کرباسیان: نفلین سینیت 400 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: طراحی پایه و دانش فنی طرح تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت در مدت ۸ ماه انجام خواهد شد و همزمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نسبت به آماده‌سازی زیرساخت پروژه اقدام خواهد کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان که پیش از امضای قرارداد «طراحی و انتقال دانش فنی» طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سخن می‌گفت، تصریح کرد:‌ تاکنون این سازمان ۶۵میلیارد تومان برای امور زیرساخت طرح هزینه کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزش قرارداد طراحی را ۹.۳ میلیون یورو اعلام کرد و افزود:‌ ارزش کل قرارداد برای اجرا و ساخت به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

کرباسیان یکی از ویژگی‌های این طرح را مربوط به امور زیست‌محیطی دانست و اظهار کرد: هیچ ماده‌ای به‌عنوان پسماند در این فرآیند تولید آلومینا از نفلین وجود ندارد به‌طوری که گل بیلت کارخانه تولید آلومینا،‌ماده اولیه تولید سیمان خواهد شد.

به گفته کرباسیان به سبب آنکه ساختار زمین شناسی ایران به گونه‌ای است که ذخایر چندانی از ماده معدنی بوکسیت - که متداول ترین ماده تولید آلومینا است- در اختیار ندارد، استفاده از فن آوری نوین برای استحصال آلومینا از نفلین سینیت شرایط مناسبی را برای تولید آلومینا در اختیار ایران قرار داده است به ویژه آنکه ایران از ذخایر میلیارد تنی نفلین سینیت در مناطق مختلف همچون آذربایجان شرقی و اردبیل برخوردار است.

وی اشتغال مستقیم طرح را ۲هزار نفر و میزان اشتغال غیرمستقیم آن را ۱۰هزار نفر اعلام کرد.

در این مراسم جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی و بهمنی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با تشکر از مسوولانی که این طرح را از رکود خارج کردند از امضای قرارداد جدید طراحی پروژه اظهار خرسندی کردند.

مدیر بخش خاورمیانه شرکت اتوتک نیز اظهار امیدواری کرد که فرآیند طراحی جدید طرح به زودی به تمام برسد تا شرایط برای اجرا و ساخت مهیا شود. مانفرد تاپفر (Manfred Tapfer) اطمینان داد که حتی در شرایط فعلی که تحریم‌ها مشکلاتی را برای پیمانکاران خارجی ایجاد کرده نهایت همکاری را با طرف ایرانی انجام خواهد داد.

شرکت اتوتک با بیش از چند دهه سابقه فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی همواره به‌عنوان یکی از دارندگان مطرح فن‌آوری صنایع معدنی در دنیا شناخته می‌شود. این شرکت هم‌اینک طرح‌هایی در بخش‌های فولاد و مس در ایران در دست اجرا دارد.