گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: پس از طی روندی رکودی در بازار آتی سکه در روزهای عید نوروز، هفته گذشته بازارهای ارز و طلا، سکه نقدی و آتی شاهد معاملات جدی بودند که طی آن افت و خیز قیمت در بازار داخلی دلار و طلای جهانی توانست آتی سکه را از رخوت تعطیلات برهاند. در این هفته حجم و ارزش معاملات آتی سکه ارقام قابل قبولی را ثبت کرد.
اونس طلا، پررنگ‌تر از سایر شاخص‌ها
طی روزهای پنجم تا یازدهم فروردین، به دلیل کمرنگ بودن معاملات دلار و سکه نقدی، مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر بازار آتی سکه، اونس طلا بود که این شاخص، افت قیمت فراوانی را تجربه می‌کرد. اونس طلا از ۲۶ اسفند (۱۷ مارس) تا آخرین روز کاری بازار آتی سکه در تعطیلات گذشته (۱۱ فروردین) حدود ۱۰۰ دلار ریزش داشت به طوری که از ۱۳۹۳ دلار در هر اونس (بالاترین بهای طلا در روز
۱۷ مارس)، به ۱۲۸۴ دلار رسید. این سقوط نسبتا شدید موجب شد تا سکه‌های بازار آتی هم به تناسب این ریزش، به تدریج با کاهش بها روبه رو شوند. به این ترتیب روز ۱۱ فروردین قیمت تسویه‌ای که سررسیدهای آتی تجربه کردند، کمترین قیمت‌های تسویه در ۲ ماه اخیر بود.
خرده معاملات نوروز قیمت‌های قابل اتکایی را به دست نمی‌داد در نتیجه این انتظار وجود داشت که طی هفته گذشته و با آغاز به کار رسمی بازارها شاهد پیدا شدن قیمت واقعی برای دلار و سکه باشیم. از سوی دیگر سکه در بازار نقدی با حباب مثبت معامله می‌شد که انتظار می‌رفت در روزهای اخیر این حباب نیز برطرف شود. کارگزاران آتی سکه برای سررسیدهای این بازار که دارای اختلاف قیمت‌های ناهمگون بودند هم پیش‌بینی اصلاح روند داشتند.
اوج‌گیری دوباره سکه‌های آتی
در هفته گذشته بازار قراردادهای آتی سکه افت و خیز محسوسی داشت؛ بررسی نمودار شاخص‌های اثرگذار بر این بازار نشان می‌دهد که سکه آتی بیش از اینکه دنباله رو تحرکات دلار و سکه نقدی باشد، از نوسانات طلا در بازارهای جهانی تبعیت کرده است؛ همانند روندی که در روزهای ابتدایی سال نو پیش گرفته بود. تغییرات قیمت دلار در چند روز ابتدایی هفته گذشته تا حدودی ناشی از انتطارات بازار بود. با توجه به اینکه دلار در روزهای عید و در همان خرده معاملات خود، در قیمت‌های نسبتا بالایی داوستد می‌شد و اونس طلا هم بالای ۱۳۰۰ دلار بود، انتظار روند صعودی در بازار شکل گرفت که موجب شد تا روز شنبه حجم سنگین خرید وارد بازار آتی سکه شود و موقعیت‌های زیادی باز شد که به گفته فعالان این بازار این روز را به روز عجیبی برای آتی سکه تبدیل کرد. در این روز برای سررسید آبان آتی، حدود ۸۵۰ موقعیت جدید باز شد که بی سابقه بود. این سررسید در تعداد قراردادهای باز و همچنین ارزش معاملات در تمام روزهای هفته گذشته رکورد دار بود.
این انتظار صعود قیمت، موجب افزایش بهای سررسیدهای آتی در روز شنبه شد. روز یکشنبه آتی سکه نسبتا متعادل و آرام بود. در نبود معاملات جهانی طلا و کاهش بهای دلار در این روز، بازار آتی سکه هم از قیمت‌ها کاست. البته برخی سررسیدهای آتی کمی از ریزش‌های این روز را جبران کردند که عمدتا به دلیل خوش بینی بود که برای اونس طلا در معاملات روز گذشته وجود داشت.
