محمد‌حسین بابالو: در روزهای گذشته بازار محصولات پتروشیمی پس از افزایش مجدد قیمت‌های پایه با محوریت پلی‌اتیلن‌ها وارد یک فاز شکننده شد که افزایش قیمت‌ها را در بازار داخلی به همراه داشت. این در حالی بود که پس از اعلام نرخ‌های پایه جدید، شاهد بازگشت خریداران بودیم که افزایش جذابیت معاملات را باعث شد. به نظر می‌رسد فعالان بازار زمان موجود را برای خرید غنیمت شمرده‌اند که البته این استراتژی از پایه و اساس قدرتمندی هم برخوردار است. افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال، انتظار برای رشد قیمت‌های پایه، وجود برخی شایعات و رویکردهای فعالان بازار برای خرید با حداکثر ظرفیت و توان را می‌توان بخشی از واقعیت‌های بازار دانست.

بازار داخلی محصولات پتروشیمی:

پس از کاهش ادامه دار قیمت‌ها در روزهای اخیر در بازار محصولات پلیمری، شاهد جهش قیمت برخی از گریدها بودیم که البته هنوز نمی‌توان گفت که بازار صعودی شده، اما داده‌های اصلی نشان دهنده صعودی شدن قیمت‌ها و البته جذابیت خرید است. در هر حال این افزایش قیمت‌ها، داده‌ای منفی برای تولید در صنایع پایین‌دستی محصولات پتروشیمی است که روزهای طلایی بازار را کم‌فروغ کرده است.

این در حالی است که در بازار داخلی محصولات پتروشیمی با دوگانگی خطرناکی رو‌به‌رو هستیم که پتانسیل سفته‌بازی و حتی احتکار را افزایش داده است. با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و انتظار برای ادامه رشد آن‌که البته در قیمت‌های پایه جدید هم خودنمایی کرده است، می‌توان به ادامه افزایش قیمت‌ها امیدوار بود، بنابراین بسیاری از خریداران برای کسب سود اقدام به خرید کرده‌اند. البته هنوز جذابیت صادرات پایین است بنابراین تا زمان اعلام قیمت‌های پایه جدید، باید منتظر بالابودن حجم خرید باشیم که می‌توان افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی را نیز باید در این چارچوب تحلیل کرد.

عرضه محصولات پلیمری در بورس کالای ایران:

در روزهای اخیر در بورس کالای ایران شاهد بالابودن نسبی حجم تقاضا بودیم تا جایی که افزایش قیمت‌های پایه نتوانست بر حجم کلی تقاضا و معامله موثر باشد. به‌صورت کلی می‌توان گفت که قیمت‌ها به نسبت ماه پیش از آن هنوز هم کاهش قیمت شدیدی را نشان می‌دهد که می‌تواند جذابیت قدرتمند خرید فعلی را حفظ کند. این در حالی است که قیمت‌های PVC باز هم کاهش داشته که در تقاضای فعلی، باز هم می‌تواند نقطه قوتی برای این صنعت به حساب آید. در هر حال کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا به نسبت قبل شاید چندان هم ادامه پیدا نکند، زیرا اعلام قیمت‌ها به‌صورت ۱۵ روز یکبار ممکن است به سرعت یک افزایش قیمت جدیدی را به بازار تحمیل کند، اما هنوز قیمت‌های فعلی بسیار جذاب به نظر می‌رسد. این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی جدید در ۱۵ اسفندماه اعلام خواهد شد.

در این خصوص رضا محتشمی‌پور مدیرکل دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا، با بیان اینکه قیمت محصولات پتروشیمی به دلیل افت‌های نفت کاهش یافته است، به خبرگزاری فارس گفت: ممکن است انتظار بازار کاهش بیشتری بوده و کاهش در حد انتظار بازار رخ نداده است اما قطعا قیمت محصولات پتروشیمی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی افزود: اتفاقا سوال ما از صنایعی مانند تولید‌کنندگان مواد شوینده همین است که از ابتدای امسال ۲۷ یا ۲۸ درصد

کاهش قیمت مواد اولیه شوینده‌ها را داشتیم و چند درصد دیگر باید قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند تا مردم نتیجه افت قیمت‌ها را ببینند و قیمت شوینده‌ها به جای افزایش کاهش بیابد.

