اراده‌ای برای حل مشکل مالیات صنف آهن وجود ندارد

گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مسافر: تشدید رکود بازار آهن از یکسو و بازار‌های مستعد منطقه از سوی دیگر ایجاب می‌کند شرایط را برای حضور ایران در بازارهای صادراتی فراهم کنیم. کاهش عرضه‌ها در بازار داخلی در وضعیت فعلی می‌تواند بازار را روان کند، شاید این‌طور به نظر برسد که این تصمیم به نفع تولیدکننده‌ها است اما با خروج مازاد عرضه آهن، بازار داخلی نیز تحرک و پویایی پیدا خواهد کرد، البته این امر در گرو حل مشکلات مالیاتی صنف آهن‌فروشان است که با وجود برگزاری جلسات متعدد هنوز حل نشده اما با راهکارهای کارشناسی امید است معضل مالیات نیز قابل تفاهم باشد.

اخذ مالیات بر ارزش افزوده از محل مابه‌التفاوت خرید و فروش کالا

رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور با اشاره به مشکلاتی که صنف آهن از نیمه دوم سال ۸۹ تا پایان سال گذشته با آن دست به گریبان هستند، گفت: اعضای این صنف فاکتور خرید ندارند چراکه به این اعضا اجازه خرید در بورس کالا داده نشده و تنها اشخاص حقوقی حق خرید از بورس را دارند.

محمد آزاد افزود: شرکت‌هایی که از بورس خرید می‌کنند از نقدینگی بالایی برخوردار هستند از این رو خرید سبدهای ۱۰ تا ۲۵ هزار تنی عرضه شده از سوی ذوب‌آهن از توان اعضای صنفی آهن کشور خارج است.

به گفته وی، شرکت‌های خریدار در بورس کالا عمدتا وابسته به شبکه بانکی کشور هستند و از سرمایه این شبکه برخوردارند و چون آهن‌فروش نبوده و مصرف کننده محسوب می‌شوند، لذا آهن‌های خریداری شده را در سطح بازار توسط واسطه‌ها توزیع می‌کنند از این رو هیچ‌گونه فاکتور و یا مدرکی به همکاران صنف آهن ارائه نمی‌دهند. رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی کشور کل ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از نفر آخر که از اعضای صنف ما هستند دریافت می‌کند این درحالی است که قبلا در معامله بورس یکبار این مالیات اخذ شده است. وی خاطرنشان کرد: سود آهن براساس ضریب مالیاتی ۲ درصد تعیین شده این در حالی است که تمامی اعضای صنف آهن و فولاد با یک و حتی نیم درصد سود آهن می‌فروشند؛ چراکه تقاضا در بازار وجود ندارد و عرضه آهن به‌صورت رفاقتی صورت می‌گیرد.

به گفته آزاد، در چنین شرایطی با حاشیه سود اندک، پرداخت ۸ درصد مالیات برای اعضای صنف آهن مقدور نیست.

وی تاکید کرد: تقاضا داریم که ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده از محل مابه‌التفاوت خرید و فروش کالا اخذ شود نه از کل فروش؛ چراکه در این صورت مالیات مضاعف محسوب می‌شود که از نظر قانونی درست نیست.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی اذعان دارد که آهن تنها کالایی است که علاوه‌بر آنکه قاچاق نشده حتی از بدو تولید و با عرضه در بورس مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود، افزود: از این‌رو چرا هنوز مالیات مضاعف از اعضای صنف آهن گرفته می‌شود. به گفته وی، بارها اعلام کردیم تا بورس کالا خریداران خود را به اتحادیه آهن معرفی کند تا با تعیین گروه بازرسی از تمامی خریداران و دفاتر آنها بازدید به عمل آید تا بتوان واسطه‌ها را از منبع کالا پیدا کرد.

ممانعت از فروش سنگ‌آهن به صورت خام

آزاد همچنین درخصوص وضعیت نابسامان آهن قراضه در بازار داخل گفت: قراضه تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست و قراضه وارداتی کیلویی ۱۲۰۰ تومان تمام می‌شود از این رو شاهد گرانی این محصول در بازار هستیم. وی افزود: هم‌اکنون قراضه تولید داخل پاسخگوی حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد از نیاز داخل است و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور درخصوص خروج از وضعیت نابسامان بازار قراضه تصریح کرد: به‌جای صادرات سنگ‌آهن به صورت خام، کارخانه‌های تولید‌کننده آن را تبدیل به کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله کرده و با ایجاد ارزش افزوده پاسخگوی نیاز داخل باشند.

