گروه بورس- همایون دارابی: فصل بهار سال ۹۵در حالی با افت ۵/ ۹ درصدی شاخص به پایان رسید که کمتر کسی انتظار چنین زیانی را داشت. کمبود نقدینگی و عدم تحقق برنامه‌ها و خبرهای اعلام شده پس از برجام به ویژه خبرهای مربوط به گروه خودرو موجب شد تا فصل بهار با افت پیوسته شاخص مواجه شود. در این شرایط نگاه معامله‌گران به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و تحولات کلان در اقتصاد کشور است تا دریابند آیا در تابستان بازار می‌تواند عقب‌ماندگی خود را جبران کند یا خیر؟از نظر کارشناسان ورود نقدینگی به بازار می‌تواند توام با کاهش سود بانکی و ارائه گزارش‌های مناسب از سوی شرکت‌ها محقق شود امری که باید منتظر ماند و روند آن را رصد کرد. در تحولات جهانی دیروز نتیجه همه‌پرسی انگلیس زلزله‌ای را در سطح سیاسی اقتصادی اتحادیه اروپا و انگلیس به راه انداخت. با اعلام آرای مردم انگلیس مبنی بر ترک اتحادیه اروپا آینده سیاسی این کشور، آینده اتحادیه اروپا و وضعیت اقتصاد جهانی دستخوش تلاطم شدیدی خواهد شد.

در همین راستا همگام با افت شدید بهای پوند اکثر مواد خام از جمله نفت با افت مواجه شدند. بهای نفت برنت در بازار جهانی به هر بشکه ۴۸دلار رسید. در بازارهای کالایی نیز شاهد افت قیمت اکثر فلزات بودیم. در این شرایط انتظار می‌رود بازارهای جهانی هفته‌ها درگیر این مساله باشند. همزمان با اعلام نتایج این همه‌پرسی اکثر شاخص‌های بازار‌های سهام دنیا فرو ریختند.در مسائل کلان اقتصادی پیرامون بازار در هفته گذشته معامله‌گران شاهد اقدام بانک‌ها در کاهش نرخ سود به میزان ۳واحد درصد بودند.همچنین در روز چهارشنبه هفته گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از تقدیم لایحه برنامه ششم توسعه و تبصره اصلاح نظام بانک‌ها به مجلس ظرف ماه آینده خبر داد.محمد باقرنوبخت درباره بازتقدیم تغییرات لایحه بودجه ۹۵ به مجلس دهم تصریح کرد: تبصره‌های ۱۹ و ۲۰ لایحه تقدیمی دولت درباره اصلاح ساختار بانک‌ها در مجلس نهم به تصویب نرسید و حذف شد؛ اما دولت خواهان ابقای این دو تبصره است. بنابراین برای اصلاح نظام بانکی و کمک به تولید و ایجاد رونق اقتصادی، این دو تبصره به مجلس تقدیم می‌شود.

در بازار روز چهارشنیه چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن اکثر نمادهای مورد اقبال بازار بازگشت از قیمت‌های میانه هفته را به نمایش گذاشتند. به نظر می‌رسد انتشار گزارش‌های امیدوار‌کننده از برخی بانک‌ها موجب ایجاد انگیزه نسبی در بازار شد. به هر ترتیب اما همچنان بازار کم حجم است و تا زمان افزایش حجم معاملات نمی‌توان به روند بازار اعتماد کرد؛ چرا‌که بازار کم حجم مترصد تغییر‌جهت سریع است و حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت نیز می‌تواند شرایط بازار را تغییر دهد.روز چهارشنبه شاخص کل با رشد ۸۴۵واحدی توانست کانال ۷۳هزار واحدی را باز پس گیرد.

نمادهای «فولاد» با ۸۳ واحد، «حکشتی» با ۵۴ واحد و «شبندر» با ۵۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. در بازار روز چهارشنبه سرمایه‌گذاری گوهران امید نماد تازه وارد با صف خرید همراه شد. این نماد در گزارش ۶ ماهه خود حصول سود مناسبی را گزارش کرد. در این گروه سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر امروز برای تصمیم‌گیری هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه متوقف می‌شود.

در گروه خودرویی، گروه بهمن همچنان به‌رغم ابهام در معامله بلوکی همچنان با صف خرید همراه شد. در گروه خودرویی، ایران خودرو در نظر دارد،در فروش ودیعه‌ای محصولات خود افزایش ۵ تا ۷ درصدی قیمت‌ها را اعمال کند و هر چند این تصمیم هنوز قطعی نشده ولی احتمال اجرایی شدن آن وجود دارد. در گروه شیمیایی وضعیت پلی‌اکریل از سوی سازمان بورس تشریح شد. علی بیگ‌زاده، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس درباره آخرین وضعیت بازگشایی نماد پلی‌اکریل که از ۲۸ فروردین امسال و بعد از برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده تاکنون متوقف است، توضیح داد: این شرکت باید توضیحاتی ارائه دهد تا امکان بازگشایی نماد آن فراهم شود. وی ادامه داد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده و به احتمال زیاد، هفته آینده مدیران پلی اکریل به سوالات مطرح شده سازمان بورس پاسخ خواهند داد. بنابراین، در این صورت نماد «شپلی» هفته آینده باز خواهد شد. وی درباره موضوع افزایش سرمایه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ درصدی این شرکت هم گفت: تاکنون کمیته مربوطه، جلسه‌ای برای این موضوع برگزار نکرده؛ ولی نماد پلی اکریل بدون مشخص شدن یا نشدن افزایش سرمایه، باز خواهد شد. در همین رابطه جانشین مدیرمالی پلی‌اکریل از انجام آخرین مراحل و رفع موارد برای نهایی کردن افزایش سرمایه ۱۱۸۵ درصدی و ارائه گزارش حسابرس به سازمان بورس تا هفته آینده خبر داد.

وی به بورس پرس گفت: قرار بود گزارش حسابرس دیروز دریافت شود که به امروز و یا فردا موکول شده است. بنابراین با پیگیری‌های مستمر، گزارش حسابرس در مورد افزایش سرمایه ۱۱۸۵ درصدی، امروز یا فردا نهایی می‌شود و در اولین فرصت که هفته آینده خواهد بود، به سازمان بورس ارسال می‌شود تا بررسی‌های لازم برای صدور مجوز انجام شود. در گروه غذایی، دبیر انجمن صنایع لبنی از صادرات ۴ کانتینر لبنیات به روسیه خبر داد و گفت: مشکل صادرات فرآورده‌های لبنی به کشور عراق در یک هفته اخیر حل شده است. رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره مشکلات ایجاد شده برای صادرات لبنیات به کشور عراق اضافه کرد: عراق تعرفه گمرکی خود را در این زمینه افزایش داده و باعث شده بود مشکلاتی برای صادرات ما ایجاد شود. خوشبختانه در یک هفته اخیر عراق تعرفه‌های گمرکی خود را به حالت قبل بازگردانده و مشکل ما در این زمینه رفع شده است و درحال حاضر صادرات لبنیات ایران به این کشور در حال انجام است.