برنارد آو، استراتژیست بازارهای شرکت «آی.جی» طی گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی رکود قیمت کالاها و تاثیر آن بر سیاست‌‌گذاری‌های بانک مرکزی‌ آمریکا پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهای اخیر شرکت معدنی خوشنام گلنکور با سقوط شدید سهام مواجه شده‌است. سهام این شرکت در بازار لندن 29 درصد کاهش یافته و این موضوع، به‌عنوان مشتی از خروارها سهام دیگر، چشم‌انداز بازار کالایی را تیره و تار کرده است. برخی معتقدند سهام بازار کالایی بر لبه پرتگاه قرار دارد.


برنارد آو در این رابطه به تلویزیون بلومبرگ گفت: به عقیده من فضای بازارهای کالایی مدتی است که با مشکل روبه‌رو شده است. قیمت پایین کالاها نقش مهمی در افت تورم ایفا کرده و تقاضای کنونی، به نسبت موجودی مازاد بازار، بسیار کم است. این مشکل را در بازار نفت و سایر کالاها داشته‌ایم. آو افزود: رکود بازار چین نیز به تقاضای کالاهای دیگر از جمله مس و آلومینیوم و سایر فلزات لطمه زده است. اکنون سرمایه‌گذاران نگران هستند که شرکتی مانند گلنکور چطور می‌خواهد مشکلات بدهی‌اش را حل کند و قیمت پایین کالاها، چطور بر درآمد این شرکت تاثیر خواهد گذاشت. به گفته وی، تمامی این مشکلات در دیدگاه سرمایه‌گذاران به این شرکت اثر می‌گذارد و قیمت سهام نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مجری «بلومبرگ» اشاره کرد که قیمت کالاها وابستگی شدیدی به تصمیم فدرال‌رزرو در رابطه با افزایش نرخ بهره دارد و همان‌طور که اخیرا جانت یلن اعلام کرده، احتمال افزایش در سال ۲۰۱۵ هنوز وجود دارد. او از استراتژیست بازارهای آی.جی پرسید که قیمت پایین کالاها، چطور می‌تواند بر تصمیم فدرال‌رزرو تاثیر بگذارد و آیا احتمال دارد این تصمیم را به تعویق بیندازد؟ برنارد آو پاسخ داد:‌ بر اساس اظهارات مقامات فدرال‌رزرو می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که بانک مرکزی می‌خواهد یا در ماه اکتبر یا دسامبر سال جاری، نرخ بهره را افزایش دهد، اما به عقیده من دسامبر گزینه محتمل‌تری است. آو ضمن اشاره به اینکه تورم آمریکا هنوز به سطح مورد نظر افزایش نیافته تصریح کرد: تا زمانی‌که رشد اقتصادی آمریکا با سرعت کنونی ادامه پیدا کند، فدرال‌رزرو بر تصمیم خود پابرجاست. نرخ تورم سالانه نیز رشد کرده و به نظر می‌رسد نرخ اشتغال بیشتر رشد کند. از سوی دیگر، به گفته برنارد آو، قیمت‌گذاری در بازارها نشان می‌دهد که بازار کاملا متقاعد نشده‌اند که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش خواهد داد و معامله‌گران فکر می‌کنند تا سال آینده افزایش نرخ بهره اتفاق نمی‌افتد. در بازار آتی نیز این‌طور مشخص شده که تنها ۴۱ درصد احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر وجود دارد. به گفته «بلومبرگ» ماجرای بازارهای کالایی، نرخ بهره و گلنکور مدت‌ها است که در جریان بوده و نگرانی‌ها درباره چین نیز جدید نیست. پس چه چیزی باعث شده قیمت سهام تا این میزان کاهش پیدا کند؟ برنارد آو در پاسخ گفت: بعید می‌دانم تنها ماجرای گلنکور و بازار چین در کاهش ارزش سهام جهانی تاثیر گذاشته باشد، بلکه عوامل دیگری مانند رسوایی فولکس‌واگن، سقوط سود بخش صنعت در چین و ... تاثیر بسزایی در اوضاع داشته است.