آنچه بازار جهانی طلا را در هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد، ابتدا انتشار آمار وزارت کار آمریکا در روز جمعه و پس از آن انتشار بیانیه فدرال رزرو این کشور از آخرین نشست خود پیرامون کاهش یا تداوم میزان فعلی خرید اوراق قرضه بود. انتشار آمار تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه مارس با وجود اینکه مثبت نبود، اما تاثیر کاملا کوتاه مدتی بر بازار طلای جهانی داشت و تنها روز جمعه توانست طلا را از مرز ۱۳۰۰ دلار عبور دهد. اما روز دوشنبه و با آغاز دوباره معاملات این فلز در بازارهای بین‌المللی، شاهد افت بهای طلا و بازگشت دوباره به کانال ۱۲۰۰ دلاری بودیم. به عبارت دیگر، بار این آمارها آنقدر منفی نبود که بتواند اونس طلا را با شدت صعودی کند.
نزول ۷ دلاری اونس طلا در روز دوشنبه باعث شد تا بازار آتی سکه ریزش قیمت داشته باشد، اما دلار در این بین شاهد افزایش بها بود. از سوی دیگر سکه در بازار نقدی در این بین تغییر قیمت چندانی نداشت و به این ترتیب آتی سکه که از قیمت‌های بازار نقدی فاصله گرفته بود، در این روز به آن نزدیک شد. از طرفی اختلاف بین سررسیدهای آتی سکه این روزها مساله ساز شده است. این تفاوت ناهمگون قیمتی از نوروز آغاز شد و انتظار می‌رفت با گذشت زمان و در هفته گذشته این عدم توازن بهبود یابد. در پایان معاملات نوروزی آتی اختلاف دو سررسید اردیبهشت و تیر حدود ۳۰ هزار تومان، تیر و شهریور ۴۵ هزار تومان و شهریور و آبان حدود ۶۰ هزار تومان بود. این اختلاف با همین تناسب تا میانه هفته گذشته ادامه پیدا کرد و در روزهای پایانی این هفته به ترتیب به حدود ۳۷، ۶۰ و ۶۲ هزار تومان رسید و به عبارت دیگر حالا تنها نزدیک‌ترین سررسید آتی باید خود را به قیمت سررسید دوم نزدیک کند. اختلاف بهای سررسید اردیبهشت با سکه نقدی در هفته گذشته بسیار قابل توجه بود و در روزهایی به
۴۰ هزار تومان هم می‌رسید.
یکی از دلایل این امر اقبال شدید سررسید آبان بود و تجمع معامله گران برای این سکه به افزایش بیش از حد بهای آن منجر شد و سررسیدهای دیگر هم به تناسب آن خود را بالا کشیدند. این به‌هم ریختگی البته تا حدودی هم به دلیل نقدشوندگی بیشتر سررسید آبان و نقدشوندگی کمتر سررسید تیر است.
سود آربیتراژی بازار آتی هم چندان بالا نیست و تنها برای سررسید آبان می‌توان انتظار ریزش بیشتر قیمت را داشت؛ چراکه انتظارات تورمی به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای ماه‌های پیش رو همچنان وجود دارد. از طرفی عمده کسانی که نوسان گیر هستند و خرید و فروش‌های روزانه در بازار آتی انجام می‌دهند، در سررسید آبان جمع شده‌اند. به این ترتیب مهم‌ترین سررسید آتی در هفته گذشته سکه آبان بود که بیشترین حجم روزانه، ارزش معاملات و تعداد قراردادهای باز را به خود اختصاص داده بود. سررسیدهای زوج دور معمولا با اقبال ترین‌ها هستند، و این در شرایط حاضر برای سکه آبان صدق می‌کند.
