تصمیم‌گیری‌های کلان برای زنجیره ارزش سنگ‌آهن و فولاد

گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران هدف از تشکیل شورای آهن و فولاد را بررسی دیدگاه و تعامل برای بررسی وضعیت زنجیره سنگ‌آهن عنوان و اظهار کرد: انجمن سنگ‌آهن به انجمن فولاد پیشنهاد تشکیل شورایی را داد که با همفکری و تعامل نظر در آن بتوان وضعیت زنجیره ارزش سنگ‌آهن را با دیدگاه کلی و فنی‌تر بررسی کرده تا ارائه و تنظیم سندهای راهبردی که در چند ماه اخیر همگان را با تاملی جدی روبه‌رو‌ کرده است با روندی علمی و فنی‌تر صورت پذیرد. بهرام شکوری خاطر نشان کرد: به ‌رغم لازم و ملزوم بودن زنجیره تولید آهن و فولاد، متاسفانه توجه خاص دولت به صنعت فولاد (به‌عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش سنگ‌آهن) باعث توجه نکردن به رشد دیگر حلقه‌های این زنجیره شده و این عامل اگر در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر کل زنجیره نداشته باشد حتما در بلند‌مدت حلقه‌های بعدی را دچار معضل خواهد کرد.

وی ادامه داد: سیاست‌های دولت برای افزایش تولید فولاد سبب توجه خاص مسوولان به این بخش شده، بدون اینکه زمینه مساعد را برای تولید این محصول از حلقه‌ آغازین آن یعنی استخراج سنگ‌آهن آغاز کنند. در ایران بخش معادن و صنایع فولاد به‌صورت دو بخش کاملا مجزا از هم فعالیت می‌کنند، اما برخلاف این استقلال، این دو بخش کاملا به هم وابسته بوده و هدف‌گذاری یکی متاثر از دیگری است.

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ضرورت تشکیل شورای سنگ‌آهن و فولاد را بسیار مهم دانست و گفت: اعضای شورا متشکل از ۵ نفر شامل ۲ نفر از هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، ۲ نفر از هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد و یک نفر که عضو هر دو انجمن است، خواهند بود.

وی خاطر‌نشان کرد: در کنار استقلالی که هر یک از انجمن‌های صنفی سنگ‌آهن و فولاد دارند و در راستای استیفای حقوق صنفی خود گام بر می‌دارند، اهداف مشترک و تاثیر‌گذار بر هر یک از حلقه‌های زنجیره ارزش سنگ‌آهن وجود دارد که شاید نتوان به‌طور خاص در هر انجمن جداگانه بررسی شود، بنابراین، لازم است تا شورایی متشکل از انجمن سنگ‌آهن و فولاد با در نظر گرفتن منافع جمعی و ارتباط تنگاتنگ با دولت بتواند راهکارهای خوبی برای اعتلای زنجیره ارزش سنگ‌آهن ارائه کند.

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نقش حاکمیتی دولت را در حمایت از این شورا مهم دانست و یکی از وظایف این شورا را استفاده از کارشناسان مجرب و نخبگان جامعه معدنی و صنعت فولاد کشور دانست و ارتباط صنعت و دانشگاه را برای تنظیم اسناد و قوانین معدنی و صنعتی در حوزه زنجیره ارزش سنگ‌آهن مهم ارزیابی کرده و سندی را کاربردی دانست که همه جوانب زنجیره ارزش سنگ‌آهن وفولاد را با هم ببیند.

وی خاطر‌نشان کرد: اگر هدف از تولید ۵۵میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ با نگاه صادرات در منطقه باشد، ظرفیت و پتانسیل‌های منطقه خاورمیانه و کشورهای عضو ECO در حال حاضر بیش از ۹۰ میلیون تن فولاد بوده اما اگر ما نتوانیم جنبه رقابتی بودن محصولات فولادی را در منطقه با کشورهای دیگر از جمله چین، ترکیه و هند بررسی کنیم و نتوانیم قیمت‌های فروش محصولات را تا حد ممکن به قیمت‌های جهانی نزدیک کنیم حتی باید به فکر عدم خرید محصولات فولادی توسط بازارهای داخل کشور باشیم و نیاز داخل کشور که نهایتا حدود ۲۰ میلیون تن است نیز ممکن است با واردات فولاد ارزان از خارج کشور تامین شود.

شکوری ادامه داد: به‌عبارتی دیدگاه درون گرا یا برون گرا به مبحث تولید بسیار مهم بوده و اگر با دید صادرات به افق

۵۵ میلیون تن فولاد چشم دوخته‌ایم ایجاد زیرساخت‌های مهم، جانمایی‌های درست ساخت کارخانه‌ها در کشور و از همه مهم‌تر اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن به‌عنوان مواد اولیه صنعت فولاد کشور بسیار مهم بوده که این معضلات و التهابات باید در این شورا بررسی و به آن پاسخ داده شود تا سرمایه‌گذاران در این بخش با دید بهتر و شناخت کافی پا به عرصه سرمایه‌گذاری بگذارند.

وی چشم انداز معقول با نگرش همه‌جانبه به امکانات داخلی کشور که قابل دسترس است و محاسبات اقتصادی آن از بابت توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری صورت گرفته را ملاک ارائه دانست و گفت: می‌توان یک همفکری جامع و کامل را برای اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ انجام داد تا نقش دولت در هموارسازی اهداف بخش‌های معدنی و صنعتی در چشم انداز ۱۴۰۴ بیشتر روشن شود و تحلیل آمار و ارقام میزان تولیدات را به عهده انجمن‌ها و شورای سنگ‌آهن و فولاد بسپارند تا هم بتوانیم فنی تر به آمار و ارقام‌ها بپردازیم و هم با دید کارشناسی از نیازها و امکانات موجود بتوانیم سندی جامع و کامل برای کل مجموعه زنجیره ارزش سنگ‌آهن و فولاد ارائه کنیم.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن از سوء‌برداشت‌هایی که از تشکیل این شورا در جوامع خبری شده است، ابراز نگرانی کرد و گفت:بحث ادغام این دو انجمن به هیچ عنوان در کار نیست و انجمن‌های صنفی کماکان شکل حقوقی خود را خواهند داشت؛ اما باید گفت که منافع هر کدام در گرو هم است و تشکیل این شورا به منافع هر کدام از انجمن‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین، تاکید کرد: دولت باید افق اهداف خود را تا تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ کامل و واضح مشخص کند تا کلیه اصناف بتوانند در تنظیم اهداف خود دچار ناپایداری و تحمیل تصمیمات عجولانه و ضربتی از سوی دولت همانند وضع عوارض صادرات بر سنگ‌آهن، افزایش حقوق دولتی و بهره مالکانه و... نشوند و سد راهبردی خویش را با افقی روشن با صلابت هر چه بهتر به نگارش در‌بیاورند.