گروه بورس- مهرنوش سلوکی: تالار شیشه‌ای که این روزها شاهد رفتاری متفاوت نسبت به دو سال اخیر است، روز گذشته با رفتاری تعدیل شده به کار خود پایان داد. پس از جهش سه پله‌ای بورس در روز سه شنبه و رسیدن شاخص به سطح 71 هزار، روز گذشته شاخص تنها با 12 واحد رشد، روزی آرام را پشت سر گذاشت. اجرای عملی برجام در روزهای انتهایی ماه گذشته، خبرهای مثبتی در صنایع مختلف به همراه داشت که مسبب رشد شاخص گروه‌های مختلف بورسی شد. با این وجود روز چهارشنبه بعد از گذشت هفت روز تعداد صنایع منفی بیش از صنایع مثبت بود، به‌طوری‌که از میان 37 صنعت فعال بورسی، 15 صنعت مثبت و 21 صنعت منفی به کار خود پایان دادند. روز گذشته صنایعی چون ماشین‌آلات، استخراج کانه‌های فلزی و خودرو سردمداران رشد صنایع بورسی بودند و در مقابل صنایع استخراج نفت، محصولات کاغذی و حمل و نقل در قعر این جدول قرار گرفتند. همچنین در روز اخیر بیشترین حجم و ارزش معاملات در صنعت خودرو و بعد از آن گروه بانکی دیده شد که این صنایع در میانگین دی ماه نیز این جایگاه را در اختیار داشتند.

اوج خودرویی‌ها روی موج خوش‌بینی

صنعت خودرو که به‌عنوان یکی از صنایع هیجان‌انگیز بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای به شمار می‌رفت، این روزها با وجود مشکلات بنیادی در شرکت‌های بزرگ، حامل خبرهای خوبی درخصوص همکاری با شرکت‌های بزرگ خودرویی جهان است. این عامل به‌علاوه هیجان خرید میان سهامداران مسبب رشد ۹ درصدی این صنعت از ابتدای سال و رشد حدود ۲۰ درصدی در هفت روز اخیر شده است. مهرزاد منتظری، مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» درخصوص شرایط صنعت خودرو در این روزها گفت: صنعت خودرو این روزها بیش از هر چیز تحت تاثیر خبرهای مثبت است. سفر دکتر روحانی به فرانسه و برنامه‌های سایپا برای تبادل دارایی با شرکت‌های زیر مجموعه از مهم‌ترین خبرهایی است که درخصوص این صنعت به گوش می‌رسد.

وی در ادامه بیان کرد: سفر دکتر روحانی قطعا با امضای قراردادهایی با رنو و پژو همراه خواهد شد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که به قول و قرارها درخصوص فروش سهام خودروسازان به خارجی‌ها بینجامد. منتظری دلیل این امر را در عملکرد شرکت‌هایی مانند سایپا دانست و گفت: اگر قرار بر این بود که فروش سهام به شرکت‌های خارجی انجام شود؛ گروه‌هایی نظیر سایپا و زیر مجموعه‌های آن برنامه جابه‌جایی دارایی و افزایش سرمایه در زیر‌مجموعه‌ها را در دستور کار قرار نمی‌دادند. شرکت سایپا دیزل براساس گزارش شفاف‌‌سازی اعلام کرده که قصد دارد سرمایه خود را از مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۹۶۳۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش دهد. وی همچنین افزود: سهامدارانی که این روزها با هیجان به خرید سهام شرکت‌های خودرویی با زیان‌های انباشته سنگین اقدام می‌کنند، باید توجه داشته باشند که حتی قراردادهای همکاری بسیار خوب با شرکت‌های خارجی نیز نخواهد توانست در بازه یک تا دو سال آینده تغییرات مهمی در شرایط خودرو‌سازان ایجاد کند که در قیمت‌های فعلی این سهم‌ها دیده نشده باشد. در همین زمینه روز گذشته بیشترین حجم معاملات را نماد «خپارس» با جابه‌جایی ۲۳۷ میلیون سهم به ثبت رساند. بررسی خرید و فروش سهم‌های این نماد حاکی از آن است که حقیقی‌ها با مشارکت بیشتری در معاملات حضور داشته‌اند و بیش از ۸۲ درصد از سهم خرید را به خود اختصاص دادند. در روزهای گذشته پارس خودرو طی شفاف‌سازی اعلام کرد که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، افزایش سرمایه‌ای به مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد ریال را در برنامه خود دارد. در همین زمینه روز چهارشنبه بیشترین رشد قیمتی روزانه را نماد «خساپا» با رشد ۵ درصدی و در مقابل کمترین رشد قیمتی را «ختراک» به ثبت رساند.


