موج جدید رکود در بازار فولاد

گروه بورس کالا- سارا مالکی: روز گذشته شمش فولاد خوزستان با کاهش قیمتی ۵۰ تومانی در بورس کالا عرضه شد تا بازتابی از ادامه نوسان در بازار فولاد باشد.


به این ترتیب درست در روزهایی که پس از ثبات نسبی قیمت‌ها کارشناسان به کف رسیدن قیمت فولاد را تایید می‌کردند، قیمت شمش فولاد ناگهان تا 50 تومان با کاهش همراه شد. این کاهش قیمت روز گذشته در شرایطی رخ داد که فولاد خوزستان برای نزدیک به یک ماه عرضه‌ای در بورس کالا نداشته است و حالا در روزهایی که به نظر می‌رسید قیمت‌ها به کف رسیده‌اند، شمش فولاد خوزستان بازار را با یک شوک جدید مواجه کرده است.


کاهش ۵۰ تومانی قیمت شمش فولاد خوزستان به‌عنوان ماده اولیه تولید محصولات فولادی، اتفاقی است که در میان فعالان حوزه فولاد واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است؛ اما به نظر می‌رسد پررنگ‌ترین واکنش بازار به این کاهش قیمت، موج جدید انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در شمش و محصولات میانی و نهایی آن باشد. اما در شرایطی که بازار فولاد کشور به دلیل نبود تقاضای واقعی با رکود مواجه است و قیمت‌های فعلی به قدری پایین آمده‌اند که تولیدکنندگان عملا با زیان همراه هستند، کاهش قیمت شمش خوزستان چه تاثیری در شرایط بازار خواهد داشت؟ آیا در شرایط رکودی کاهش قیمت آخرین راهکار است و با این اقدام بازار به حرکت در خواهد آمد؟


در پاسخ به سوالات یاد شده کارشناسان عقیده دارند در شرایط رکود بهتر است کاهش قیمت به‌عنوان اولین و آخرین راهکار در نظر گرفته نشود، در عوض می‌توان با به کار بستن استراتژی‌هایی مانند کاهش هزینه‌های جاری، تحریک تقاضا، مدیریت تقاضا و اقداماتی از این دست بازار را مدیریت کرد، اما با وجود چنین توصیه‌ای از سوی کارشناسان و پیشنهاد آنها برای ثبات قیمت‌ها به جای کاهش، فولاد خوزستان روز گذشته برای عرضه 80 هزار تن شمش بلوم 5SP به‌صورت اقساط و پرداخت حداکثر 90 روزه کاهش قیمت 50تومانی در نظر گرفت.


یک کارگزار بورس کالا در تحلیل این اقدام فولاد خوزستان عقیده دارد درست است که کاهش قیمت اولین و آخرین راهکار خروج از بحران در شرایط رکود نیست؛ اما در شرایطی اجباری مانند حالا که انبارهای تولیدکنندگان از محصولات تولیدی انباشته شده است، چاره‌ای جز کاهش قیمت باقی نمی‌ماند.


این کارگزار پیش‌بینی می‌کند که از این پس باید منتظر کاهش 50 تومانی قیمت میلگرد، تیرآهن، قراضه و... باشیم. به عقیده او شاید فولاد خوزستان مجبور به کاهش قیمتی بیش از رقم یاد شده نیز بشود؛ زیرا در حال حاضر قیمت شمش‌های متفرقه در بازار به 1200 تومان نیز می‌رسد این در حالی است که شمش فولاد خوزستان با وجود کاهش قیمت 50 تومانی، با احتساب هزینه‌هایی مانند کارمزد، مالیات و حمل‌ونقل از اهواز تا شهرهای دیگر به محدوده 1370 تومان نیز می‌رسد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد در آینده باید باز‌هم منتظر کاهش قیمت باشیم.


فولاد خوزستان در کنار کاهش ۵۰ تومانی، هزینه ۲ درصدی ماهانه که بابت ال‌سی دریافت می‌کرد را نیز به ۵/ ۱ درصد رساند. این اقدام فولاد خوزستان برای کاهش قیمت در شرایطی است که این تولیدکننده پیش از این با دیگر فولادسازان بزرگ برای ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها و حفظ بازار به اجماع رسیده بودند، اما پس از مدتی با ادامه پیدا کردن رکود در بازار از قول و قرار قبلی خود برای ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها دست کشیدند.


