه زمانی اقدام به خرید سهام برخی شرکت‌ها با ارزش بازار بزرگ‌تر (که اثرگذاری بیشتری را بر شاخص کل دارند)، با یک کد حقوقی به‌طور محسوسی مشاهده شد. در این میان شرکت‌های بزرگ صنایع مختلف هدف این خرید‌ها قرار داشتند. این موضوع باعث شد که شاخص گروه‌های مختلف نیز با رشد مواجه شوند. در این خصوص، «فولاد» و «فملی» از گروه فلزات اساسی، «تاپیکو» و «پارسان» از گروه شیمیایی، «اخابر» و «همراه» از گروه رادیویی و همچنین شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی همه از سهامی بودند که با چتر حمایتی حقوقی با رشد مواجه شدند.

در این میان نکته قابل توجه افت گروه خودرویی در روز مثبت بازار بود. روز گذشته گرچه گروه خودرویی بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشتند، اما این بار خودرویی‌ها بر خلاف جریان کلی بازار حرکت کردند. پس از یک دوره پرنوسان و ادعاهای موجود مبنی بر لیدری خودرویی‌ها بر بازار سهام به خصوص در سه ماه پایانی سال گذشته به نظر می‌رسد توجه از این گروه برداشته شده است. لیدری هیجانی خودرویی‌ها بر بازار سهام بعضا در وضعیت بد بازار به گونه‌ای بود که بعضا رشدهای مصنوعی شاخص با حمایت در صنعت خودرو شروع و این روند به سایر صنایع کشیده می‌شد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد حقوقی‌هایی که سعی در مثبت ساختن روند شاخص داشتند، علاقه چندانی به گروه خودرویی و حتی بزرگترین نماد این گروه، «خودرو» نداشتند. از سوی دیگر ممکن است تلاش برای رشد قیمت‌های پایانی نمادهای بزرگ با توجه کمتر بازار به آنها راحت‌تر از گروهی مانند خودرو باشد. آنچه مشخص است بخش زیادی از فعالان معاملاتی سهام خودرویی و سهامداران آنها در انتظار کمترین رشد قیمتی هستند. به این ترتیب حتی تحرک اندکی به منظور رشد قیمت سهام با فشار فروش سنگین مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد تلاش برای رشد شاخص در حالی که فضا در سایر نمادهای بزرگ مهیا است، دیگر نیازی به فعالیت در گروه پرتلاطم خودرویی ندارد.

در آخرین روز معاملاتی این هفته «غمارگ» بیشترین افت را در میان سایر نمادهای بورسی به ثبت رساند. تعدیل منفی سودآوری این شرکت و افت ۲۰ درصدی برآورد سود خالص منتهی به سال مالی ۹۵ باعث توقف این نماد شده بود. این نماد روز گذشته پس از انعکاس دلایل کاهش سود، بازگشایی شد و تا پایان معاملات با صف فروش در کمترین حد روزانه قیمت مواجه بود. در نقطه مخالف «غپاک» از دیگر شرکت‌های گروه غذایی در ادامه صف خرید‌ سه‌شنبه، دیروز نیز با صف خرید سنگین معاملات خود را به پایان رساند. در حالی که افزایش تعرفه واردات روغن خام فشار را بر سودآوری شرکت‌های روغنی گروه غذایی مانند مارگارین و صنعتی بهشهر افزایش داد. در نقطه مقابل انتشار خبرهای غیرموثق برای لبنیات پاک فضای مثبتی را در دسته لبنیاتی گروه غذایی به وجود آورد.