گروه بنگاه‌ها: آزاده حسینی، زهرا مسافر: با توجه به نوسان قیمت فولاد از ابتدای سال تاکنون، تولید‌کنندگان فولاد از یک سو با رشد هزینه‌های ثابت مواجهند و از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت قراضه فولاد هستند. به نظر می‌رسد کمبود این کالا در ایران باعث رشد قیمت آن شده و در این خصوص نیز با وجود آنکه مسوولان بارها و بارها از تسهیل در امر واردات قراضه آهن خبر داده بودند، اما اقدامی در این خصوص به‌طور جدی انجام نشده است. با توجه به تاکید دولت بر افزایش میزان تولید فولاد و رسیدن به آمار و ارقامی که در برنامه پنجم توسعه آمده است به نظر می‌رسد، توجه به تامین قراضه فولادی مورد نیاز نیز باید در دستور کار قرار گیرد. در حال حاضر قراضه فولاد بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان در هر کیلو قیمت دارد و این در حالی است که نرخ شمش در بورس کالا ۱۶۱۰ تومان (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) و در بازار ۱۷۲۰ تا ۱۷۵۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. در حال حاضر تولید شمش از حاشیه سود متعادل برخوردار بوده، اما تولید‌کنندگان شمش می‌گویند بازار شمش از محصول نهایی مثل میلگرد تبعیت می‌کند اما قراضه آهن تابع قیمت شمش نبوده و از این رو برخی مواقع که نرخ محصول کاهش می‌یابد با مقاومت فروشندگان قراضه روبه‌رو هستیم که این موضوع کار را برای تولیدکنندگان مشکل می‌کند.

احمد دنیا‌نور مدیر عامل شرکت فولاد جنوب در این رابطه گفت: متاسفانه به دلیل اینکه بازار قراضه در ایران تشکل منسجمی ندارد، امکان مذاکره با عرضه‌کنندگان قراضه مقدور نیست و از همین رو عرضه‌کنندگان قیمت‌های متفاوتی را اعلام می‌کنند.

وی افزود: با توجه به کمبود قراضه در بازار پیگیری‌های تولیدکنندگان باعث شد تا قراضه آهن مشمول پرداخت عوارض ۷۰ درصدی در صادرات شود و به تازگی این رقم به ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است. وی تاکید کرد: با توجه به بحث افزایش تولید فولاد، کمبود قراضه در سال‌های آتی محسوس‌تر خواهد شد و حتی توقف صادرات قراضه نیز نمی‌تواند کار‌ساز باشد و بهتر است، اقدام جدی برای تامین قراضه در سال‌های آینده انجام شود.

در همین حال مدیر عامل مجتمع فولاد البرز غرب نیز در خصوص بحران حاکم بر بازار قراضه گفت: کمبود این ماده اولیه موجب شده تا علاوه‌بر افزایش قیمت این محصول در بازار، شاهد افت کیفیت قراضه نیز یاشیم. احمد سعدی افزود: در حال حاضر علاوه‌بر آنکه تقاضا بیش از عرضه است، بازار با کمبود قراضه‌های صنعتی هم مواجه است. وی با اشاره به اینکه میزان جمعیت ترکیه با ایران یکی است، تصریح کرد: اما این کشور تولید کننده ۵/۱۰ میلیون تن قراضه است و ۲۰ میلیون تن قراضه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند. سعدی با بیان اینکه ما در واردات قراضه با مشکلات زیادی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: برای واردات آهن قراضه زیرساخت‌های لازم در بنادر فراهم نیست و باید تدابیر خاصی از سوی مسوولان دراین زمینه اتخاذ شود.

وی از رشد حدود ۱۳ درصدی نرخ قراضه در سال جاری خبر داد و افزود: با تداوم روند کنونی و عدم مدیریت بازار، واحدهای ذوب کوچک با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد. مدیر عامل مجتمع فولاد البرز غرب با انتقاد از انحصار دولت در زمینه آهن اسفنجی، گفت: بخش خصوصی برای تامین آهن اسفنجی به شدت با مشکل روبه‌رو است. وی در‌خصوص بخشنامه دولت برای عدم افزایش قیمت در ۸ صنعت از جمله فولاد تا خرداد ماه سال جاری، تصریح کرد: با افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها، رشد ۲ الی ۳ برابری قیمت گازمصرفی واحدهای تولیدی و سایر هزینه‌های تولید، پایین نگاه داشتن نرخ فولاد منطقی نیست. سعدی خاطرنشان کرد: روند کاهشی قیمت فولاد طی روزهای اخیر در بازار داخل کاذب و موقتی است و این امر ناشی از رکود حاکم بر پروژه‌های عمرانی است. به گفته وی، با شروع پروژه‌های عمرانی نرخ فولاد در بازارداخل واقعی خواهد شد؛ چراکه به علت مشکلات موجود و افت قیمت فولاد، تولید برای واحدها توجیه ندارد.

مدیرعامل اصفهان در نیز وضعیت بازار قراضه را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: هم‌اکنون واحدهای ذوب بخش خصوصی که این ماده اولیه برای آنها بسیار حیاتی است با مشکلات زیادی مواجه‌اند. شهرام دروش همچنین با انتقاد از برخی شرکت‌های فولادی که با تامین قراضه مورد نیاز خود به هر قیمتی موجب نابسامانی در بازار قراضه شده‌اند، اظهار کرد: این درحالی است که مجموع مصرف آنها بسیار اندک و در حدود ۲ تا ۳ هزار تن است. به گفته وی، برای برون رفت از بحران حاکم بر بازار قراضه باید همانند سایر کشورها ماده اولیه فولاد به سوی سنگ‌آهن سوق داده شود که این امر مستلزم صرف دوره‌ای سه الی چهار ساله است. مدیر عامل اصفهان در همچنین تولید آهن اسفنجی فرآوری شده را از دیگر راهکارهای خروج از بحران بازار قراضه برشمرد و تصریح کرد: این راهکار می‌تواند به درمانی قطعی برای تامین مواد اولیه ذوبی‌ها تبدیل شود.