فولاد خوزستان: مجبور به کاهش ۵۰‌تومانی شدیم

همانطور که اشاره شد برخی کارشناسان عقیده دارند بهتر است در شرایط رکود قیمت‌ها ثابت نگاه داشته شوند و در عوض تمرکز روی مدیریت تقاضا در بازار قرار بگیرد. این پیشنهاد اگرچه منطقی به نظر می‌رسد اما معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان با بیان اینکه شرکت برای فروش محصولات خود مجبور به کاهش نرخ شد، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»‌ می‌گوید: کاهش نرخ پایه عرضه شمش فولاد خوزستان به درخواست مشتریان این شرکت بوده است.


بهمن تجلی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح قیمت‌های بازار نیز حدودا ۵۰ تومان کمتر از نرخ فعلی فولاد خوزستان است، می‌گوید: نرخ فعلی ما یک هزار و ۲۰۲ تومان است و ما برای جلب رضایت مشتریان و فروش محصول مجبور به کاهش قیمت شدیم زیرا تقاضا برای محصولات این شرکت به نرخ یک هزار و ۱۵۰ تومان وجود داشت به همین دلیل مجبور به کاهش قیمت ۵۰ تومانی شدیم.


اما در شرایطی که مهدی سرلک، کارشناس بازار فولاد عقیده دارد کاهش قیمت ناگهانی از سوی شرکت‌های نیمه‌دولتی که از امکاناتی خاص برخوردار هستند به تولیدکنندگان کوچک بخش خصوصی آسیب می‌زند، تجلی‌زاده اقدام اخیر فولاد خوزستان را نرخ‌شکنی در بازار نمی‌داند و می‌گوید: در حال حاضر سطح قیمت‌های فعلی بازار نیز در همین محدوده است و فولاد خوزستان نرخ‌شکنی نداشته و نرخ‌های فروش این شرکت در بورس بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده بوده و فروش واحدهای بخش خصوصی نیز با این ارقام انجام می‌شود.


روز گذشته ۸۰ هزار تن شمش بلوم ۵sp از سوی این شرکت عرضه شد که ۶۲ هزار و ۹۰۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت و مورد معامله قرار گرفت.


سرنوشت بازار پس از کاهش قیمت شمش

کاهش 50 تومانی قیمت شمش فولاد خوزستان دیروز در حالی صورت گرفت که برخی تولیدکنندگان بخش خصوصی در پی رشد قیمت ارز در انتظار افزایش قیمت فولاد بودند. این تولیدکنندگان معتقدند این افت قیمت باعث به‌هم خوردن تعادل بازار خواهد شد و موج کاهشی مجدد را در پی دارد، برخی دیگر نیز افت 50 تومانی قیمت محصولات این شرکت را روشی برای جذب مشتری در شرایط رکودی عنوان می‌کنند و معتقدند سطح فعلی بازار در همین محدوده است و بازار با کاهش بیشتر قیمت‌ها مواجه نخواهد شد.


در حال حاضر شمش فولاد از سوی بخش خصوصی با قیمت حدود ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان عرضه می‌شود که نرخ فروش فولاد خوزستان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۲۵۳ تومان است. به عقیده کارشناسان این رقم با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های پرتی در کارخانه مقصد به ۱۳۷۵ تومان نیز می‌رسد.


حال در شرایطی که به دلیل متوقف بودن فعالیت‌های عمرانی در کشور تقاضای واقعی برای فولاد وجود ندارد، فعالان بازار عقیده دارند موج جدید کاهش قیمت فولاد رکود بازار را عمیق‌تر می‌کند. به این ترتیب تجاری که با توجه به قیمت‌هایی پایین و ثبات آنها در روزهای گذشته، احتمال بازگشت قیمت‌ها در ماه‌های آینده، بازار فولاد را برای آنها جذاب کرده بود، با مشاهده تمایل برای کاهش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان از این بازار خارج خواهند شد.


حال با این اقدام فولاد خوزستان باید منتظر ماند و دید این اقدام تا چه میزان به تحریک بازار منجر خواهد شد.