محتشمی‌‌پور با اشاره به افت جدی قیمت اقلام مهمی از محصولات پتروشیمی در هفته گذشته گفت: انجمن شویندگان نامه فرستاده و شکایت کردند که پتروشیمی‌ها قیمت‌ها را کاهش نداده‌اند و ما در پاسخ نمودار قیمت‌ها را برای آنها ارسال کرده‌ایم. مدیر دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: به‌عنوان مثال قیمت LAB به‌عنوان یکی از مواد اولیه مهم شوینده‌ها در ابتدای امسال هر کیلو با احتساب ارز مبادله‌ای ۴ هزار و ۶۶۴ تومان بوده است که این عدد در اثر تغییر نرخ پایه یعنی تغییر نرخ ارز مبادله‌ای به آزاد بر اساس تصمیم وزارت صنعت به ۵ هزار و ۳۸۹ تومان رسید. وی اضافه کرد: آخرین قیمت LAB فروخته شده در بازار ۴ هزار و ۵۴۰ تومان بوده است و آخرین قیمت اعلام شده از سوی مدیریت صنایع تکمیلی برای این محصول ۳ هزار و ۸۹۴ تومان بوده است که از ابتدای اسفند مبنای محاسبه قیمت خواهد بود.

محتشمی‌پور تصریح کرد: افت شدید قیمت‌ها در محصولات پتروشیمی به دلیل افت قیمت نفت بوده است، به گونه‌ای که به‌‌رغم تغییر قیمت پایه محاسبه از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد الان اغلب مواد پتروشیمی از ابتدای امسال ارزان‌تر هستند. وی با اشاره به پلی‌اتیلن به‌عنوان یکی دیگر از محصولات پرمصرف پتروشیمی گفت: پلی‌اتیلن سنگین گرید لوله در ابتدای سال ۹۳ با ارز مبادله‌ای ۳۸۰۰ تومان بود که با تغییر نرخ ارز محاسبه به آزاد ۴۵۰۰ تومان شد و با شروع کاهش روند قیمت نفت به ۴۴۰۰ تومان کاهش یافت و قیمت جدید آن ۴۱۱۵ تومان اعلام شده است. مدیر دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در داخل کشور کاملا متناسب با قیمت جهانی انجام می‌شود و اگر تغییر قیمت پایه ارز حذف شود همه اقلام از ابتدای امسال کاهش قیمت داشته‌اند. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال پلی‌اتیلن دورانی در ابتدای امسال ۴ هزار تومان در هر کیلو قیمت داشته است که با تغییر نرخ ارز به

۵ هزار تومان رسید و الان با کاهش نرخ نفت به ۴۰۹۰ تومان تغییر کرده است و آخرین قیمت اعلام شده مدیریت صنایع تکمیلی ۴۰۴۸ تومان برای این محصول بوده است. وی تاکید کرد: در حال حاضر تقریبا اثر تغییر قیمت ارز در محصولات پتروشیمی کاملا از بین رفته است. محتشمی‌پور در پایان گفت: به جرات می‌توان گفت از نظر حجمی ۹۵ درصد محصولات پتروشیمی بیش از نیاز بازار داخلی تولید می‌شود اما ساز و کار تخصیص ارز برای واردات به گونه‌ای است که بخشی از نیاز بازار به‌‌رغم تولید داخل از واردات تامین می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، در تیرماه سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت ارز مورد محاسبه در قیمت محصولات پتروشیمی عرضه‌شده در بازار داخلی را از قیمت ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر دهد. بر این اساس، قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس فرمول زیر محاسبه و به بورس کالا اعلام می‌شود:

معادل ریالی ارز آزاد * ۹۵درصد * میانگین قیمت فوب خلیج فارس = قیمت پایه در بورس

بازگشت مجدد رونق به بازار

بازگشت مجدد رونق به بازار