منیره نظامیوند: دیروز بازار آتی در واکنش به افزایش قیمت جهانی طلا و افزایش نرخ برابری دلار در بازار داخل، روندی صعودی را آغاز کرد. در بازار آتی همچون روزهای گذشته وجود فروشندگان مصمم، مانع از افزایش قابل توجه قیمت در سررسیدهای مختلف شد، اما در بازار شایعاتی مبنی بر خرید حواله دلار توسط گروهی خاص به گوش می‌رسد که فعالان بازار آتی این امر را دلیل افزایش موقت قیمت دلار دانسته و معتقدند قیمت دلار مجددا تا محدوده ۳۲۴۰ تومان کاهش یافته و درهمین محدوده به تعادل خواهد رسید. همچنین دیروز در بازار آتی شاهد انتقال موقعیت‌های باز از سررسید آبان به دی بودیم که این موضوع نشان‌دهنده آن است که دورترین سررسید جدیدالورود در حال تبدیل شدن به نقد شونده‌ترین سررسید است. روز سه‌شنبه تعداد ۵۰۰ موقعیت باز از آبان به دی منتقل شد و دیروز نیز حدود ۱۲۰ موقعیت در آبان بسته شد و بیش از ۲۰۰ موقعیت جدید در سررسید دی باز شد.

نکته حائز اهمیت در معاملات دیروز تا زمان نگارش این گزارش (ساعت ۱۶) این بود که حدود ۹۷ درصد از حجم کل معاملات به این دو سررسید آبان و دی اختصاص داشت که رقم قابل توجهی است.

به نظر می‌رسد به دلیل نزدیکی و ریسک سررسیدهای نزدیک که در مدت اخیر شاهد آن بودیم، این انتقال موقعیت‌ها طبیعی است، هرچند نمی‌توان این دلیل را به سررسید شهریور تعمیم داد.

دیروز در بازار ارز اما، نرخ غیر رسمی دلار حول و حوش ۳۳۰۰ تومان در نوسان بود که نسبت به میانگین قیمت‌های دو روز گذشته ۱۰ تومان افزایش داشته است. کارشناسان معتقدند از جمله عواملی که در هفته‌های اخیر باعث افزایش قیمت دلار شده، کاهش نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار بود که به‌منظور تزریق نقدینگی به بازار سرمایه صورت گرفت ولی موثر واقع نشد و نقدینگی موجود را به سمت بازار سکه و ارز سوق داد و این محرک همچنان پابرجاست.

در این بین سایت کیتکو نیز افزایش نسبی قیمت جهانی طلا را مرتبط با بحران وام در کشورهای ایتالیا و اسپانیا می‌داند.عامل دیگر افزایش قیمت جهانی طلا پالادیوم است که کالای جایگزین طلا محسوب می‌شود.روسیه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پالادیوم است و با افزایش تنش میان اوکراین و روسیه قیمت پالادیوم در سال جدید میلادی افزایش یافته و به بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۱ رسیده است، مشخص است چنین افزایش قیمتی در افزایش تقاضا برای کالای جایگزین آن، یعنی طلا، موثر است.

روز سه‌شنبه پس از پایان جلسه معاملات آتی، شاهد افزایش حدود ۱۰ دلاری اونس در بازار آمریکا بودیم. اونس خیزی برای قیمت ۱۳۰۰ دلار داشت، ولی نتوانست به هدف خود برسد و صبح دیروز شاهد کاهش قیمت آن تا ۱۲۹۱ دلار بودیم.

بازارهای جهانی پس از گذراندن روزهای آرام به زمان اعلام شاخصهای اقتصادی چین و آمریکا نزدیک می‌شوند و انتشار صورت‌جلسه FOMC اولین امید معامله‌گران برای ایجاد نوسان در بازار است. به گزارش سایت بلومبرگ ممکن است تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا که ساعت پنج بعد از ظهر روز پنجشنبه اعلام خواهد شد افزایش یابد که با توجه به اهمیت شاخص‌های بازار کار آمریکا در نوسانات اونس، باعث ترس فروشندگان می‌شود.

بازار جهانی در این روزها در انتظار محرکی برای حرکت است و بازار آتی چشم به حرکت قیمت‌های جهانی دارد.

به عقیده بیک محمدی، کارشناس بازار آتی؛ در بازارهای جهانی، سرمایه گذاران هنوز به شدت نگران تصمیم احتمالی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره هستند که بدون شک این امر موجب افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت طلا خواهد شد. تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روشن نبودن سیاست واقعی فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران بازار طلا شده است. شایان ذکر است فدرال رزرو از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون میلیاردها دلار نقدینگی به اقتصاد تزریق کرده و نرخ بهره را نزدیک صفر نگه داشته است.

براساس گزارش‌های منتشره، بهبود نسبی بخش مسکن در آمریکا و نیزتاکید مقام‌های بانک مرکزی اروپا بر لزوم کاهش ارزش یورو، فشار زیادی را به قیمت طلا وارد کرده است. از سوی دیگر نگرانی‌هایی از اقتصاد اروپا به گوش می‌رسد. آمار نامناسب اقتصادی از آلمان و شکل گیری مجدد بدهی کشور‌های حوزه یورو از چالش‌های پیش روی طلا خواهد بود و در صورت افزایش این بحران‌ها یورو تحت فشار قرارخواهد گرفت.

در حوزه بین الملل نیز همچنان اخبار پیرامون تنش بین اوکراین و روسیه و اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در خصوص عدم عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین و اینکه شواهدی دال بر خروج تمامی نیروهای روسیه از این منطقه در دست نیست، باعث نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است.

اما در هندوستان نیز ممکن است تصمیماتی مبنی بر افزایش واردات طلا صورت گیرد ودر صورت تایید این مطلب، به‌طور یقین بازار فیزیکی این فلز ارزشمند با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد.

لازم به ذکر است در شرایطی روند صعودی دو فاکتور اونس و دلار، افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار نقدی را به همراه داشته که در حال حاضر حباب منفی سکه تا ۱۱ هزار تومان کاهش یافته است.

در مجموع؛ بازار آتی در انتظار تعیین روند روزهای آینده اونس نشسته است. اعلام آمارهای اقتصادی آمریکا و انتشار نتیجه جلسه کمیته فدرال رزرو، به روند اونس جهت خواهد داد. از سوی دیگر اخبار سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی نیز اهرم‌های تعیین‌کننده مسیر بازار خواهند بود.

«آتی» و صعود آخر هفته