سحر نمایشی: رینگ محصولات کشاورزی بر خلاف معاملات روزها و هفته‌های گذشته بورس کالای ایران، دیروز را با افزایش عرضه به پایان برد، به‌طوری که در این روز تالار این محصولات شاهد عرضه ۹۴ هزار تنی اعم از ۲۵۰ تن برنج هاشمی، یک هزار تن برنج طارم و ۴۱۰ تن برنج شیرودی استان گلستان بود. همچنین، یک هزار تن برنج طارم و ۲۵۰ تن برنج هاشمی استان مازندران روی تابلوی عرضه رفت. برنج هاشمی گیلان نیز به حجم ۵۰۰ تن راهی تالار معاملات شد. از طرفی نیز ۲۱۸۰ تن نخود متوسط کردستان، ۱۰ هزار تن نخود متوسط، ۱۹۷۰ تن نخود متوسط ایلام، ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن نخود متوسط لرستان و ۲۰۰ تن نخود متوسط همدان در این روز عرضه شد.

گروه ذرت نیز شاهد عرضه ۲۲ هزار تن ذرت دانه‌ای خوزستان، ۱۵ هزار تن ذرت دانه‌ای فارس، ۱۱ هزار تن ذرت دانه‌ای کرمانشاه، ۷ هزار تن ذرت دانه‌ای کرمان، ۳۵۰۰ تن ذرت دانه‌ای یزد و ۵۰۰ تن ذرت دانه‌ای خراسان رضوی بود. علاوه بر این، چهار هزار تن مرغ منجمد رنج یک شرکت پشتیبانی امور دام و ۱۵ کیلوگرم زعفران رشته‌ای خراسان رضوی روانه تالار محصولات کشاورزی شد.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی، رونق در معاملات این محصولات در بورس کالای ایران از زمانی اتفاق افتاد که پس از گذشت حدود دو سال از مطرح‌شدن سیاست خرید تضمینی به تازگی شاهد عمل به این قانون در بورس کالا هستیم. البته این در شرایطی است که در قانون بازار سرمایه در سال ۸۹ اعلام شده بود که موسسات، شرکت‌ها و تشکل‌های دولتی به جای برگزاری مناقصه و مزایده محصولات خود را در بورس کالا به فروش برسانند که از آن زمان بیش از حدود ۴ سال می‌گذرد که طی این مدت برخی قوانین همچون خرید تضمینی آثار مثبت و مزایای آن در بلندمدت بیشتر آشکار شده است.

محمدرضا گرامی‌پور در ادامه افزود: البته اجرای طرح قیمت تضمینی هم می‌تواند جایگزین خوبی برای خرید تضمینی باشد، چرا‌که با اجرای این سیاست دو اتفاق مهم در بورس کالا و بازار داخلی رخ خواهد داد، یکی اینکه تنها کالاهایی در رینگ کشاورزی عرضه خواهد شد که از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار باشد و دوم آنکه موجب شفاف‌سازی قیمت‌ها در بورس و بی‌رونقی بازار دلالان خواهد شد.

وی در پایان افزود: افزایش عرضه و تقاضای رینگ محصولات کشاورزی به ویژه برای کالاهایی همچون ذرت و نخود ادامه‌دار خواهد بود و رونق این رینگ معاملاتی مانند سایر محصولات عرضه‌شده در بورس کالای ایران به‌روزهای پایانی سال جاری مربوط نمی‌شود، چرا که محصولات کشاورزی از جمله کالاهایی هستند که در تمام طول سال تقاضا دارند.