سحر نمایشی: سکوت بازار فلزات پایه و انتظار معامله‌‌گران برای تعیین تکلیف روند بازار که هر ساله تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد، موجب شده تا قیمت فروش این محصولات در بازار روند نزولی داشته باشد. بر این اساس روز گذشته خبری از تقاضا و معاملات خاصی در بازار فلزات رنگی نبود و به گفته معامله‌گران همانند بیشتر هفته‌ها، این هفته نیز بازار روز چهارشنبه را در سکوت گذراند و به نظر می‌رسد روند واقعی بازار بعد از پایان ماه جاری خود را نشان خواهد داد.

همچنین فروشنده‌ها به دلیل نبود خریدار، قیمت برخی محصولات همچون روی را تا ۱۰۰ تومان کمتر از نرخ واقعی به فروش می‌رسانند ولی در مورد محصولی همچون مس نیز کاهش ۵۰ تومانی در هر کیلو شنیده شده است.

در همین حال قیمت آلومینیوم همچنان در محدوده ۷ هزار و ۸۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود، البته این در شرایطی است که مقاومت فروشنده‌های این فلز نقره‌ای برای عدم کاهش قیمت ادامه دارد؛ چرا که علاوه بر موضوع تقاضای پایان سال، عدم انتشار اخباری که نشان دهد محموله‌هایی از شمش در راه بازار باشد نیز انگیزه‌ای برای بالا نگه‌داشتن قیمت این محصول بوده است. در این شرایط به دلیل کمبود این محصول در بازار داخلی و کاهش تولیدات پیش‌بینی آگاهان برای فلز آلومینیوم صعودی خواهد بود.

همچنین طی مدت اخیر کارشناسان درباره اینکه قیمت فلزات پایه در بازار آزاد افزایش می‌یابد یا در مسیر ثبات حرکت می‌کند، تحلیل‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند. آن طیف که به ثبات قیمت‌ها معتقدند به مازاد عرضه فعلی بازار و ادامه آن برای سال‌های آینده اشاره می‌کنند و بر این باورند که فعلا قیمت‌ها به ویژه تا ۱۰ تیرماه سال جاری و پس از انجام توافق جامع تغییر محسوسی را تجربه نخواهند کرد، اما تحلیلگرانی که احتمال رشد قیمت‌ها را مطرح می‌کنند به رشد تقاضای این محصولات اشاره می‌کنند و پیش‌بینی آنها جهش تدریجی این محصولات و نوسانات نرخ ارز تا ۲ ماه آینده است.

البته این در شرایطی است که فعالان بازار نیز دیدگاه متفاوتی دارند و بر اساس کمبود موجودی انبارهای خود نظرهای متفاوتی ارائه می‌کنند، به‌طوری که برخی موقعیت بازار را طبیعی و روند رو به رشد قیمت محصولات را مناسب می‌بینند و برخی دیگر از معامله‌گران التهاب فعلی بازار را بلاتکلیفی نرخ می‌دانند و عقیده دارند که اگر روند فعلی قیمت‌ها ادامه‌دار باشد احتمال رکود طولانی مدت بازار وجود دارد.

از طرفی نیز بررسی بازار نفت نشان می‌دهد جو مثبتی در راه است و تا چند هفته آینده پس از آنکه بهای نفت مجدد به کف قیمتی برسد باز هم می‌تواند رشد کند و مرز ۵۵ دلار را هم بشکند و درباره بازار فلزات پایه هم که معمولا با اختلاف فازی چند هفته‌ای از انرژی تبعیت می‌کند باید در انتظار روند نوسانی قیمت‌ها و آغاز رشد این بازار باشیم. البته باید توجه داشت که قیمت فلزات پایه که در هفته‌های گذشته به پایین‌ترین سطح خود نزول کرده بود تحت تاثیر جو روانی قرار داشته و با افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر در شروع هفته آتی کمی بهبود خواهد یافت.

بر این اساس بازار داخلی فلزات رنگی در هفته گذشته به دلیل نوسان قیمتی فلزات در بورس لندن و بی‌اطلاعی از آینده بازار با ابهام مواجه بود، به گونه‌ای که متقاضیان برای ثبات بیشتر بازار و در واقع احتمال تداوم کاهش بیشتر قیمت‌ها خریدهای خود را به این هفته موکول کرده‌اند. به نظر می‌رسد پیش‌بینی این خریداران محقق نشد، چرا که با افزایش جزئی نرخ ارز در کوتاه مدت و احتمال عبور آن از ۳ هزار و ۴۰۰ تومان کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در هفته جاری در بازار داخلی فلزات افزایش جزئی قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

به گفته یکی از فعالان بازار، نباید از تغییرات نرخ ارز بر بازار غافل باشیم به گونه‌ای که نه‌تنها در بازار جهانی افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر باعث تغییر بر روند قیمتی شده بلکه نوسانات چند روز اخیر دلار در مقابل ریال نیز باعث شده در چند روز گذشته سکان هدایت بازار فلزات پایه داخلی به دستان ارز بیفتد. وی افزود: تا زمانی که نرخ ارز در نوسان است بازار داخلی را متاثر خواهد کرد. اما این احتمال وجود دارد که هیجانات ناشی از نرخ ارز بتواند مسیر بازار این محصولات را تغییر دهد به این ترتیب باید منتظر ماند و دید پارامترهای مهم و تاثیرگذار، بازار را چگونه هدایت می‌کنند.

