گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: مجامع عمومی عادی به‌طور فوق العاده، عمومی فوق العاده وعمومی عادی سالانه شرکت بیمه حافظ بیست و هفتم تیر‌ماه برگزار می‌شود.مدیر عامل شرکت بیمه حافظ با اعلام این خبر افزود: در مجمع عمومی فوق العاده بحث افزایش سرمایه را در دستور کار داریم که گزارش توجیهی آن نیز در بازار سرمایه منتشر شده است.

دکتر مهدی ریاحی‌فر خاطر‌نشان کرد: امیدواریم با افزایش سرمایه مزیت‌های رقابتی و رتبه یک توانگری مالی را بتوانیم حفظ کنیم و با احصای سود و تعیین دقیق ذخایر و تنظیم حساب‌های مالی بر اساس مقررات بیمه مرکزی و با تایید حسابرس و مجمع، از پایه فرابورس به تابلوی بورس راه یابیم. وی یادآور شد: زمانی که در بازار اول باشیم سرمایه‌گذار خارجی نیز بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری و حضور از خود نشان می‌دهد. وی با اشاره به اینکه سرمایه موردنیاز فعالیت در صنعت بیمه ۲۵۰ میلیارد تومان در بخش جنرال و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش اتکایی است اظهار کرد: اگر بخواهیم وارد منطقه اصلی شویم باید این استانداردها را رعایت کنیم. البته بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌ پایینی دارند اما به‌صورت مرحله‌ای افزایش می‌دهند.

وی درباره شرایط نامطلوب سهام شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: مساله اصلی مدیریت است. صنعت بیمه باید برای سرمایه‌گذار‌ها جذابیت داشته باشد و بازدهی سهام نیز باید مناسب باشد، ولی به خاطر اینکه این صنعت نرخ‌های متناسب با ریسک‌ها را نگرفته و سرمایه‌گذاری مناسبی از محل سرمایه‌ها به انجام نرسیده، از این رو نمی‌توان انتظار سرمایه‌گذاری مطلوب را هم داشت. مدیر عامل بیمه حافظ تصریح کرد: همه جای دنیا شرکت‌های بیمه بانک تاسیس می‌کنند نه بانک شرکت بیمه؛ این امر نشان می‌دهد که مدیریت دقیقی روی وجوه و نرخ‌ها و ریسک انجام نشده و این علت اصلی بوده که نتوانستند از سرمایه‌ها به نحو احسن استفاده کنند و بتوانند بازده‌های خوبی در بورس و بحث سرمایه‌گذاری داشته باشند و در نهایت جذب سرمایه‌گذار صورت گیرد. وی با بیان اینکه مدیریت ریسک در بستر یک نظام هماهنگ اطلاعاتی و دانش فنی ایجاد می‌شود، ادامه داد: مساله اصلی پایه‌ریزی استاندارد مدیریت ریسک است که این استاندارد توسط بیمه مرکزی در قانون بیمه شخص ثالث در حال ایجاد است. ریاحی فر افزود: دومین بحث استانداردهای بین‌المللی برای حسابرسی شرکت‌های بیمه است.

این استانداردها هم باید در صنعت بیمه جاری شوند نه اینکه بومی‌سازی و بعد جاری شوند. وی گفت: علاوه بر این در بخش خدمات‌دهی هم باید از نظام‌های core که در برنامه استراتژیک وزارت اقتصاد برای بانک و بیمه‌ها ذکر شده استفاده کنیم. سپس اگر سیستم می‌خواهد تحت کنترل ودارای عملکرد قوی باشد باید سیستم‌های دانش فنی در بخش ارزیابی خسارت توسط شرکت‌ها ایجاد شود. وی به‌عنوان یک کارشناس اعتقادی برای اشتراک با شرکت‌های خارجی برای انتقال پول ندارد و بر این باور است که اول باید ظرفیت‌های داخلی از لحاظ سرمایه و بیمه‌گری تکمیل شود سپس در موارد پر خطر از ظرفیت شرکت‌های خارجی هم استفاده کنیم. پتروشیمی بوعلی نمونه‌ای از این مدعا است که تمامی ریسک در کشور را نگه داشته است. مدیر عامل بیمه حافظ با اشاره به این مطلب که به هر حال ماهیت کار ما ورود به بازار بین‌المللی است، گفت: ما دغدغه‌ای برای ورود به بازار خارجی نداریم. اکنون در حال تاسیس ۱۰ دفتر ارتباطی در خارج از کشور هستیم که امیدواریم با ارائه خدمات بروکری با بیمه‌گران اتکایی و تاسیس شرکت بروکری و کارگزاری توسط شرکت سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تابعه اهداف شرکت و سودآوری سهامداران را تضمین کنیم.