جهت‌گیری جدید در بازار فلزات پایه

سحر نمایشی: در بازارهای جهانی فلزات پایه شرایط خاص و متغیری به چشم می‌خورد. از طرفی داده‌هایی مربوط به دورنمای رشد اقتصادی جهان یا دورنمای رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا با کاهش رو‌به‌رو شده که از کند شدن سرعت رشد تقاضای جهانی حکایت می‌کند. از سوی دیگر رشد اقتصادی کشورهایی همچون چین، برزیل، هند و روسیه نزولی بوده اما با این حال قیمت نفت و غالب فلزات در حال افزایش است. با توجه به بحران عراق و بیانیه اخیر فدرال رزرو آمریکا مبنی بر دورنمای کاهش رشد اقتصادی این کشور، طلا در مسیر رشد قرار گرفته است همچنین با توجه به جایگاه طلا به عنوان لیدر قیمتی فلزات در روزهای پایانی هفته گذشته این رشد نرخ به دیگر بازارهای فلزی بالاخص فلزات پایه نیز سرایت کرد. در روزهای گذشته قیمت غالب فلزات پایه از جمله مس، روی و آلومینیوم به رکوردهای ارزشمندی دست یافته‌اند که از آن جمله می‌توان به افزایش قیمت مس به بالاتر از ۷ هزار دلار در سه هفته گذشته اشاره کرد.

در بازارهای دیگر فلزات پایه نیز شرایط مشابهی حکمفرما بود و افزایش قیمت‌های مطلوبی ثبت شد. پس از این رکورد، بسیاری از سفته بازها برای استفاده از این رشد و کسب سود اقدام به فروش کردند. این روند و افزایش جذابیت فروش باعث کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار فلزات پایه شد. نکته عجیب در این روند نزولی کاهش توامان قیمت و موجودی انبارها است که یک تناقض پر اهمیت را نشان می‌دهد. در ماه‌ها و حتی سال گذشته به تبع کاهش قیمت‌ها در بازار، بسیاری از تولیدکنندگان و معادن کوچک با هزینه تولید بالاتر اقدام به کاهش حجم تولید خود کردند تا شاید زیان احتمالی را کاهش داده و اقدامی در جهت افزایش قیمت‌ها کنند. این شرایط به گونه‌ای پیش‌رفت که شرکت‌ها و معادن بزرگ با هزینه تولید کمتر اقدام به افزایش حجم تولید کردند تا با سودآوری بیشتر برای خود تولیدکنندگان کوچک‌تر را از گردونه رقابت حذف کنند. این رقابت تا کنون به کاهش حجم موجودی انبارها انجامیده است. همچنین روند نزولی موجودی انبارها نشان‌دهنده برتری تقاضا بر عرضه است که پتانسیل قدرتمندی برای افزایش قیمت‌ها است. بورس فلزات لندن با اعمال قوانین جدید سعی در خروج کالاها از انبارهای این بورس در اقصی نقاط جهان داشت که در کاهش موجودی انبارها نقش به سزایی ایفا کرد.

از سوی دیگر در بازارهای شرقی با محوریت چین هم اکنون شرایط تسهیل پولی اصلا جذاب نیست. این در حالی است که این شرایط وخیم به نسبت ماه‌های قبل بهبود بسیاری یافته اما هنوز شرایط اخذ وام بسیار سخت است. از طرفی دولت چین برای تسهیل مجدد شرایط پولی در این کشور تلاش بسیاری کرده و حتی در روزهای گذشته مجلس چین برای تحریک اقتصاد این کشور به‌منظور افزایش رشد اقتصادی وارد عمل شده است این در شرایطی است که از نزدیک به یکسال و نیم پیش بانک‌های معتبر این کشور موجودی انبارهای مس و آلومینیوم را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرفته‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش موجودی انبارها بود در این مدت شاهد سقوط مقطعی قیمت‌ها بودیم که آزاد کردن حجم عظیمی از ذخایر فلزات ذکر شده را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش عنوان کرد. هم‌اکنون نزدیک به یک هفته است که بسیاری از بانک‌های معتبر، مس و آلومینیوم را به عنوان وثیقه پذیرفته‌اند که پتانسیل قدرتمندی برای افزایش مجدد قیمت‌ها است.

با توجه به این مطلب می‌توان انتظار داشت که تقاضای سرمایه‌گذاری برای مس و آلومینیوم افزایش یابد. این مطلب می‌تواند دلیل دیگری نیز داشته باشد که این مورد، دورنمای افزایش قیمت این دو فلز است به عبارت دیگر بانک‌های مهم سرمایه‌گذاری در جهان چون ذهنیت افزایش قیمت برای این دو فلز را دارند نسبت به پذیرفتن این گونه وثیقه‌ها اقدام کرده‌اند. به این ترتیب با توجه به تمامی این موارد در کنار افزایش قیمت نفت می‌توان به افزایش هزینه استخراج، حمل‌ونقل، فرآوری و افزایش هزینه انرژی امیدوار بود که پتانسیل قدرتمندی برای افزایش قیمت‌ها است‌.

از سوی دیگر افزایش ناگهانی قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی موجب افزایش رکود بیشتر مبادلات در بازار آزاد شد که تاثیر زیادی بر حاشیه سود مصرف‌کنندگان و میزان تقاضای این محصولات در روز شنبه داشت. با توجه به اینکه رشد نرخ این فلزات در بازارهای داخلی شوک زیادی به بازار داخلی وارد کرد، اما تغییر زیادی در خرید و فروش و حجم معاملات این فلزات حاصل نشد.

از طرفی نیز انتظار می‌‌رفت بازار کلیه فلزات پایه به دلیل این افزایش موقتی در قیمت برخی از محصولات، شاهد سرازیر شدن سیل سرمایه‌گذاری‌های نقدی باشد، اما نه تنها تقاضا افزایش نیافت، بلکه معامله‌گران به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها دست از خریدهای کوچک نیز کشیدند.

به گفته فعالان آگاه، بازار داخلی فلزات رنگی در یک بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها باز هم با روند صعودی مواجه شده‌اند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند، کسی برای تعیین استراتژی خود عجله ندارد و فعلا همه دست نگه داشته‌اند؛ البته نا‌گفته نماند که روز گذشته به دلیل این روند صعودی فروشنده در بازار زیاد بود، اما خریداری برای این محصولات پیدا نمی‌شد. به این ترتیب در بازاری که هر روز یک عامل جدید در تغییر روند آن دخالت دارد و بر منفعت و سود بیشتر معامله‌گران اثر می‌گذارد، عجیب نیست که معامله‌گران به ثبات امیدوار نباشند و برای پیش‌بینی روزهای آینده با اما و اگرهای مختلفی مواجه شوند.

همچنین از آنجا که نرخ ارز نوسانات کمتری را نسبت به سایر پارامترهای تاثیر‌گذار دیگر طی هفته گذشته شاهد بوده است، به همین دلیل تجار به امید ایجاد تحرک در بازار، نرخ جهانی فلزات را ملاک اصلی محاسبات قرار دادند که البته بازارهای جهانی نیز با نوسان‌های خود دست کمی از نوسان نرخ ارز ندارند، اما روند آنها دست‌کم قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر اخبار و کارشناسان حوزه فلزات پایه داخلی با توجه به شرایط موجود، خبر از کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها را می‌دهند در حالی که روند مصرف فلزات رو‌به افزایش بوده و با توجه به محدود بودن منابع و در عین حال رقابتی شدن بازار، کنترل این بازار ضروری است.