از سویی نیز بازار جهانی فلزات پایه هم شرایط مناسبی را طی دو هفته گذشته تجربه نکرده و مدام در حال نوسان قیمت‌ها بوده، تا جایی که تاثیر زیادی بر حاشیه سود مصرف‌کنندگان و میزان تقاضای معامله‌گران بازار داخلی گذاشته است. با وجود آنکه افت مجدد نرخ فلزات رنگی در بازارهای جهانی تاثیر زیادی بر بازار داخلی گذاشت، اما تغییر زیادی در خرید و فروش و حجم معاملات طی این مدت حاصل نشده است. این در شرایطی است که انتظار می‌‌رود بازار کلیه فلزات پایه به دلیل فصل تقاضا و ریزش قیمت این محصولات، شاهد سرازیر شدن سیل سرمایه‌گذاری‌های نقدی باشد. بر این اساس به گفته فعالان، بازار داخلی فلزات رنگی در بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها با روند نزولی مواجه شده‌اند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار را پیش‌بینی کنند و در حال حاضر همه دست نگه داشته‌اند. به این ترتیب در بازاری که هر روز یک عامل جدید در تغییر روند آن دخالت دارد و بر منفعت و سود بیشتر معامله‌گران اثر می‌گذارد، عجیب نیست که معامله‌گران به ثبات امیدوار نباشند و برای پیش‌بینی روزهای آینده با اما و اگرهای مختلفی مواجه شوند.

همچنین در بازارهای جهانی نیز بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی بلومبرگ موجودی انبارهای برخی فلزات رنگی همچون مس در بورس نیویورک کاهش ‌یافته اما به باور تحلیلگران این کاهش تغییری در دیدگاه سرمایه‌گذاران پدید نیاورده است.

کارشناسان بازار فلزات اساسی معتقدند اگر خبرهای مثبت دیگری از اقتصاد آمریکا منتشر نشود قیمت مس حمایت نخواهد شد؛ زیرا شرایط در بازار کار و نیز میزان مصرف شهروندان هنوز به اندازه کافی مطلوب نیست. در تازه‌ترین گزارش وزارت کار آمریکا آمده بود که تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری طی یک ماه اخیر افزایش یافته است.

سمت و سوی بازار جهانی فلزات پایه

در بازارهای جهانی شرایط خاصی حاکم شده است زیرا قیمت نفت به‌عنوان موتور محرک اقتصاد جهانی به‌صورت نسبی در کمترین حد از ابتدای بحران سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار گرفته که این وضعیت باعث شده است تا بهای سایر کالاها نیز وارد یک فاز نزولی شود که نوسان کلی قیمت فلزات پایه را می‌توان در این چارچوب بررسی کرد. به‌عنوان مثال قیمت مس پس از نزدیک شدن به قیمت ۵۵۰۰ دلار در هر تن در ماه‌های اخیر در روزهای اخیر به ۶۰۴۱ دلار در هر تن رسیده است که نشان دهنده رشد قیمتی نزدیک به ۱۰ درصد است ولی مجددا در مسیر تعدیل قرار گرفته است. آلومینیوم هم شرایط مشابهی دارد و پس از نزدیک شدن به ۱۶۵۰ دلار در هر تن، هم اکنون به قیمت ۱۷۸۵ دلار در هر تن رسیده است که باز هم افزایش قیمت محسوسی را به نسبت نشان می‌دهد. از سویی باید گفت که پس از ثبت قیمت‌هایی بالاتر از ۱۰ هزار دلار در پایان سال ۲۰۱۰ برای مس، هم اکنون مدتی است که از کف قیمتی چندین سال اخیر این کالا فاصله گرفته‌ایم که این مطلب درخصوص سایر فلزات پایه نیز به‌صورت شکننده‌ای تجربه شده است. این موارد نشان می‌دهد که بازار مس و سایر بازارهای کالایی مخصوصا فلزات پایه پتانسیل رشد قیمت‌های قدرتمندی دارند که البته ضعف تقاضای جهانی، کاهش حجم واردات چین، نوسان موجودی انبارها و همچنین انتظار برای افزایش حجم تولید به تبع سرمایه‌گذاری‌های پیشین در بسیاری از معادن یا افزایش سطح تکنولوژی‌ها و البته کاهش قیمت تمام شده مواردی است که این رشد قیمت‌ها را به تعویق می‌اندازد. با توجه به نوسان قیمت دلار و برخی رخدادهای اقتصادی در جهان به نظر می‌رسد که بازار فلزات پایه مخصوصا مس و آلومینیوم در کوتاه‌مدت باز هم نوسانات فعلی را تجربه خواهد کرد که نوسان نسبی و روزشمار قیمت‌ها به‌صورت محدود می‌تواند ادامه یابد. پس از تجربه این وضعیت می‌توان به بازگشت ثبات به بازار در میان مدت امیدوار بود که نهایتا برای درازمدت باز هم می‌توان افزایش بهای این قبیل کالاها را به همراه دیگر محصولات در بازارهای کالایی انتظار داشت.

بازار فلزات رنگی در انتظار شوک قیمت‌ها