منیره نظامیوند: بازار آتی سکه روز گذشته در شرایطی افت قیمت‌هایی را در محدوده ۱۵ تا ۳۲ هزار تومان تجربه کرد که همچنان بازارهای داخلی گوش به زنگ و چشم به راه اخبار و حواشی تحولات سیاسی و اقتصادی در هر دو بخش داخلی و خارجی هستند. مذاکرات هسته‌ای وین ۵ کماکان در حال برگزاری است و نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ و تیم هسته‌ای کشورمان در تلاش برای نگارش متن توافق نهایی هستند؛ هرچند روند بازار آتی حکایت از خوش‌بینی معامله‌گران به روند مذاکرات دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ دیروز طلای جهانی تحت تاثیر اخبار عراق و پیش‌بینی از نشست فدرال رزرو که امروز هم ادامه دارد و به بررسی کاهش احتمالی رقم محرک‌های مالی این کشور اختصاص دارد، دچار افت قیمت شد و با کاهش حدود ۸ تا ۱۰ دلاری به ۱۲۶۴ دلار رسید.

در بازارهای داخلی اما دیروز دلار در محدوده قیمتی ۳۲۰۰ تومان قرار داشت و روند ریزشی چند روز گذشته آن متوقف شد. به این ترتیب برآیند رشد دلار در بازارهای داخلی و نیز ریزش قیمت طلای جهانی، به ریزش قیمت سکه انجامید.

دیروز در نتیجه ریزش قیمت سکه نقدی؛ در ساعات ابتدایی معاملات سررسیدهای مختلف بازار آتی نیز کاهش قیمت‌هایی را تا ۳۲ هزار تومان در سررسیدهای دور تجربه کردند. این ریزش قیمتی در شرایطی بود که اختلاف سررسیدهای آتی به تدریج در حال کمتر شدن است؛ به صورتی که سکه سررسید تیر با ۷ هزار تومان اختلاف نسبت به قیمت نقدی معامله شد. همچنین سودهای سالانه آربیتراژی سررسیدهای نزدیک تیر و شهریور در حدود ۷ تا ۸ درصد و نیز این میزان برای دو سررسید دور آبان و دی در حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد رقم خورد. دیروز با آنکه بازاراتی روند شدید کاهش را تجربه می‌کرد، از میانه روز درصدد اصلاح روند خود برآمد و اندکی از ریزش‌ها را جبران کرد.

حجم معاملات انجام شده تا لحظه تکمیل این گزارش (ساعت ۱۶) نیز در حدود ۸۵۰۰ قرارداد بود که از این میزان، در مجموع حدود ۹۷ درصد به دو سررسید دور اختصاص داشت. دیروز اما برخلاف چند روز گذشته شاهد باز شدن موقعیت جدید در تمام سررسیدها بودیم که در این بین، از مجموع ۶۴۰ موقعیت جدید، حدود ۴۸۰ موقعیت در دورترین سررسید یعنی دی ایجاد شد.

همچنین در مورد اونس، اما پیش‌بینی‌ها بر آن است که تشدید بحران عراق می‌تواند قیمت طلا را بیش از پیش افزایش داده و قیمت هر اونس طلا را به کانال ۱۳۰۰ دلاری بازگرداند؛ هرچند نشست فدرال رزرو نتایج مهمی را برای این فلز گرانبها به همراه خواهد داشت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی ۱۲۶۰ دلار است. پیش‌بینی می‌شود بازار آتی در روزهای آینده متاثر از روند مذاکرات و نتایج ناشی از روند تغییرات اونس به جریان کاهشی خود ادامه دهد.

«آتی» همپای اونس افت کرد