میثم باقری مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در مصوبه‌ای که در تاریخ ۱۲/۴/۱۳۹۳ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا ابلاغ شد، قیمت پایه فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر اساس فرمول ذیل تعیین شد: معادل ریالی ارز آزاد × ۹۵ درصد × میانگین قیمت فوب خلیج فارس = قیمت پایه در بورس

همان طور که مشخص است نرخ ارز در فرمول فوق به صورت مستقیم اثر دارد و افزایش آن منجر به افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا خواهد شد.

حال با توجه به افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌های پایه در بورس کالا در سال ۱۳۹۳ نسبت به اواخر سال ۱۳۹۲ و اخذ ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده، واردات بسیاری از محصولات پتروشیمی نسبت به نمونه کالای داخلی افزایش خواهد یافت، زیرا صرفه اقتصادی در واردات با توجه به قیمت و کیفیت کالای وارداتی وجود دارد. در نتیجه با افزایش تقاضای واردات محصولات پتروشیمی تقاضای ارز افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر با توجه به افزایش قیمت پایه محصولات در بورس کالا، پتروشیمی‌ها با توجه به زمان زیادی که طول می‌کشد تا دلارهای حاصل از صادرات خود را در بازار داخل به ریال تبدیل کنند آنها ترجیح می‌دهند که کالای خود را در بازار داخل کشور عرضه کنند که در نتیجه با کاهش صادرات محصولات پتروشیمی عرضه ارز کاهش خواهد یافت.

با نگاهی به مطالب بازگو شده می‌توان نتیجه گیری کرد که ممکن است با فرض ثابت بودن سایر متغیرها بازار ارز با یک تاخیر دستخوش تغییرات افزایشی یا کاهشی شود.

البته این موضوع با فرض ثبات سایر متغیر‌های اقتصادی بوده و نتیجه مذاکرات نیز در بازار ارز بسیار موثر است.

تحت این شرایط در مورد رفع مشکل فوق، پیشنهاد‌های زیر می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد:

۱- تغییر نرخ ارز آزاد در فرمول بالا به میانگین قیمت اتاق مبادلات ارزی و قیمت ارز آزاد ( ۲۹۰۰ تومان )

۲- کاهش قیمت پایه محصولات در بورس کالا به صورت ۹۰ درصد میانگین قیمت فوب خلیج فارس