فلز سرخ در مسیر رفت و برگشت قیمت
سحر نمایشی: مس که اولین روز از معاملات خود را طی هفته جاری با افت 60/ 2 درصدی نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته آغاز و مرز 5 هزاردلاری خود را شکسته بود، دیروز مجددا روند صعودی در پیش گرفت و با نرخ 5 هزار و 10 دلار در هر تن معامله شد که نسبت به روز سه شنبه افزایش 89/ 0 درصدی داشته است.

به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی ریزش نا‌گهانی نرخ مس طی معاملات در آغاز هفته جاری به دلیل انتشار اطلاعاتی مبنی بر کاهش 8/ 8 درصدی سود شرکت‌های صنعتی چینی در ماه آگوست بوده است.

بر‌اساس آمارهای موجود این افت قیمت از سال 2009 تا کنون بی‌سابقه بوده، البته این در شرایطی است که بهای این محصول در 21 جولای سال جاری نیز برای ساعاتی مرز 5 دلاری خود را شکست، اما مجدد افزایش یافت و به روند ثابت خود با نوسانات محدود ادامه داد.


البته نا‌گفته نماند این افت‌و‌خیز اندک مس پس از انتشار اخباری مبنی بر افزایش واردات چین رشد فلز سرخ را در روز ۱۱ آگوست ماه گذشته به دنبال داشت که نرخ ۵ هزار و ۴۰۰ دلاری را در این روز تجربه کرد.از سویی داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی چین در ماه جاری میلادی با سریع‌ترین سرعت خود بعد از بحران مالی جهانی افت کرده است که این موضوع ناشی از کندشدن تقاضای این محصول در بازارهای جهانی بوده است.همچنین گزارش‌های منتشر شده از سوی بلومبرگ نشان می‌دهد که رکود بازارهای کالایی از جمله مس منجر به زیان سهام تولیدکنندگان موادخام شده است.


اکثر اقتصاددانان بر این باورند که فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره را در دسامبر افزایش خواهد داد که این موضوع تاثیر زیادی بر بهای فلزات خواهد داشت. در ماه‌های اخیر، زمان افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی چالش‌برانگیزترین موضوع در بازارهای کالایی محسوب می‌شود.


از سوی دیگر بر‌اساس پیش‌بینی‌های منتشر شده بخش مشاوره اقتصادی دولت استرالیا اعلام کرده است که تولید مس تا سال ۲۰۱۶ به میزان ۴۰ درصد رشد داشته باشد.

این در شرایطی است که مس سال جاری را با حجم تولید متعادلی آغاز کرد. از طرفی هم به دلیل افت ۲۹درصدی واردات این فلز توسط چین در ماه مارس نسبت به ماه فوریه، مس در بازار‌های جهانی ریزش کرد و در حدود ۵ هزار دلار در نوسان بود. اما تحلیلگران با توجه به کاهش سطح ذخایر مس در بورس شانگهای و کمبود عرضه این محصول و همچنین آمار انتشاریافته از موجودی انبارLME قیمت‌های جهانی مس را صعودی پیش‌بینی می‌کنند. این آمار طرف تقاضای مس را تقویت خواهد کرد.


از آنجا که چین با 40 درصد از مصرف مس جهان، به‌عنوان اولین و تاثیرگذارترین مصرف‌کننده مس محسوب می‌شود، بنابر این رشد اقتصادی این کشور بسیار مهم و تعیین‌کننده است. موسسات مالی پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد چین در سال جاری و آینده، رشد 7درصدی خواهد داشت که این رشد اقتصادی در صورت تحقق، می‌تواند از نرخ فلز سرخ در روزهای سخت حمایت کند.


از همین رو پیش‌بینی کاهش قیمت مس قابل درک تر از افزایش آن است، بنابراین با توجه به متغیرهای تاثیر گذار و رشد موجودی انبارها قیمت مس طی ۲ تا ۳ سال آینده شرایط سختی را خواهد داشت و ممکن است که دیگر نتواند سطوح۸هزاردلار یا ۹هزار دلاری را تجربه کند.


بر این اساس نرخ فلز سرخ در سه ماه گذشته افت پی در پی داشته است که طولانی‌ترین کاهش قیمت در 6 سال گذشته محسوب می‌شود. به گفته برخی از تحلیلگران بازار جهانی فلزات اساسی عامل اصلی این افت قیمت رشد حجم تولیدات صنعتی چین بوده است.از سویی در بازار شاهد آن هستیم که به‌صورت نسبی قیمت‌های ماهانه مس در ۴ ماه اخیر کاهش ممتدی را تجربه کرده که مهم‌ترین‌ دلیل آن را نیز باید ترس از کاهش تقاضای چین دانست. این در حالی است که حجم تقاضا به‌خصوص تقاضای وارداتی مس تصفیه شده کاهش یافته است، ولی این وضعیت به آن معنی نیست که قیمت‌ها باید تا ۴۰ درصد کاهش یابد. اتفاقی که هم‌اکنون با ثبت نرخ 5010 دلاری برای هر تن مس در بورس فلزات لندن به ثبت رسیده است. به جرات می‌توان گفت که فعالان بازار هم‌اکنون به قیمت‌ها بسیار بدبین شده‌اند، زیرا در کنار افت قیمت‌ها در بازارهای کالایی، سقوط ارزش شاخص‌های سهام در اقصی نقاط جهان نیز به ثبت رسیده که همراه با افزایش ارزش یوآن و دلار آمریکا در هفته‌های اخیر، جو ناامیدکننده خطرناکی را به بازار تزریق کرده است.


هم‌اکنون در بازارهای جهانی شاهد عقب‌نشینی خریداران هستیم، زیرا در کنار ترس از خرید و البته افت حجم تقاضا، هنوز هم ذهنیت فعالان بازار بر کاهش بیشتر قیمت‌ها قرار دارد که می‌تواند روزهای پیش‌رو را با قیمت‌هایی بسیار پایین به یک فاجعه تاریخی در بازار مس تبدیل کند هرچند که هم‌اکنون نیز در حال تجربه تراژدی مس هستیم.


این روزها روندی متفاوت در بازارهای جهانی مخصوصا فلز سرخ در حال تجربه شدن است، زیرا با کاهش نرخ بهره رسمی در چین، ارزش یوآن افزایش یافته که در کنار برخی رخدادهای دست‌ساخته دولتی در بازار چین به وقوع پیوسته است. از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا نیز به افزایش ارزش دلار منجر خواهد شد که این موارد متناقض، تاثیرات مبهمی بر بازار مس بر جای می‌گذارد، ولی افزایش ارزش دلار با توجه به عرف قیمت‌گذاری بین‌المللی موثرتر خواهد بود. به نظر می‌رسد ترس از کاهش بیشتر قیمت مس و شکسته شدن مجدد کف روانی ۵هزار دلار چندان هم دور از ذهن نخواهد بود.


از طرفی بازارهای مالی و کالای جهانی روز پنج‌شنبه که شاخص مدیران خرید چین منتشر می‌شود و احتمالا نشان می‌دهد بخش کارخانه‌ای این کشور در سپتامبر برای دومین ماه متوالی کوچک شده است، آزمون حساسی را پیش رو خواهند داشت که این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر روند قیمت این فلز سرخ داشته باشد.