به گفته آزاد: فروش سنگ‌آهن خام سود زیادی به همراه ندارد اما پس از فرآوری می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند و به داخل کشور برگردد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سنگ‌آهن به قیمتی کمتر از ۹۰ دلار به بازارهای جهانی در مقصد عرضه می‌شود که باید هزینه‌های حمل، بارگیری و... را به آن افزود، تصریح کرد: این درحالی است که شمش فولاد به نرخ ۶۰۰ دلار وارد کشور می‌شود و برای صنعت فولاد به‌صرفه است که سنگ‌آهن در داخل کشور فرآوری شود تا ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد.

رئیس اتحادیه آهن و فولا د کشور خاطرنشان کرد: طی سال‌های قبل قراضه آهن در بازار داخل متقاضی نداشت و به صورت قاچاق از مرزهای پاکستان صادر می‌شد، اما درحال حاضر برای تولید شمش تقاضا برای قراضه به شدت افزایش یافته است.

صادرات محصولات فولادی نوید بخش توسعه صنعت فولاد کشور

رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور درخصوص تمدید صادرات محصولات فولادی گفت: با تداوم روند صادرات بنیه تولیدکنندگان تقویت می‌شود. وی با اشاره به دپوی ۵۶۰ هزار تنی محصول در ذوب‌آهن اصفهان افزود: بسیاری از خریداران به علت کمبود تقاضا ترجیح می‌دهند خریدهای خود را در انبار ذوب‌آهن نگهداری کنند؛ چراکه هزینه حمل گران تمام می‌شود.

محمد آزاد تصریح کرد: در شرایط کنونی به علت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ سوخت و حامل‌های انرژی هزینه حمل‌ونقل با افزایش ۵۰ درصدی مواجه شده است.

وی کشورهای همسایه را مناسب‌ترین بازارهای هدف برای صادرات محصولات فولادی دانست و خاطرنشان کرد: عراق در وهله نخست و سپس کشورهای حاشیه خلیج فارس گزینه‌های بسیار مناسبی برای صادرات محصولات فولاد ایران محسوب می‌شوند.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور با بیان اینکه در قطر و امارات به علت مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۰، ساخت وساز زیادی صورت خواهد گرفت، گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته می‌توان تا حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات فولاد و محصولات فولادی به این مناطق داشت.

وی تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کرد تا ایران از نظر تولید فولاد مقام نخست را در منطقه از آن خود کند. آزاد همچنین درخصوص وضعیت بازار آهن گفت: این بازار از تیرماه سال گذشته وارد رکود بسیار سنگینی شده که عدم استقبال از ساخت و سازهای انبوه و تجاری و تنها به‌صورت ساخت و سازهای ضروری، توقف طرح‌های عمرانی دولت و عدم ارائه برنامه مسکن مهر و همچنین کم‌تحرکی انبوه‌سازان را می‌توان از عوامل اصلی این رکود برشمرد.

وی با اشاره به رشد تولید فولاد و نیاز به رشد حداکثری آن در کشور طی سال‌های آینده افزود: از این رو تا ۱۰ سال آینده با تولید حداقل ۵۵ میلیون تن فولاد در خاورمیانه باید به دنبال بازارهای هدف صادراتی بود، بنابراین از سال گذشته تاکنون صادرات به صورت محدود و با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور خاطرنشان کرد: امسال نیز خوشبختانه با تصمیم وزارت صنعت، معدن وتجارت، صادرات محصولات فولادی آزاد اعلام شد که این امر می‌تواند نوید بخش توسعه و افزایش واحدهای تولیدکنندگان فولاد کشور باشد.

برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه آهن فروشان چهارم تیرماه جاری

آزاد درخصوص انتخابات اعضای هیات مدیره اتحادیه آهن و فولاد کشور نیز افزود: این انتخابات هر سال یکبار انجام می‌شود از این رو امسال نیز براساس اصلاحیه جدید قانون نظام صنفی مصوب شهریور ۹۲ مجلس شورای اسلامی این انتخابات برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای انتخابات اتحادیه آهن و فولاد کشور طی فراخوانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام صورت گرفته است و پس از بررسی‌های لازم و تایید صلاحیت داوطلبان، اسامی ۱۰ نفر به عنوان واجدین شرایط برای ورود به هیات مدیره اتحادیه و ۴ نفر نیز برای سمت بازرسی تایید و ابلاغ شد. رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور از برگزاری انتخابات مذکور در چهارشنبه چهارم تیرماه سال جاری زیر نظر هیات نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی متشکل از نمایندگان اتاق اصناف تهران، استانداری تهران، اداره اماکن نیروی انتظامی، مسوولان اداره اصناف و تشکل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: در پایان برگزاری انتخابات پس از شمارش آرا، منتخبان به‌طور رسمی اعلام می‌شوند.