صعود بورس به قله 10روز اخیر فضای مثبت حاکم در بازار دیروز در معاملات اکثر نمادهای بازار نفوذ کرده بود و در نهایت رشد قیمت اغلب این نمادها را به همراه داشت

گروه بورس - زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته در مواجهه با موج نسبتا شدیدی از تقاضای سهام در نهایت با رشد ۴۴۷واحدی معادل ۶۱/ ۰ درصد مواجه شد و کانال ۷۴هزارواحدی را که ۲۴ خردادماه سال جاری واگذار کرده بود، دوباره پس گرفت. با ایستادن شاخص در رقم ۷۴ هزار و ۱۹۰ واحدی زیان بازار از ابتدای سال تا کنون به ۵۲/ ۷ درصد رسید. رشد نماگر بازار سهام روز گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که شاید کمتر کارشناسی آن را پیش‌بینی می‌کرد. از این رو برای رشد بازار سهام کشور در روز گذشته باید به ۳ نکته توجه داشت: اول آنکه کاهش نرخ بازده بدون ریسک (سود بانکی) در روزهای اخیر موجب افزایش سطح ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها شده است. این موضوع موجی از تقاضا را در معاملات بسیاری از نماد‌ها به وجود آورده است، از این‌رو بسیاری از کارشناسان رشد قیمت‌ها را در بازار دیروز به این موضوع نسبت می‌دهند. عامل دوم نیز مربوط به فاز اصلاح قیمت سهام در روزهای اخیر است. موج اصلاحی قیمت سهام را که شاخص تا کانال ۷۲ هزار واحدی نیز کاهش داده بود، در شرایط کنونی با ایجاد قیمت‌های جذاب، بسیاری از سهامداران را مترصد خرید کرده است. موضوع سوم که شاید بیشتر از دو دلیل دیگر بر آن اتفاق نظر وجود دارد، سیطره فضای هیجانی بر معاملات بازار سهام است.

این عوامل صرف‌نظر از میزان اثرگذاری خود در معاملات یک فضای مناسب برای کسب سود را پیش‌روی سهامداران قرار داده‌اند. سهامدارانی که شاید غالب آنها به اعتقاد کارشناسان با شناسایی فرصت برای کسب سود برای سفته‌بازی وارد معاملات شده‌اند. از این رو برخی کارشناسان سریال تکراری صعود و نزول‌های پی در پی سهام را پیش‌بینی می‌کنند.

رخنه هیجان در معاملات بازار

علیرضا مستقل، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا در مورد شرایط روز گذشته بازار سهام کشور گفت: در جریان معاملات روز سه‌شنبه هیجان مثبتی مشهود بود که این هیجان در نهایت رشد ۴۴۷ واحدی را برای نماگر این بازار رقم زد. این کارشناس بازار سهام در مورد رشد قیمتی در نمادهای «فولاد»، «کگل» و «کچاد»که جزو ۵ نماد اثرگذار مثبت بر شاخص کل بودند، گفت: به نظر می‌رسد یکی از دلایل رشد قیمت در این نماد‌ها مربوط به رشد قیمت در بازار جهانی کالاهای پایه بوده است. در حالی که انتظار می‌رفت پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بازار کالاهای پایه و همچنین نفت با شرایط نامناسبی همراه شوند. اما در عمل این اتفاق نیفتاد و این بازار‌ها تحرکات مثبتی را تجربه کردند. از این رو به نظر می‌رسد، رشد بازارهای جهانی (هر چند نمی‌توان تحلیل دقیقی از چرایی آن داشت) یکی از عوامل مثبت اثر‌گذار بر رشد قیمت نمادهای مزبور بوده است (‌قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی روز گذشته رشد حدود ۲ درصدی را تجربه کرده است). از طرفی سهام دو‌قلوهای سنگ‌آهنی در چند هفته اخیر اصلاح قیمتی زیادی را تجربه کرده بودند، از این رو شاید رسیدن قیمت این سهم‌ها به سطوح جذاب نیز از دیگر دلایل نوسانات مثبت قیمت این نمادها بوده است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد جو کلی بازار جوی مثبت بود (هرچند هیجانی). این فضای مثبت اکثر نمادهای فعال در بورس تهران را با تحرکات مثبتی همراه کرد که در این میان نمادهای مزبور نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند.

این کارشناس بازار سهام گفت: نمادهای زیر مجموعه گروه خودرویی مثل «خودرو» و «خساپا» که به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم نمادهای اثر گذار مثبت بر شاخص کل را در اختیار داشتند، در مقاطع مختلفی در بیش از ۶ ماه گذشته شاهد غلبه هیجان بر معاملات خود بودند. دیروز نیز یک بار دیگر تحت تاثیر هیجانات با صف خرید مواجه شدند و در نهایت شاخص این گروه رشد ۴۳/ ۴ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. چرا که در معاملات نمادهای زیر‌مجموعه این گروه اتفاق خاصی نیفتاده و از این رو صرفا برخی اخبار عامل رشد قیمت این نمادها بوده است که پیش‌بینی می‌شود همچون رشد‌های بدون پشتوانه بنیادی اخیر خود در نهایت با نزول قیمت مواجه شوند. مستقل افزود: کاهش نرخ سود بانکی نیز از دیگر عوامل اثر گذار بر رشد قیمت سهام در روز گذشته بوده است، اما از آنجا که در بیش از یک هفته اخیر نیز این خبر وجود داشت، به نظر می‌رسد رشد بازار دیروز بیش از هر عامل دیگری بر‌اساس اصلاح قیمت پیشین سهم‌ها بوده است.

