محمدحسین بابالو: معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در روز یکشنبه از جذابیت بالایی برخوردار بود. با توجه به اخبار موجود و شرایط معاملات، به نظر می‌رسد به‌صورت واقعی حجم عرضه‌ها در بورس کالا در مسیر افزایش قرار گرفته باشد. با توجه به عرضه‌های محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در پایان هفته گذشته، این تنوع عرضه‌ها در کنار افزایش حجم آنها را می‌توان به فال نیک گرفت. هنوز بازار برای عرضه‌های روز سه‌شنبه انتظار می‌کشد زیرا هنوز منتظر عرضه‌های محصولات جذاب پلیمری است. چهره واقعی بازار محصولات پلیمری‌ها را می‌توان در پایان هر هفته و محاسبه حجم عرضه‌ها برای جذاب‌ترین انواع پلیمری‌ها برشمرد.

مهم‌ترین‌ و جذاب ترین عرضه‌ها در روز یکشنبه را می‌توان وکیوم باتوم، پلی اتیلن‌های سنگین، لوب کات سبک و سنگین، اکریلونیتریل بوتادین استایرن، پلی وینیل کلراید و ... دانست. مهم‌ترین اتفاق روز گذشته عرضه ۸ هزار تن وکیوم باتوم پالایش نفت تندگویان تهران بود که با ۱۳۰ هزار تن تقاضا رو به رو شد. همچنین شاهد عرضه پلی استایرن انبساطی ۵۰۰ پتروشیمی تبریز بودیم ولی این عرضه نهایتا ناکام ماند. این در حالی است که ۱۰۰ تن عرضه اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰ این کارخانه به معامله انجامید. پلی‌اتیلن سنگین LMP محصول پتروشیمی‌های مهر و بندر امام به معامله منتهی نشد و البته پلی اتیلن سنگین پلیمر کرمانشاه نیز با همین سرنوشت رو‌به‌رو شد. با توجه به معاملات روز گذشته و شرایط کلی بازار می‌توان گفت که بازار در حال حرکت از شرایط هیجانی به شرایط با‌ثبات‌تری است. منطقی شدن حجم عرضه‌ها در برابر تقاضای موثر و امید به افزایش حجم عرضه‌ها، کاهش هیجانات در بازار غیررسمی و بهبود ساز و کارهای اقتصادی می‌توانند شرایط فعلی بازار را بهبود ببخشند. هنوز جو خوش بینی نسبت به افزایش عرضه‌ها در بورس کالا وجود دارد. این خوش‌بینی که با برخی اخبار و احتمالات قدرتمندتر هم شده است اکنون از طریق بورس کالا در حال تقویت است.

مهم‌ترین‌ رخدادهای بازار پتروشیمی‌ها در روزهای گذشته:

- افزایش نسبی حجم عرضه برخی محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی در بورس کالا

- رواج جو خوش‌بینی نسبت به افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا به دلیل برخی خبرها و گمانه‌زنی‌ها

- افزایش حجم عرضه در بازار غیررسمی به تبع افزایش عرضه‌ها در بورس و بازار

- افزایش حجم خرید و بهبود آرام حجم معاملات در زمان افزایش تقاضای فصلی در بازار داخلی

- کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار و جذابیت بیشتر خرید.

- افزایش سقف نوسان مجاز قیمت برای انواع پلی پروپیلن‌ها و پی‌وی سی‌ها در بورس کالای ایران از ۵ درصد به ۱۰ درصد

- خبرهایی مبنی بر پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکلات واحدهای تولیدی از طریق بورس کالا و احتمال افزایش حجم عرضه پلیمری‌ها از جمله پلی پروپیلن‌ها .