گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بالاخره پس از کشمکش‌های بسیار، قیمت خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی، پس از تایید شورای نگهبان به تصویب نهایی رسید. برهمین اساس روز دوشنبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی نسبت به هفته گذشته افزایش یافت و اغلب کالاها با رقابت در رینگ پتروشیمی به فروش رسیدند. از طرفی ‌به گفته معامله‌گران، اگرچه به دلیل کاهش سرما تقاضا باید برای برخی محصولات پایین می‌آمد، اما بعد از برداشته شدن محدودیت سایت بهین‌یاب برای خرید، تقاضا نه تنها برای این محصولات کاهش نیافت، بلکه نسبت به هفته‌های اخیر، رشد بیشتری را تجربه کرد. البته این در شرایطی است که محصولاتی همچون وکیوم باتوم‌ها که تقاضای زیادی را در هفته‌های گذشته تجربه کرده بودند، در این هفته به دلیل افزایش حجم عرضه تولیدکنندگان، معاملات آنها بدون رقابت دنبال شد.

از سوی دیگر به گفته فعالان بازار پتروشیمی در حال حاضر مبادلات در بازار آزاد نیز گنگ است و میزان عرضه و تقاضا یکسان نیست، به‌طوری که برای محصولاتی همچون پ‌پ‌ها خریدارها بیشتر از فروشندگان هستند. این در حالی است که برخی از محصولات همچون گرید‌های مختلف پی وی سی همچنان ثبات قیمت‌ها را تجربه می‌کنند و به‌جز تعدادی از کالاها که در فصل مصرف آنها قرار داریم یا محصولاتی که بهای آنها در بازار نقدی و بورس کالا با اختلاف قیمت همراه است. بازار با سردی خرید و فروش مواجه است.

به این ترتیب روز گذشته در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، شرکت پالایش نفت تبریز با ۵ هزار تن وکیوم باتوم، ۲ هزار تن لوب کات سبک و ۴۰۰ تن گوگرد کلوخه در تالار معاملات حضور یافت. همچنین، ۱۲ هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت بندرعباس به قیمت پایه ۱۰ هزار و ۷۷۴ ریال راهی تالار معاملات شد.

در گروه مواد پلیمری نیز مجتمع‌های پتروشیمی اروند، آریاساسول، تبریز، رجال، شازند، قائدبصیر، مارون، نوید زرشیمی و شرکت پلیمر کرمانشاه محصولات خود را عرضه کردند. انواع پلی اتیلن، PVC، پلی استایرن، ABS و پلی پروپیلن از جمله مواد پلیمری عرضه شده در این روز بودند که در این میان پلی پروپیلن نساجی C۳۰S شرکت پتروشیمی مارون بیشترین حجم تقاضا را تجربه کرد. همچنین پلی پروپیلن شیمیایی MR۲۳۰C همین شرکت نیز با تقاضای بیش از ۱۰ هزار تن، سقف ۱۰ درصدی را تجربه کرد. از طرفی نیز کمترین تقاضا را در میان محصولات پتروشیمی، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰ شرکت پتروشیمی تبریز تجربه کرد که با قیمت ۵ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو به معامله رسید.

از دیگر محصولات عرضه شده در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی می‌توان به ۲۱ هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی نیز اشاره کرد.

عرضه‌ محدود پتروشیمی‌ها مانع واقعی شدن قیمت‌ها در بورس کالا

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک گفت: در صورت عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا، هم قیمت‌ها واقعی‌تر و عادلانه می‌شود و هم صنایع پایین دست با تامین نیاز خود بر سرعت تولید کشور می‌افزایند.

نصراالله رضازاده در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» گفت: باید تعاملی بین عرضه‌کنندگان و خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا برقرار شود تا قیمت محصولات به صورت کاملا واقعی کشف شود، اما در شرایطی که عرضه مجتمع‌های پتروشیمی در بورس پاسخگوی نیاز خریداران نباشد، قیمت‌ها در روند صعودی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اجازه رقابت در معاملات برخی محصولات پتروشیمی در بورس از پنج به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما همزمان با اجرای این طرح، باید عرضه پتروشیمی‌ها در بورس افزایش یابد نه اینکه همچنان عرضه‌ها محدود باشد و توقع داشت که افزایش سقف رقابت، قیمت‌ها را واقعی کند.

به گفته رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک، برخی مجتمع‌های پتروشیمی به دنبال منافع خود هستند و باید با نظارت کامل نهادهای ذی ربط، مقدمات عرضه‌های کامل این مجتمع‌ها را در بورس کالا فراهم کرد.

رضازاده تصریح کرد: مسوولان بورس کالا هم بارها از عرضه‌های محدود پتروشیمی‌ها گلایه کرده‌اند که در این بین مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت باید با قاطعیت تمام، پتروشیمی‌ها را ملزم به تامین نیاز تولیدکنندگان از طریق بورس کنند.

وی افزود: با این حال متاسفانه مشاهده می‌شود که این محصولات با قیمت‌های بالاتر در خارج از بورس به فروش می‌رسد و مسوولان باید با نظارت دقیق، این روند را متوقف کرده و با اقدامات لازم، حامی تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی باشند.