دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با تلاش و همراهی مسوولان دستگاه‌های اجرایی منطقه آزاد اروند به پایلوت توسعه کشور تبدیل می‌شود.
اسماعیل زمانی افزود: برای این منظور توجه به امر آموزش نیروهای انسانی مورد نیاز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: بر این اساس پرورش و تربیت نیروهای انسانی اعم از خانم‌ها و آقایان بنا به نیاز بازار کار در منطقه در رشته‌های مختلف صورت می‌گیرد. زمانی از آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان اصلی‌ترین محور بسترسازی برای اشتغال جوانان نام برد و تصریح کرد: با تقویت و پرورش نیروهای کارآمد، سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند نیروهای مورد نیاز خود را از همین مناطق تامین و به‌کار گیرند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند یادآور شد: باید موضوع آموزش فنی و حرفه‌ای در میان نوجوانان و جوانان ترویج داده شود، تا ضمن بالا بردن سطح علاقه‌مندی آنان به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌های لازم، تمایل جوانان به فارغ‌التحصیلی در رشته‌های فنی در دانشگاه‌ها نیز افزایش یابد.
زمانی با اشاره به گسترش محدوده منطقه آزاد اروند به تمام شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: طرح جامع شهری آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) در موقعیت جدید تدوین می‌شود.
وی با بیان اینکه توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها یکی از وظایف اصلی سازمان منطقه آزاد اروند است، افزود: این کار منوط به تدوین طرح جامع شهرهای آبادان و خرمشهر است که برای این منظور از یک مشاور توانمند بین‌المللی با همراهی و همکاری مشاوران داخلی بهره خواهیم برد. زمانی اظهار کرد: در صورت تدوین طرح جامع شهری تا سال‌ها مسوولان شهری مرتبط با امر معماری و شهرسازی می‌توانند از آن استفاده کنند، ضمن آنکه با نظارت مستمر موضوع به روز رسانی اطلاعات طرح یاد شده نیز به انجام می‌رسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: مدیریت طرح یاد شده را کنسرسیوم داخلی و خارجی بر عهده خواهند داشت.
وی همچنین از تشکیل شورای راهبردی در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: برای این منظور از تعدادی از صاحب‌نظران و افراد شناخته شده علمی و شهرسازی همچون استاد بدیعی(استاد رشته معماری در دانشگاه شهید بهشتی)، ستاری فر(عضو سازمان برنامه‌ریزی)، حدیدی (استاد رشته معماری در دانشگاه تهران)، حسن مرعشی و دکتر بهشتی (صاحب‌نظران اقتصادی) دعوت به همکاری کرده‌ایم. وی افزود: شورای مذکور موضوع تهیه طرح جامع شهری و اهداف ما را در دسترسی به این مهم دنبال و پیگیری خواهند کرد.
همچنین حمید حنظل‌عیدانی اظهار کرد: هدف از راه‌‌اندازی این منطقه ایجاد شرایط مناسب به‌منظور جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و هدایت آنها در امر تولید، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد رفاه نسبی برای ساکنان منطقه و اثرگذاری بر انتقال فناوری یا به عبارتی بومی‌سازی فناوری است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به‌دلیل شرایط تحریم‌ امکان حضور و فعالیت بسیاری از شرکت‌ها نیست پس با لغو بخشی از تحریم‌ها امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به منطقه آزاد اروند، بهره‌مندی از مزایای این منطقه بیشتر خواهد شد.
مشاور سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به حضور موثر سفارتخانه‌ها در ایران خاطرنشان کرد: مدیریت منطقه آزاد اروند می‌تواند با رایزنی سفارتخانه‌های مستقر در کشور، با دعوت از آنها به این منطقه و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه در راستای ایجاد بستر مناسب و همچنین حضور و فعالیت آنها اقدامات موثری را صورت دهد. وی تصریح کرد: مناطق آزاد می‌توانند مدلی از یک کشور توسعه یافته باشند و به واسطه قوانین و مقررات حاکم بر این مناطق، فضای کسب‌وکار را در راستای آزادسازی تجارت و شکوفا شدن دیگر مناطق کشور اجرا کنند.
حنظل عیدانی درباره نبود ثبات مدیریتی این منطقه تصریح کرد: منطقه آزاد اروند شاهد فراز و نشیب‌های گسترده‌ای در خصوص بی‌ثباتی مدیریتی بوده است و اگر همچنان بی‌ثباتی در مدیریت ادامه داشته باشد در دولت تدبیر و امید نیز نمی‌توان به موفقیت این سازمان امیدوار بود.
وی با اشاره به لزوم داشتن رویکرد بین‌المللی مناطق آزاد تصریح کرد: یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد فراهم کردن فضای کسب‌وکار در سطح بین‌الملل و به‌کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی از دیگر کشور‌ها است که ایجاد مبادلات تجاری به‌خصوص در زمینه توسعه صادرات است.