بهناز بدایی تحلیلگر بازار آتی بازار آتی سکه طلا روز شنبه را در واکنش به افزایش قیمت جهانی طلا آغاز کرد. با توجه به تعطیلی بازار آتی در روز جمعه و کوتاه بودن ساعت جلسه معاملاتی روز پنج‌شنبه، در آغاز هفته تغییرات قیمت جهانی طلا مهم‌ترین عامل در نوسانات بازار داخل به‌شمار می‌رود و در کنار آن بازار دلار دومین عامل مهم تاثیرگذار در نوسانات قیمت است. نرخ برابری دلار که با آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در تاریخ ۲۶ خرداد تا حدودی کاهش یافته بود،به قیمت قبل از کاهش بازگشت و مزید بر علت افزایش قیمت‌ها در سررسیدهای آتی شد. قیمت‌ها در آغاز کار این بازار بیش از ۴درصد نسبت به آخرین قیمت تسویه افزایش داشت، ولی در ادامه بازار این افزایش قیمت تا حدی تعدیل شد در بازار آتی بالاترین قیمت‌های معاملاتی روز شنبه در حدود سه هفته قبل (۷و ۸ خرداد) نیز مشاهده شده بود و قیمت جهانی طلا نیز آخرین بار در اواخر اردیبهشت ماه به سقف ۱۳۲۰ رسیده بود. بازه نوسان قیمت‌های بازار آتی سکه طلا در روز شنبه طی هفته‌های اخیر بی سابقه بود و به نظر می‌رسد بازار جهانی توانسته است نفسی تازه به بازار داخل دهد و بر جذابیت معاملات آتی بیافزاید، بنابراین جهت تحلیل بهتر افزایش قیمت‌ها در بازار داخل نگاهی به عوامل موثر بر افزایش قیمت‌های جهانی داریم.

مهم‌ترین‌ رویداد هفته گذشته که بازارهای جهانی و در پی آن بازار داخل را تحت تاثیر قرارداد بیانیه جدید کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا(FOMC) و کنفرانس خبری رئیس فدرال رزرو‌، خانم یلن، در شامگاه چهارشنبه بود.قیمت‌های آتی تا قبل از روز چهارشنبه به پیروی از قیمت‌های جهانی کاهش یافتند ولی افزایش قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه فروشندگان بازار را غافلگیر کرد. روز پنج‌شنبه پس از پایان کار بازار آتی ایران و آغاز به کار بازار آمریکا، رالی افزایش قیمت جهانی در واکنش به جلسه اخیر فدرال رزرو شروع شد و تا پایان این بازار شاهد افزایش ۴۰ دلاری قیمت جهانی طلا بودیم.

قیمت‌های جهانی بدون توقف، ۱۳۰۰ دلار را پشت سرگذاشت ولی نسبت به ۱۳۲۰ دلار مقاومت نشان داد. افزایش قیمت جهانی طلا در حالی روی می‌دهد که بانک مرکزی آمریکا‌، نرخ ماهانه خرید اوراق قرضه را ۱۰ بیلیون دلار دیگر کاهش داده است ولی چشم‌انداز اقتصادی فدرال رزرو حاکی از پایین نگه داشتن نرخ بهره تا مدت قابل توجهی بعد از اتمام برنامه خرید ماهانه اوراق است و اکثر اعضای کمیته بر این نظر هستند که نرخ فدرال فاند تا پایان سال ۲۰۱۴ نزدیک به صفر حفظ شود.

انتشار خبر تصمیم فدرال رزرو بر پایین نگه داشتن نرخ بهره‌، افزایش تقاضا برای خرید طلا و سایر فلزات به‌منظور پوشش ریسک در برابر تورم شده است چون مطابق چشم‌انداز اقتصادی فدرال رزرو در نظر دارد همزمان با پایین نگه داشتن نرخ بهره، شاخص تورم آمریکا را افزایش دهد در نتیجه موسسات مالی برای پوشش ریسک به خرید طلا روی آورده‌اند.

شاخص دلار آمریکا نیز در واکنش به بیانیه فدرال رزرو کاهش داشته است. همان‌طور که قبلا مطرح شد، حرکت شاخص دلار و قیمت جهانی طلا در بیشتر مواقع عکس یکدیگر است. افزایش تنش‌ها در عراق نیز دیگر عامل موثر بر افزایش اخیر قیمت‌ها است، ولی عامل اصلی نیست.

افزایش قیمت‌ها در اختیار معاملات (option)طلا در بازارهای جهانی نیز از سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است. در بورس کالای نیویورک اختیار خرید آتی شمش طلا تحویل ماه آگوست (مرداد ماه) به قیمت ۱۳۵۰ دلار به ازای هر انس بالاترین حجم معامله را داشته است که نشان‌دهنده انتظار افراد از افزایش قیمت‌های آتی است.