قند و شکر و رشد‌های تصاعدی بی بنیاد

با وجود خبرهای نه چندان مطلوب در بخش تولید و فروش صنعت قند و شکر، این گروه از ابتدای سال رشدی معادل 56 درصد را در کارنامه خود دارد. صنعت قند و شکر که در ماه‌های اخیر همواره به‌عنوان یکی از صنایع محبوب نوسان‌گیران مطرح بوده است روز گذشته نیز با رشدی معادل 12/ 1 درصد مواجه شد. با این حال، خبرها درخصوص شرایط بنیادی این صنعت کماکان حکایت از بدهی بسیاری ازاین کارخانه‌ها به کشاورزان دارد. در همین زمینه دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه قند و شکر در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، خبر از بدهی 900 میلیارد تومانی کارخانه‌های قند و شکر و تصمیم دولت در زمینه خرید بخشی از شکر تولیدی کارخانه‌ها توسط دولت داد. مهرزاد منتظری درخصوص شرایط این صنعت طی مدت اخیر گفت: تصویر کلی این صنعت به گونه‌ای است که بهای تمام شده محصول آن بسیار بالاتر از بهای تمام شده تولید‌کنندگان شکر در دنیا است. به همین دلیل، صنعت قند و شکر در چند سال اخیر زیر پوشش حمایت‌های سنگین دولت از قبیل پرداخت یارانه و تعرفه‌های واردات سنگین قرار گرفته است. وی در ادامه گفت: در این شرایط نمی‌توان حتی در بلند‌مدت انتظار بهبود شرایط عملیاتی این صنعت را داشت. اکثر نوسانات قیمت سهام این صنعت روی تابلو بورس تهران بر اثر سفته‌بازی و تحت تاثیر خبرهایی مانند فروش زمین یا معاملات بلوکی است که به نظر می‌رسد با پیش‌بینی رفتار منطقی بازار روزهای آینده این روند تداوم چندانی نداشته باشد. در بحث نماد‌های این صنعت، روز گذشته قند ثابت خراسان با جابه‌جایی حدود 11 میلیون سهم جایگاه پرحجم‌ترین نماد را به خود اختصاص داد. «قثابت» که در بحث خرید و فروش شاهد مشارکت حدود 100 درصدی سهامداران حقیقی بود، در بخش خرید شاهد حضور کمرنگ (3 درصدی) سهامداران حقوقی بود. همچنین روز چهارشنبه بیشترین رشد قیمتی در نماد «قشرین» دیده شد و در مقابل نماد «قصفها» جایگاه کمترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. در مجموع روز گذشته از میان 10 نماد فعال این گروه هشت نماد مثبت و دو نماد دیگر منفی شدند.


کم‌اقبالی به کاشی و سرامیک در بازار مثبت

صنعت کاشی و سرامیک که قبل از اجرای برجام نیز از صنایع بی‌ تاثیر از رفع تحریم‌ها به شمار می‌رفت، این روزها به دلیل تداوم رکود در بخش ساخت‌و‌ساز، همچنان نتوانسته با اقبال خوبی در میان دیگر صنایع بورسی مواجه باشد. مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار در ادامه گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص این صنعت گفت: به نظر می‌رسد صنعت کاشی و سرامیک در همان چاله‌ای افتاده است که صنعت سیمان قرار دارد. رکود شدید داخلی و از دست رفتن بازارهای صادراتی در عراق از عواملی است که این صنایع را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. وی در ادامه بیان کرد: در این صنعت نمی‌توان انتظار بهبود شرایط کلان در افق میان مدت را داشت. با وجود ریزش قیمت سنگین شرکت‌های گروه، اما همچنان اکثر سهم‌های این صنعت p/ e بالاتر از میانگین بازار را دارند. احتمالا سود سال ۹۵ صنعت هم زیر سود اعلامی فعلی خواهد بود و این صنعت همچنان با ورود به دوران رونق فاصله دارد. در بازار این صنعت روز گذشته، «کترام» جایگاه بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. تولیدی کاشی تکسرام که در روز اخیر مشارکت بازیگران حقوقی را نیز به خود دید، در سابقه عملکرد خود در ۱۰ روز اخیر شاهد ۶ روز مثبت بوده است. همچنین روز چهارشنبه تنها نماد با رشد قیمتی متعلق به شرکت کاشی سعدی بود و دیگر نمادهای این صنعت با قرمزپوشی به کار خود پایان دادند.


امید به بیمه در پسابرجام

با وجود اینکه صنعت بیمه روز گذشته شاهد نزول شاخص روزانه به میزان 21/ 0درصد بود، اما همچنان در بررسی هفت روزه رشد 12 درصدی را در کارنامه خود دارد. این صنعت که قبل از رفع تحریم‌های اقتصادی همواره به‌عنوان صنعتی مطلوب در پسابرجام مطرح بود، این روزها همراه گشایش‌های اقتصادی می‌تواند شرایط رو به توسعه‌ای را در آینده داشته باشد. منتظری درخصوص شرایط این صنعت به‌طور بنیادی بیان کرد: بررسی عملکرد کلان صنعت در سال اخیر نشان از رشد حق بیمه دریافتی و در کنار آن رشد بالاتر هزینه خسارت پرداختی صنعت دارد. علاوه بر این شرکت‌های این صنعت در سال جاری به دلیل ریزش قیمت‌ها در بورس مجبور به در نظر گرفتن ذخایر کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در صورت‌های مالی خود شده‌اند. وی در ادامه گفت: بورس تهران در حافظه خود شرکت‌های بیمه‌ای را با p/ e بالا به‌خاطر دارد؛ ولی تحت تاثیر افت دو سال اخیر p/ e کنونی اکثر شرکت‌ها معقول‌تر شده و به میانگین بازار نزدیک شده است. با این حال بررسی عملکرد سود و زیان 9ماهه شرکت‌های صنعت نشان از بهبود عملکرد در اکثر شرکت‌ها نسبت به سال مالی گذشته دارد. منتظری همچنین درخصوص شرایط این صنعت در پساتحریم گفت: صنعت بیمه از برداشته شدن تحریم‌ها نیز تاثیر مثبت می‌بیند. در کل به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بورس تهران می‌توانند این صنعت را برای سرمایه‌گذاری با امید به رشد در سال 95 تحت نظر داشته باشند. شرکت‌های دارای پرتفوی بیمه بهینه و سرمایه‌گذاری‌های مناسب که حداقل p/ e را هم داشته باشند، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در گروه بیمه هستند.

سنگینی کفه قرمزپوش‌های بورس