خودرویی‌ها باز هم پیشتاز!

بررسی شاخص صنایع مختلف فعال در بورس تهران در روز گذشته حاکی از سبزپوشی ۲۰صنعت از بین ۳۷ صنعت بورسی بوده است. شاخص ۱۴صنعت نیز در جریان معاملات دیروز با نزول مواجه بوده‌اند. روز گذشته یک بار دیگر شاهد صدر‌نشینی گروه خودرو در جدول بازدهی صنایع با رشد ۴۳/ ۴ درصدی بودیم. گروه کانه‌های فلزی نیز تحت تاثیر رشد قیمت در بازار جهانی سنگ آهن با رشد ۰۶/ ۴ درصدی شاخص خود رتبه دوم این جدول را به خود اختصاص داد. دو گروه محصولات کاغذی و استخراج زغال سنگ با ثبت زیان به ترتیب ۱۳/ ۴ و ۵۲/ ۳ درصدی زیان‌ده‌ترین صنایع بازار دیروز بودند. گروه خودرویی همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند. پس از خودرو، گروه فلزات اساسی بیشترین حجم و گروه محصولات فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. رشد شاخص گروه خودرویی روز گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که بسیاری از کارشناسان بارها نسبت به رشد بی‌محابای این گروه هشدار داده بودند.

کارشناسان می‌گویند: رصد معاملات نمادهای زیر‌مجموعه این گروه نشان می‌دهد که صف‌های خرید این نمادها در بازار سهام به سرعت طولانی شده است از این رو به نظر می‌رسد سهامداران خیال روی آوردن به تحلیل در معاملات این گروه را ندارند.

این موضوع خاطره پیشتازی و رشد چشمگیر قیمت نمادهای خودرویی در سه ماه پایانی سال گذشته را در اذهان زنده می‌کند. رشدی که از ابتدای سال جاری متوقف شد و سهامداران این شرکت‌ها با زیان‌های چشمگیری مواجه شدند. از این رو کارشناسان لزوم توجه به تجربه‌های پیشین را در این مورد به سهامداران خرد گوشزد می‌کنند.

در بازار چه گذشت؟

در بازار دیروز اکثر نمادهای بازار با رشد قیمتی مواجه شدند و در نهایت نیز شاخص کل بورس ۴۴۷ واحد بالا رفت و به عدد ۷۴ هزار و ۱۹۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۱۳۹ واحدی معادل ۰۲/ ۱ درصد رقم ۱۳ هزار و ۷۷۴ واحدی را تجربه کرد. این موضوع نشان می‌دهد در معاملات روز گذشته، بازار یک بار دیگر به نمادهای کوچک‌تر اقبال مناسب‌تری نشان داده است.

نمادهای «فولاد»، «خودرو»، «خساپا»، «کگل» و«کچاد» بیشترین اثر بر رشد شاخص کل را داشتند. در جریان معاملات روز سه شنبه سهامداران بیش از یک میلیارد برگه سهم به ارزش حدود ۲۵۲ میلیارد تومان را در بیش از ۷۴ هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. این ارقام نشان می‌دهد که حجم و ارزش معاملات دیروز نسبت به روز یکشنبه به ترتیب رشد محسوس ۱۴درصد و ۲۷ درصدی را تجربه کرده‌اند. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که حجم و ارزش معاملات دیروز نسبت به میانگین یک ماه اخیر خود رشد به ترتیب حدود ۳۰ درصدی و ۴۲ درصدی را تجربه کرده‌اند. در پایان معاملات دیروز فولاد مبارکه با معامله ۷۵ میلیون سهمی خود بیشترین حجم معاملات را به نام خود ثبت کرد. معامله حدود ۲۲ میلیارد تومانی ایران خودرو نیز این نماد را در صدر جدول بیشترین ارزش معاملات بازار دیروز قرار داد.

بیشترین رشد قیمت در معاملات دیروز متعلق به نمادهای دارویی لقمان، صنایع جوشکاب یزد، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری سایپا، توسعه معادن روی ایران، کاشی پارس و سایپا بود. در مقابل قند مرودشت، کارتن ایران، گرانیت بهسرام، پارس سرام، کاغذ‌سازی کاوه، حفاری شمال و تولیدی شیشه رازی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول بازدهی نمادها قرار داشتند.

دیروز سهام سایپا، توسعه معادن روی، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و سرمایه‌گذاری سایپا بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند. در مقابل نمادهای صنعتی بهشهر، اوراق سفارش ساخت توسعه ملی، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، اوراق مشارکت سایپا و اوراق مشارکت شهرداری اصفهان نیز سنگین ترین صف‌های فروش را تجربه کردند.

رفت و برگشت نمادها

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت پیاذر، صنعتی پارس خزر، لامپ‌پارس شهاب، ‌معادن منگنز ایران، حفاری شمال، سرمایه‌گذاری سایپا، کشتیرانی دریای خزر از سوی ناظر بازار سهام متوقف شدند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری ساپیا، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر، بانک کارآفرین، حفاری شمال سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی و سیمان دشتستان بازگشایی شدند.

ادامه خبر ...