مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از افزایش سرمایه 150 میلیارد تومانی این مجموعه برای سال مالی آتی خبر داد.

محمدرضا رستمی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه «وآتی» در سال مالی منتهی به ۳۰/ ۹/ ۹۴ به‌‌رغم وضعیت نامناسب بازارها موفق به افزایش سودآوری ۱۶ درصدی شد، اظهار کرد: کار تیمی مناسب و نیروی انسانی حرفه‌ای این مجموعه در چند سال اخیر روند افزایش سرمایه مناسبی را برای شرکت رقم زده‌ به‌طوری که سرمایه این شرکت از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان در زمان حاضر رسیده است و برای سال مالی آتی نیز برنامه افزایش سرمایه تا ۴۵۰ میلیارد تومان را در دستور کار داریم. وی با اشاره به اینکه سال مالی آتیه دماوند ۳۰/ ۹/ ۹۴ است، اظهار کرد: آخرین افزایش سرمایه این مجموعه از محل مطالبات و آورده سهامداران محقق شد. وی همچنین با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در نظر دارد در اولین فرصت نسبت به جایگزینی سبد سهام خود اقدام کند، افزود: براساس این تصمیم قرار است آن دسته از سهامی را که براساس تحلیل‌های کارشناسی تیم حرفه‌ای مجموعه، بازدهی ندارد را با سهام جدید جایگزین کنیم. رستمی با اشاره به اولویت‌های سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در سال ۹۵ اظهار کرد: این مجموعه در نظر دارد با توجه به مزیت‌های کشور در حوزه انرژی خورشیدی، در سال ۹۵، دو نیروگاه ۱۰مگاواتی انرژی خورشیدی را بهره‌برداری کند.

وی با اشاره به اینکه مجوزهای لازم برای احداث این دو نیروگاه به‌طور کامل اخذ شده است، گفت: این دو پروژه به‌عنوان بزرگترین و اولین نیروگاه‌های فتوولتائیک در کشور با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و تجهیزات با کیفیت ظرف مدت یک سال راه‌اندازی خواهد شد. وی همچنین، ایجاد یک شهرک صنعتی جدید با هدف مهیا کردن شرایطی برای جذب بخش خصوصی خارجی و واگذاری به بخش خصوصی داخلی را از دیگر طرح‌های توسعه‌ای این شرکت عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از طریق گروه کارخانه‌های صنعتی و معدنی مالک شرکت فرآورده‌های ساختمانی (فراسا) است که این شرکت زمینی را به وسعت ۴۵۰ هکتار در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران در اختیار دارد. وی افزود: برنامه‌ریزی ما برای این زمین راه‌‌اندازی و ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی با کارکرد چندمنظوره به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی خدمات و مصالح نوین ساختمانی متشکل از بخش‌های تولیدی، خدماتی، لجستیکی، آموزشی، گردشگری و نمایشگاهی است. مدیرعامل شرکت آتیه دماوند اظهار کرد: ایجاد یک شرکت تجارت الکترونیک نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه برای سال ۹۵ است که با توجه به رشد فزاینده فناوری و اطلاعات در دنیا، در نظر داریم با ۲ برنامه عملیاتی نیازهای بانک صنعت و معدن را در این زمینه برآورده کنیم و از سوی دیگر برای سهامداران خود ارزش افزوده ایجاد کنیم.

رستمی با اشاره به ارزش ۳۷۲ تومانی NAV برای هر سهم آتیه دماوند افزود: با توجه به اینکه برخی دارایی‌های شرکت نیاز به کارشناسی مجدد دارند، این برآورد از NAV محافظه‌کارانه است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند همچنین پیش‌بینی کرد،سود سال آینده این شرکت به نسبت سال ۹۴ رشد داشته باشد و افزود: این رشد نیز براساس سه رخداد پیش‌بینی می‌شود، اول اینکه بسیاری از شرکت‌های تابعه کم‌بازده و«آتی» که براساس ضوابط و مقررات آماده‌سازی شده‌اند، در سال آینده در لیست واگذاری قرار دارند. رستمی گفت: مورد دوم اینکه شرکت‌هایی که امسال روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم سال آینده به سودآوری بیشتری می‌رسند که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌های آتیه‌سازان صنعت و معدن، گسترش انرژی نو‌آتیه و سایر شرکت‌های تابعه اشاره کرد و در مورد سوم نیز اینکه شرکت صنایع شیمیایی ایران که یکی از سهامداران آن «وآتی» است به دلیل سودآوری موجب سودآوری وآتی خواهد شد. رستمی همچنین با اشاره به تمرکز بخشی از پرتفوی این شرکت روی گروه محصولات شیمیایی و پیش‌بینی خود از بازار این محصولات و تاثیر آن بر سودآوری وآتی نیز گفت: خوشبختانه گروه صنایع شیمیایی ایران طرح‌های توسعه‌ای خوبی را در برنامه خود دارد و با توجه به اجرای برجام، فضای صادرات محصولات این مجموعه به اروپا مهیا شده است که متعاقب این اتفاقات و با اجرایی شدن طرح توسعه‌ای این شرکت، همچنین با توجه به مدیران حرفه‌ای این مجموعه و بازار مناسب جهانی محصولات آن، شرایط سودآوری خوبی خواهد داشت.

وی همچنین مهم‌ترین شرکت‌های خارج از بورس آتیه دماوند را شرکت لاستیک پارس با ۱۴۰۰ نفر پرسنل و فروش سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان و گروه کارخانجات صنعتی و معدنی با شرکت‌های تابعه‌ای همچون خزر‌خز، اکسیکو و فراسا عنوان کرد و افزود: مجموعه آتیه‌سازان صنعت و معدن نیز که یک شرکت ساختمانی است موفق شد در اولین سال فعالیت با سرمایه ۳۰ میلیاردی سال گذشته ۲۴ میلیارد ریال سودآوری را رقم بزند و در برنامه سال آینده سود ۸‌میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده و جزو بهترین شرکت‌های این مجموعه است. رستمی همچنین افزود: در مجموعه‌های غیربورسی گروه شرکت‌های حوزه نساجی همچون ریسندگی خاور، بافندگی فومنات و نخ خمین موجود هستند که استراتژی شرکت بر واگذاری این شرکت‌ها است، چرا‌که اندازه و سایز این شرکت‌ها پس از آماده‌سازی‌های لازم از سوی آتیه دماوند و اصلاح ساختار تکنولوژی، مالی، بازار و مالکیت آنها امروز مناسب برای واگذاری به بخش خصوصی است.