از سوی دیگر بهای طلا پس از یک روز نوسان در کانال ۱۲۰۰ دلاری، روز سه‌شنبه دوباره شاهد معاملات بین‌المللی خود در محدوده بالای ۱۳۰۰ دلار بود. دلیل این امر کاهش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی بود که دوشنبه شب اتفاق افتاد و بار دیگر موحب افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین‌المللی شد. طلا در هفته گذشته سطح مقاومتی ۱۳۱۰ دلاری را پشت سر گذاشت. روز سه‌شنبه و تا میانه معاملات جهانی، قیمت فلز زرد به ۱۳۱۵ دلار در هر اونس رسید؛ این بالاترین قیمت برای طلا از ۲۱ مارس تا روز گذشته بود. در نهایت اما معاملات طلا با قیمت ۱۳۰۸ دلار به پایان رسید. به همین ترتیب با صعود تدریجی و محسوس دلار طی روز سه‌شنبه در کنار تحرکات مثبت اونس طلا، به میزان قابل توجهی بر بهای سکه در بازارهای نقدی و آتی افزوده شد.
قیمت دلار در این روز با ۳۲ تومان افزایش به ۳۰۹۰ تومان رسید. این افزایش قیمت همچنان ادامه پیدا کرد تا روز چهارشنبه بهای دلار در بازار آزاد به ۳۱۲۰ تومان رسید. گفته می‌شود دلیل این مساله انتظارات تورمی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و جدی‌تر شدن اظهارنظرها پیرامون زمان اجرای این قانون است که حجم تقاضا در بازار ارز را به شدت بالا برده است.
تداوم صعود بهای اونس طلا در روز چهارشنبه موجب شد تا حباب سکه‌های نقدی بزرگ‌تر شود. طی روزهای سه و چهارشنبه گذشته بر بهای سکه در بازار نقدی بیش از ۳۰ هزار تومان افزوده شد که سررسیدهای آتی سکه را هم با خود بالا کشید. البته روند نزولی دلار که از نیمه معاملات روز چهارشنبه آغاز شده بود تا حدودی از شدت افزایش قیمت سکه‌ها کاست. از سوی دیگر نوسانی شدن بازارها باعث شده تا بر حجم روزانه معاملات آتی سکه نیز افزوده شود. در روز پایانی معاملات در بازارهای داخلی، دلار تغییر قیمتی نداشت و صعود بیشتر اونس طلا بازار آتی را باز هم با افزایش قیمت مواجه کرد. نوسانات طلا در بازارهای جهانی تا میانه روز گذشته بین ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۴ دلار دنبال می‌شد، یعنی طلا در بیشترین بهای خود حدود ۶ دلار بالاتر از قیمت پایانی روز پنج‌شنبه بود.
به گفته کارشناسان اقتصادی، قیمت طلا روز گذشته با سقوط بازارهای سهام و امیدواری نسبت به توقف روند تعدیل تدابیر محرک مالی در آمریکا صعود کرد و به بالاترین سطح در دو هفته و نیم اخیر رسید. قیمت طلا که پیش از این با شدت یافتن تنش‌های اوکراین حمایت شده بود، در پایان هفته گذشته با انتشار گزارش فدرال رزرو آمریکا که نشان داد سیاست‌گذاران تمایلی به افزایش نرخ‌های بهره پس از کاهش میزان خرید اوراق قرضه نشان نمی‌دهند، مورد حمایت بیشتر قرار گرفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در هفته جدید نیز نوسانات اونس طلا تاثیر پررنگ‌تری نسبت به تحرکات دلار، بر بازارهای
سکه نقدی و آتی خواهد داشت.

تلاش «آتی» برای باقی ماندن در مسیر صعود

تلاش «آتی» برای باقی ماندن در مسیر صعود

تلاش «آتی» برای باقی ماندن در مسیر صعود

تلاش «آتی» برای باقی ماندن در مسیر صعود

تلاش «آتی» برای باقی ماندن در مسیر صعود